Gå til innhold

Strikke hansker


Fauna

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om noen vet om man skal lage hull til tommelen?

Og skal man isåfall strikke tommelen utenom og sy den på eller plukke opp masker fra hullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det blir best om jeg øker opp til en tommelkile, blir bedre passform da. Setter maskene fra kilen på en tråd og strikker den ferdig etter at resten av votten er ferdig.

Men du kan også bare sette masker rett på tråd , uten kile. Strikk så ferdig resten av votten, ta opp maskene fra tråden, plukk opp nye på den andre siden hullet og strikk ferdig tommelen.

Å strikke tommelen for seg selv for deretter å sy den på kan nok fungere, men det hørtes litt klumpete ut.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg strikker vanter lager jeg alltid hull til tommel. (samme som på en vott) Så setter jeg de løse maskene på hullet etterpå og strikker selve tommelen til slutt. Strikker aldri tommel for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. for jeg følger en engelsk oppskrift og er litt forvirret. Blir små hull langs "roten" av tommelen. Men lurer på om det egentlig skulle vært ett stort hull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir vanskelig å forklare sånn skriftelig. Man legger ut for tommelen, og når det er gjort settes disse maskene på en tråd. Så må du legge opp nye masker bak tommelen og strikke videre. Når du skal strikke tommelen setter du maskene (som du satte på tråden) + maskene du la opp bak på pinner og strikker selve tommelen.

Det blir så vanskelig forklart, jeg skulle jo ha vist deg det, men det er jo ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finnes det en enda enklere fremgangsmåte på! Når du har strikket kilen ferdig, tar du en kontrastfarget tråd (gjerne bomull) og strikker inn på de maskene som skal bli tommel. Når du har strikket de, flytter du de tilbake på venstre pinne, og strikker de en gang til med det vanlige garnet. Så fortsetter du bare å strikke til votten er ferdig. Så drar du ut tråden, og du har masker på både over- og undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...