Nordlænning24 Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg gikk opp nesten 20 kg pga medisiner før graviditeten og jeg vet jo det er helt normalt å gå opp når man er gravid, men hvordan klarer dere det mentalt ? Jeg sleit jo allerede med vektoppgangen siden den skjedde så fort og nå er jeg redd det kommer til å bli mye verre. Ikke bare for meg men også for babyen og evt komplikasjoner som kan skje. Også for å ha sagt det, veide 73 kg, gikk opp til 87 kg på kort tid ett par mnd før jeg blei gravid. Er bare i uke 16 så jeg vet jo jeg blir større 😂 Hva gjorde dere for å roe ned hue med det og slå dere til ro med det ?
Isabel94 Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg føler selv jeg har et ganske så avslappet forhold til vekt og kroppen i graviditeten min. Det som irriterer meg mest er folk rundt som skal kommentere magen, og spørre om vektoppgang, som om det er helt normalt.. Eller som skal kommentere at jeg må være forsiktig med søtsaker - som om man ikke vet det allerede, men balanse tenker jeg da. Selvom jeg er gravid skal jeg ikke avstå fra alt søtt i 9mnd. Det er urealistisk… Er ikke like stas å komme på jobb å få påpekt at magen har blitt større for hver eneste dag..🙄 Når jeg lå å spydde i to mnd, og fikk i meg knapt med mat/drikke fikk jeg bare høre: det går fint om du ikke spiser, barnet tar av lageret ditt. Det er IKKE stas å gå ned i vekt som gravid, og jeg er såå glad for at matlysten er tilbake og kvalmen har roet seg, OG for at vekta går oppover. Selvom jeg har ekstra på kroppen fra før. Du har den kroppen og vekten du har. Det viktigste er at det kommer et friskt barn i enden, og så må du forholde deg til kroppen etterpå igjen, og heller prøve å ta sunne valg. Amming kan også bidra positivt på å komme «tilbake i kroppen sin igjen». 💕 Har mye å si hvordan klær man har på seg også. For min del har det å prøve å føle seg fin i klærne vært en greie, går mye i kjoler og skjørt som fremhever magen, kjøpt fine gravidklær, da jeg føler meg mer «fresh» da. Vekta er bare et tall… du er ikke vekta di, og tenk du skaper liv 💕 Du får en bedre graviditet om du greier å legge tankene bort. Heller fokusere på andre ting som å innrede barnerom/kjøpe inn ting, kanskje strikke? Tror man bare må tenke at graviditet er en «unntakstilstand», du låner bort kroppen din for en stund, og så heller forholde deg til den igjen etterpå. 💗 Klem
Nordlænning24 Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2021 Isabel94 skrev (10 timer siden): Jeg føler selv jeg har et ganske så avslappet forhold til vekt og kroppen i graviditeten min. Det som irriterer meg mest er folk rundt som skal kommentere magen, og spørre om vektoppgang, som om det er helt normalt.. Eller som skal kommentere at jeg må være forsiktig med søtsaker - som om man ikke vet det allerede, men balanse tenker jeg da. Selvom jeg er gravid skal jeg ikke avstå fra alt søtt i 9mnd. Det er urealistisk… Er ikke like stas å komme på jobb å få påpekt at magen har blitt større for hver eneste dag..🙄 Når jeg lå å spydde i to mnd, og fikk i meg knapt med mat/drikke fikk jeg bare høre: det går fint om du ikke spiser, barnet tar av lageret ditt. Det er IKKE stas å gå ned i vekt som gravid, og jeg er såå glad for at matlysten er tilbake og kvalmen har roet seg, OG for at vekta går oppover. Selvom jeg har ekstra på kroppen fra før. Du har den kroppen og vekten du har. Det viktigste er at det kommer et friskt barn i enden, og så må du forholde deg til kroppen etterpå igjen, og heller prøve å ta sunne valg. Amming kan også bidra positivt på å komme «tilbake i kroppen sin igjen». 💕 Har mye å si hvordan klær man har på seg også. For min del har det å prøve å føle seg fin i klærne vært en greie, går mye i kjoler og skjørt som fremhever magen, kjøpt fine gravidklær, da jeg føler meg mer «fresh» da. Vekta er bare et tall… du er ikke vekta di, og tenk du skaper liv 💕 Du får en bedre graviditet om du greier å legge tankene bort. Heller fokusere på andre ting som å innrede barnerom/kjøpe inn ting, kanskje strikke? Tror man bare må tenke at graviditet er en «unntakstilstand», du låner bort kroppen din for en stund, og så heller forholde deg til den igjen etterpå. 💗 Klem Tusen takk for ett fantastisk svar ❤
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg var også mer overvektig enn ønsket inn i graviditeten. Har derfor vært mer forsiktig rundt mat enn jeg pleier, for når jeg først legger på meg i svangerskapet så går det fort! To dager med vafler og godteri og vekta er 1,5 kilo mer enn to dager før. (Samler mye vann osv). Mens hvis jeg spiser helt passe mengder så holder vekta seg stabil lenge, spiser jeg nøye går jeg også ned litt etter å ha «skeiet ut», for kroppen får mulighet til å stabilisere seg. Det som funker for meg var å følge retningslinjene iht. min BMI. 7-11 kilo. Sette meg et maksmål (90 kilo, altså maks 11 kilo) og følge nøye med på dette under graviditeten. Det har hjulpet meg å være mer «avslappet» ift. vekt enn hvis jeg hadde skeiet helt ut bare fordi jeg er gravid. Men samtidig forstår jeg at kropper er ulike og noen ser bare ut til å suse avgårde på vektfronten. Men jeg tror man kanskje bør ha en plan og innstilling også. Anonymkode: b1d91...2b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå