AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Hei! er nå over halveis i svangerskapet med barn nummer 2 og begynner å forberede meg så godt jeg kan til den lilles ankomst. Ved mitt første barn fikk jeg en forferdelig ammeerfaring, og jeg lurer på om noen har tips/kan relatere til det jeg opplevde på noen måte. Kan ammingen bli annerledes med nummer to? Det hele startet etter naturlig fødsel med at lille måtte ha morsmelkerstatning pga lavt blodsukker. Når vi hadde begynt ammingen tok det knapt et døgn før brystvortene var blodige, og det gjorde så ufattelig vondt å amme. Det ble ingen kos. Jeg gråt og måtte ha hjelp fra jordmødrene på avdelingen for hver tilkobling. Barnet fikk så gulsott og ammingen ble satt et hakk tilbake pga dette med enda mer nan. Vi ble sendt hjem med beskjeden om at jeg hadde nok melk, kunne bruke skjold og at barnet hadde riktig sugetak. fra vi kom hjem kunne barnet ligge på timevis på brystet og hyle ved forsøk på avkobling, brukte puppen som kos og jeg greide etter 4 uker ikke mer da det enda gjorde forfattelig vondt, brystbetennelser og diverse.. men melken kom og det var ikke smerter fra utdrivningen som var problemet, men selve sugingen.. langt innlegg, men håper noen har innspill da jeg så fryktelig håper at det skal funke denne gangen. Og faktisk gruer meg for jeg «vet» hvilke smerter som kommer. Anonymkode: 56c9b...6ec
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Har kun ett barn, men opplevde også tøff start med heftige smerter. Brukte manuell brystpumpe for avlasting den verste perioden og brystskjold når det var mulig. Multimam-kompresser var gull verdt. Etter 5-6 uker løsnet det og gikk greit, men tok noen flere uker før det ble kos. Nå savner jeg tiden hvor baby sovnet ved brystet og jeg ble tvunget til avslapping og tv Anonymkode: 06b16...46b
Brud2014 Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg hadde en helt grusom amme-opplevelse med første barn. Jeg hadde stort blodtap og fikk lite amme-veiledning. Fikk fort blodige sår og det var så hinsides vondt. Etter 2 uker klarte jeg ikke mer. Turte ikke holde barnet mitt i frykt for at hun ville ammes. Så da sluttet jeg etter samråd med jordmor. Med barn nr 2 var jeg supernøye på å få hjelp med riktig sugetak på barselavd. Ringte på de hele tiden. Var påpasselig med håndhygiene, valg av ammeinnlegg (ble anbefalt engangs innerst så ikke tråder fra ullinnlegg satte seg fast i evt småsår og rev opp disse), smurte med purelan og brukte multimam-kompresser ved minste ubehag. Det ble en helt annen opplevelse, kan ikke sammenlignes engang. Fullammet (og koste meg med det) i 6 måneder Lykke til! ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 Amming kan være et slit den første tiden, men det høres ut som du har hatt det ekstra tøft. Prøv ammekompressor fra mam mellom ammingene og purelan. Bruk ammeskjold hvis du blir veldig sår. Med mitt andre barn, så gikk det mye bedre med ammingen. Krysser fingrene for at det går seg til denne gangen. 🤞🏻 Anonymkode: f962b...5ff
Mooza Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ved mitt første barn fikk jeg en forferdelig ammeerfaring, og jeg lurer på om noen har tips/kan relatere til det jeg opplevde på noen måte. Kan ammingen bli annerledes med nummer to? For meg var det noe helt annet med nummer 2. Først ungen så fikk jeg brystbetennelse. Halve brystvorta hang og slang og var så sår....og brystvortene stakk inn i kroppen og gjemte seg. Det var så vondt og fælt. Til slutt nektet ungen å ta til seg melk fra pupp og drakk begjærlig av flaske... (2-3 måneder) De to neste var noe helt annet. Jeg hadde knapt noe problemer i det hele tatt og ammet til de var over 1 år. Nesten litt flaut når ungen kommer springende over gulvet for å få pupp.. Så ja. Det kan bli veldig annerledes. Endret 3. oktober 2021 av Mooza
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 Tuusen takk for svar dere! Disse mam- kompressene har jeg aldri hørt om, det skal definitivt prøves :-) godt å høre at jeg ikke var alene om en dårlig erfaring, og lettende å høre at det faktisk kan bli bedre :-) TS Anonymkode: 56c9b...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 Hvis du ikke vet om den, så har ammehjelpen en gruppe på facebook! Der kan du få masse råd og svar om ammeproblemer, både fra vanlige folk og ammehjelpere. Jeg har fått innprenta at amming ikke skal gjøre vondt, så mitt beste råd er å kreve hjelp helt til det ikke gjør vondt - vær tydelig til de på sykehuset, helsestasjon osv. Hvis helsesykepleier sier at "alt ser bra ut" men du sliter med store smerter og sår, bør du bare prøve å stå på krava og spørre om å få hjelp fra en annen. Lykke til! Anonymkode: 3c21f...615 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Ett tips er å legge barnets hode høyt nok inntil puppen. Ser på bilder at barnet ikke var tett nok inntil kroppen min, noe som bidro til blodige brystvorter, da barnet «hang» på puppen. Ellers kan det være ubehagelig i starten, for barnets munn er lite, morens brystvorte er enorm. Etterhvert som barnets munn vokser seg større og morens brystvorte minker litt, så vil det bli mye mye bedre. Anonymkode: c6d9c...29c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei! er nå over halveis i svangerskapet med barn nummer 2 og begynner å forberede meg så godt jeg kan til den lilles ankomst. Ved mitt første barn fikk jeg en forferdelig ammeerfaring, og jeg lurer på om noen har tips/kan relatere til det jeg opplevde på noen måte. Kan ammingen bli annerledes med nummer to? Det hele startet etter naturlig fødsel med at lille måtte ha morsmelkerstatning pga lavt blodsukker. Når vi hadde begynt ammingen tok det knapt et døgn før brystvortene var blodige, og det gjorde så ufattelig vondt å amme. Det ble ingen kos. Jeg gråt og måtte ha hjelp fra jordmødrene på avdelingen for hver tilkobling. Barnet fikk så gulsott og ammingen ble satt et hakk tilbake pga dette med enda mer nan. Vi ble sendt hjem med beskjeden om at jeg hadde nok melk, kunne bruke skjold og at barnet hadde riktig sugetak. fra vi kom hjem kunne barnet ligge på timevis på brystet og hyle ved forsøk på avkobling, brukte puppen som kos og jeg greide etter 4 uker ikke mer da det enda gjorde forfattelig vondt, brystbetennelser og diverse.. men melken kom og det var ikke smerter fra utdrivningen som var problemet, men selve sugingen.. langt innlegg, men håper noen har innspill da jeg så fryktelig håper at det skal funke denne gangen. Og faktisk gruer meg for jeg «vet» hvilke smerter som kommer. Anonymkode: 56c9b...6ec Jeg tenker to ting: 1. Jeg ville hatt en sterk mistanke om at ditt første barn har stramt tungebånd som burde vært klippet. Helt klassiske symptomer alt du nevner. Gir veldig vondt og problematisk amming hos mange. Dr.Barnegod er et eksempel på en klinikk som har kompetanse på dette. Følg for øvrig med på dette barnet fremover og om det får problemer med eks språk/lyder, spenninger/vondter man ikke finner ut av osv så kan det være vel verdt å få en sjekk av tungebåndet. Dette er ofte arvelig, og kan være verre med barn 2 enn med barn 1 av ukjent årsak. Vi har første med ganske stramt tungebånd men etter noen uker med skjold ordnet ammingen seg, men slet MYE med overproduksjon osv...ante ikke noe om stramt tungebånd da. Lært dette underveis og baby nr to hadde åpenbare symptomer hun også, enda verre. Klikkelyd ved ammingen, vakum glapp så melka rant osv. Virkelig oppskalerte symptomer. Hun hadde veldig stramt tungebånd og ble klippet rundt 3 mnds alder. Etter det NULL problem å amme. Skjønte jo med en gang at storesøster også har dette. Så vi følger med på at alle lyder kommer som de skal osv, og vil alltid ha med oss i bakhodet dersom hun får eks mye hodepine eller noe senere. En smal sak å klippe, absolutt enklest når de er bittesmå. 2. Mitt aller beste tips: https://ammehjelpen.no/ !! Ta kontakt med de, skriv om din første erfaring og at du ønsker en bedre start. Så får du masse råd og kanskje har du en ammehjelper nær deg som kan treffe deg, hjelpe til osv. De er fantastiske. Ammingen skal ikke gjøre så vondt, så jeg er nesten sikker på at stramt tungebånd må være en av årsakene... da får de feil bruk av tunga og de river jo nesten i stykker brystvorta. Min var skikkelig leppestiftformet... skal ikke være slik når det er normalt oppdaget vi jo etter klipp... Anonymkode: f9786...c21
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 Kanskje du (og mannen som kanskje må bidra litt mer da) kan legge en plan for hvordan å IKKE amme om det blir like ille som sist? Så kan du ha en plan B med enten morsmelkerstatning eller bare pumping (om det gjør at man blir mindre sår) og så mate med flaske utelukkende? Tenker bare på at da kan du slippe å grue deg til dette, for om det er så vondt og vanskelig så MÅ du faktisk ikke amme ❤️ (Selv om jeg har forståelse for at man ønsker det som plan A) Anonymkode: 57722...23d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Du har allerede fått mange gode tips her. Mitt viktigste tips er å være sikker på at babyen har riktig sugetak før du drar fra barsel. For min del var det ingen på barsel som oppdaget at jeg fikk væsking og skorper på brystvortene før vi dro (antakelig fordi babyen dro i brystvorta, omtrent umulig å se). Noen dager seinere måtte vi til barselpoliklinikken fordi amming var ekstremt smertefull. Løsningen ble ammeputa Cozyfix som jeg plasserte rett under brystene slik at brystene lå og hvilte oppå den når babyen diet. Ammepute ble plassert en del høyere enn det som er anbefalt (med en annrn pute under for å støtte oop ekstra), men det fungerte gull for meg. Ønsker deg masse lykke til med amminga! Det er så fint når det fungerer ❤ Anonymkode: bb637...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du har allerede fått mange gode tips her. Mitt viktigste tips er å være sikker på at babyen har riktig sugetak før du drar fra barsel. For min del var det ingen på barsel som oppdaget at jeg fikk væsking og skorper på brystvortene før vi dro (antakelig fordi babyen dro i brystvorta, omtrent umulig å se). Noen dager seinere måtte vi til barselpoliklinikken fordi amming var ekstremt smertefull. Løsningen ble ammeputa Cozyfix som jeg plasserte rett under brystene slik at brystene lå og hvilte oppå den når babyen diet. Ammepute ble plassert en del høyere enn det som er anbefalt (med en annrn pute under for å støtte oop ekstra), men det fungerte gull for meg. Ønsker deg masse lykke til med amminga! Det er så fint når det fungerer ❤ Anonymkode: bb637...8d1 Signerer denne, som støtter oppunder det jeg skrev tidligere. Jeg hadde blødende brystvorter, store sår og smerter, ikke stramt tungebånd, men hadde ikke barnet tett nok opp mot brystet. Anonymkode: c6d9c...29c 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg slet også mye med ammingen med førstemann, med tette melkeganger, brystbetennelser, brystvegring, dårlig vektoppgang osv… Tenker i ettertid at jeg bare burde gitt opp og spart både meg og lille for alt styret 🥺 var veldig spent da nummer to kom! Var 100% innstilt på å gi ammingen et forsøk, men også ganske bestemt på å ikke gå gjennom det samme helvetet som sist om problemene skulle melde seg. Lillemor ble født, kravlet til brystet selv rett etter fødsel, ammingen har vært helt problemfri fra første stund, fullammet i 6 mnd. Nå er hun 15 mnd og fremdeles helt puppegal, som noen andre skrev over her; faktisk ganske pinlig når ungen kommer løpende over gulvet og roper melk, melk! Masse lykke til med fødsel og amming ❤️ Anonymkode: 2d703...76f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå