Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av å høre folk kommentere babyen min, spesielt vekten. Hva gir folk retten til å kommentere vekten til babyen? Babyen min er snart 6mnd og drikker for det meste bare morsmelk. Han nekter å spise grøt og annen fast føde. Og vil ikke ha nan eller flaske. Han er ikke tynn, ligger helt innenfor normalt på vekstkurven. Helsesøster har sagt han ligger helt midt i mellom. 

Jeg blir så stresset av å høre disse kommentarene. Det er flere som har kommentert det og sammenlignet med sine egne babyer. Folk man møter kan være så dømmende og spørre om jeg ikke mater babyen godt nok. Jeg føler meg som en dårlig mor når folk sier han virker så tynn. Jeg jobber med å instrousere fast føde, men han er veldig sta og nekter å åpne munnen uansett hva jeg gir. Og han spytter ut nan melk jeg gir. Er dette normalt blant flere og hvordan håndterer dere slike kommentarer? Hvordan spiser deres babyer som nærmer seg 6 mnd.

Hilsen førstegangsmor som er på randen av å ha en mental breakdown….. 

Anonymkode: 63cdc...5fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær trygg på deg selv, du vet jo at barnet ditt har det bra, følger kurven sin, og du gjør det du skal. «Han er helt perfekt som han er» er et godt svar. 

Anonymkode: 1a307...414

• Liker 9
Skrevet

Kanskje har du en veldig aktiv baby? Du må nesten velge å ikke bry deg om hva andre mener. Har født to unger, så merker jeg gir mer f.. denne gangen. Så lenge babyen er fornøyd og legger på seg, så er det vel ikke disse negative kommentarene noe å bry seg nevneverdig om.

Anonymkode: 63caf...2a9

Skrevet

Dette er virkelig ikke noe å henge seg opp. Bli tryggere på deg selv. 

Anonymkode: af9ed...08a

• Liker 5
Skrevet

Prøv så godt du kan å forholde deg til hva de sier på helsestasjonen. Som du sier selv, babyen er ikke tynn hvis det skal bety undervektig. Det er ikke noe feil med vekten til en baby som følger kurven sin og ligger innenfor normalen, enten det er i bunnen, toppen eller midt på i normalområdet. 

Og nå har jo ikke jeg hørt kommentarene. Men i de aller fleste tilfeller er tenker jeg slikt er ment som small talk. I verste fall undring, ikke kritikk. Det er flere som har kalt vår andre baby tynn, mens den første var "god og rund". Det var sikkert flaks for meg at det var den gode, runde som spiste minst og var mindre villig til å starte med fast føde. Hadde det vært motsatt, hadde jeg kanskje begynt å ta meg nær av kommentarer om at nr. to var tynn fordi det hadde gjort meg bekymret. Men igjen, når de følger kurven sin (og mine har forresten ikke gjort det heller, men det gikk også bra) og er aktive og ser ut til å ha det bra, så er det ikke noe problem om de er "tynne". 

Anonymkode: a81e5...3e7

Gjest Tøffenbøffen
Skrevet

Det finnes en fasit her i form av et percentilskjema hos FHI. Som du vil se der så er det aller meste innenfor normalen. Det er nøkkelen her. Det meste er normalt, husk å kos deg og ikke ha altfor mange bekymringer. 

Skrevet

Hvem er det som kommer med slike kommentarer, og hva svarer de når du forteller at helsesykepleier sier at babyen følger kurven sin perfekt? For det burde stoppe all oppfølgingskritikk.

Hvis dette er i ferd med å knekke deg må du slutte å omgås disse menneskene, og gjerne være tydelig overfor dem på hvorfor. Samtidig kommer du til å trenge å klare å stå støtt i din egen kompetanse som mor framover, så når du er litt ovenpå igjen bør du begynne å øve så smått på å stå opp for deg selv og gi tydelige tilbakemeldinger. 

Anonymkode: e33d1...661

• Liker 4
Skrevet

Det går nok helt bra med den lille❤️ Han er innenfor sin egen vekstkurve.❤️ 

Skrevet

Hvem er de som kommenterer vekta? Jeg opplevde også kommentarer på mine barn, men de var veldig runde da. Akkurat som jeg ikke så det selv liksom. Og hva skulle jeg gjøre med det? Sulte de? Det gikk over da de ble aktive. Si at du blir lei deg og usikker neste gang. Tipper de gir seg da. Og si at babyen ligger akkurat der den skal ligge, så de kan gå og ta seg en bolle. Babyer er forskjellige. 

Skrevet

Jeg hadde brutt ut i latter "hahaha, at han var hva for noe? Hvem sier sånt om en frisk og fin baby? “ hadde lett satt dem ut med det. Kanskje fulgt opp med," synes du det var en hyggelig ting å si? “ eller "ka. Du forklare nærmere hva du egentlig lurer på med den kommentaren der? “

Folk eier ikke folkeskikk. Noen må si ifra så de ikke driter seg ut i flere omganger. 

Anonymkode: ff688...39a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så lei av å høre folk kommentere babyen min, spesielt vekten. Hva gir folk retten til å kommentere vekten til babyen? Babyen min er snart 6mnd og drikker for det meste bare morsmelk. Han nekter å spise grøt og annen fast føde. Og vil ikke ha nan eller flaske. Han er ikke tynn, ligger helt innenfor normalt på vekstkurven. Helsesøster har sagt han ligger helt midt i mellom. 

Jeg blir så stresset av å høre disse kommentarene. Det er flere som har kommentert det og sammenlignet med sine egne babyer. Folk man møter kan være så dømmende og spørre om jeg ikke mater babyen godt nok. Jeg føler meg som en dårlig mor når folk sier han virker så tynn. Jeg jobber med å instrousere fast føde, men han er veldig sta og nekter å åpne munnen uansett hva jeg gir. Og han spytter ut nan melk jeg gir. Er dette normalt blant flere og hvordan håndterer dere slike kommentarer? Hvordan spiser deres babyer som nærmer seg 6 mnd.

det har jeg hørt siden mini var 18mnd her, han er 9 i februar,Er sååå lei, men ikke min skyld at han er høy og tynn. Jeg sluttet bare og bry meg til slutt

Anonymkode: dd2db...9b9

Skrevet (endret)

Håper du etter hvert klarer å overse sånne dumme kommentarer. Man får jo ikke tvunget i barn mat. For de aller fleste går det seg jo til. Mitt ene barn nektet fast føde til han var 9 mnd, og da plutselig helt over natta begynte han å spise fast føde, uten at jeg gjorde noe annerledes. Var vel bare da han var klar.

Men jeg har også hatt et barn som hadde langvarige problemer med spising (pga refluks), og der ble løsningen en periode å gi velling på kopp i tillegg til ammingen for å få i ham noen ekstra kalorier. Han nektet flaske, men en åpen kopp syns han var ok.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Det her er folk som bor i nabolaget eller kommer for å se babyen på babybesøk. Jeg kjenner jeg gruer meg for å ha besøk fordi jeg er redd noen skal kommentere babyen. Og jeg blir så stresset når babyen ikke spiser fordi jeg er redd han blir enda tynnere. Huff, er ikke lett å være førstegangsmor.  

Skrevet

Så dårlig gjort å kommentere at babyen din er tynn. Men ikke bry deg du, så lenge babyen følger kurven sin, og helsesykepleier er fornøyd, så er det jo bra? 😊 

Min var også en tynn baby, men han fulgte sin kurve, og det gjør han fortsatt, lang tynn 4 åring😅 Jeg husker jeg kunne ønske han var en tykk baby, men det ble han aldri😂 Husker også noen kommenterte det, men som mamma sa til meg, men hvorfor vil du han skal være tykk, han er da perfekt som han er?😊

Anonymkode: 04e1f...42c

Skrevet

Shake it off . Min baby var tynn og sped som spedbarn, men ble plutselig kjemperund ved 5 mnd. Begge deler var visst verdt å kommentere på. Tror folk gjerne prater om sånt når det kommer til babyer, det er sånt som henger igjen fra gammelt av. Ikke nødvendigvis ment som kritikk eller feil, men bare «noe å prate om». 

Anonymkode: 1a86b...8c8

• Liker 1
Skrevet

Du vet jo selv at han er frisk og fornøyd, så drit i de andre!

Har du prøvd å gi mat han kan spise selv forresten? Kanskje det frister mer å utforske litt på egenhånd. Brød, banan, kokt frukt eller grønnsaker og lignende er bra :)

Anonymkode: 4e5c3...d39

Skrevet

Alle kropper er forskjellig 

Anonymkode: e53f3...bdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk høre at babyen var «svær!» «gigantisk!» «enorm!» på hvert eneste barseltreff. Særlig av hun med den minste ungen. Ble så sykt lei, så jeg føler med deg. 

Når de blir ett år jevner alt seg ut. 

Anonymkode: 6efe9...5ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skjønner akkurat hva du mener. Hørte alltid det samme når jeg fikk datteren min. Hører det enda. Men hun spiser det hun ønsker, og er frisk og rask. Men det er slitsomt og hele tiden måtte forholde seg til alle som kommenterer vekten hennes. Hun har arvet meg, jeg er 45 og fortsatt høy, slank/tynn, og frisk :) 

Anonymkode: 8822a...9e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg fikk høre at babyen var «svær!» «gigantisk!» «enorm!» på hvert eneste barseltreff. Særlig av hun med den minste ungen. Ble så sykt lei, så jeg føler med deg. 

Når de blir ett år jevner alt seg ut. 

Anonymkode: 6efe9...5ec

Uff, same kommentara får eg med min. "Er det fløyte det går i, hehehe" 🙄 Trur ingen(utanom familie) har sagt at dei syns han er fin når dei ser han, kommentera kun at han er stor. Eg er på randen til å kommentere frekt tilbake, istadenfor stillhet som eg gjer no. Greitt, babyen min er tung, men også veldig lang, så han er ikkje ein tjukk baby liksom. Trur nok eg er veldig følsom på akkurat dette då eg har slitt med kommentara på meg sjølv i oppveksten, og dette sit godt i enda 🤷‍♀️ 

Min på 6 mnd et graut ein gong for dag. No når far straks skal ut i permisjon skal vi prøve med graut to gongar, også litt småmåltid inni mellom slik han er vant før eg byrjar i jobb igjen :) Har du prøvd BLW, ts? Der baby et sjølv med fingermat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...