Gå til innhold

Kan banken gjøre et unntak hvis man har høyrelønn og god utdannelse+ fast jobb, men mangler litt i EK(boligkjøp)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller må man alltid spare til nok EK?

Anonymkode: fed3e...06d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ironisk nok er det i motsatt ende av skalaen det gjøres unntak ved kommunale lån.

Endret av Brunello
  • Liker 2
Skrevet

Banken har regler å forholde seg til. 

Anonymkode: 82796...f78

Skrevet

Vi fikk unntak da vi måtte fjerne kausjonist pga en situasjon som oppstod. Fikk ta opp lånet i ny bank med 92% belåning uten sikkerhet. Har dog ca 1,4 mill i samlet inntekt i sikre jobber og ingen lån utenom så mulig det hadde noe med saken å gjøre.

Anonymkode: 49abe...b20

Skrevet

Bankene har en kvote de kan gjøre unntak for uten å havne i konflikt med lovverket om egenkapital og maks antall ganger inntekt.

• Liker 1
Skrevet

Der er et rom for skjønn ja. Egenkapitalkravet er ikke som hugget i Stein. 

Anonymkode: 74d31...bd6

Skrevet

De kan gjøre unntak ja. Sett opp budsjett, legg inn buffere, sett av fast månedlig sparing både i bank og fond så tenker jeg du får de med. Legg deg i selen to tre måneder før slik at du har «bevis». Lokalbanken gir større muligheter enn F.eks DNB i en stor by. 

Alt dette er selvfølgelig gitt at du ikke har overtrukket konto, forbrukslån, dårlig historikk etc.

Du må overbevise dette om at dette klarer du. Lykke til 😊

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (14 timer siden):

Bankene har en kvote de kan gjøre unntak for uten å havne i konflikt med lovverket om egenkapital og maks antall ganger inntekt.

Og den kvoten holder de av til alenemødre, folk som skiller seg og vil ha barna i samme skolekrets osv. som «samfunnshjelp» ble jeg fortalt av flere banker da jeg søkte, til tross for at jeg tjener veldig godt, masse egebkapital og ikke har annen gjeld. (Ville ha litt høyere enn 5x grensen)

Anonymkode: d45b1...445

Skrevet

De som tjener så godt, kan jo vente et år med boligkjøp og spare som bare rakkern. De som står i et samlivsbrudd og vil bli boende i skolekretsen har ikke samme mulighet. 

Anonymkode: 8b6a5...de4

• Liker 4
Skrevet

Ja de kan gjøre unntak i noen tilfeller. 

Da jeg og mannen hadde et år igjen av studiene hadde han signert kontrakt for jobb. Vi hadde egenkapitalen men fikk lov til å kjøpe leilighet til 6 x hans fremtidige inntekt og ikke 5 gangen som er regelen. 

De kan også gjøre unntak hvis man mangler egenkapital. Snakk med flere banker.

Anonymkode: a601c...16c

Skrevet

Ja, det stemmer nok det. Selv fikk jeg unntak da jeg kjøpte ut eks-samboer av leiligheten vi kjøpte sammen (han hadde en god del av egenkapitalen). Har også en kompis som fikk kjøpt leilighet med 5% egenkapital, men han er nyutdannet lege og kommer opp på en relativt høy lønn etterhvert.

Begge disse unntakene ble gjort i en lokalbank hvor vi har hatt god kontakt med rådgiverne våre.

Anonymkode: 3660a...163

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De som tjener så godt, kan jo vente et år med boligkjøp og spare som bare rakkern. 

Anonymkode: 8b6a5...de4

Man kan nok bli møtt med dette argumentet i banken, ja. I alle fall hvis en gjennomgang av den personlige økonomien viser at det er sparepotensiale der. Problemet er at boligprisutviklingen har vært høy, og når boligprisutviklingen er høyere enn lønnsuviklingen går spareevnen i realiteten ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...