Gå til innhold

Kastanjemannen på Netflix

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skikkelig bra serie! Veldig spennende etterhvert!

Spoiler

Og for en tvist! Hadde aldri sett for meg vedkommende som morderen! Ofte er det jo ganske opplagt tidlig hvem det er, men det var det ikke denne gangen.

Anonymkode: fdaa3...1bb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skikkelig bra serie! Veldig spennende etterhvert!

Vis skjult innhold

Og for en tvist! Hadde aldri sett for meg vedkommende som morderen! Ofte er det jo ganske opplagt tidlig hvem det er, men det var det ikke denne gangen.

Anonymkode: fdaa3...1bb

I serien syns jeg det var enkelt å se. Ikke i boka

Anonymkode: 0a4fa...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne serien er faktisk bedre enn boka. Boka er mye lengre enn den trenger å være, med mange blindveier og unødvendige beskrivelser. Boka skuffet! 

Har ikke sett ferdig serien, men husker dessverre hvem morderen er. Har to episoder igjen, foreløpig ikke opplagt hvem morderen er. Mannen min gjetter helt feil hvertfall. 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte serien, men en ting som irriterte sykt i siste episode:

Spoiler

Hess og statsråden flykter vha av denne vinkelsliperen. Gnistene flyr…. Alt mens begge to og hele rommet er dynka i bensin! 🤯

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Creepy barnesang

- Gamle tragedier

- Etterforskere med personlige problemer

- Mord og brutalitet i et bankendde kjør

What's not to like?

Anonymkode: 96af7...f82

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likte den veldig godt. Men det fikk meg til å lure på danske, rare tradisjoner: (dette er ikke spoilers)

- Er det en ekte barnesang? Den er jo ekkel.
- Er det normalt å lage kastanjemenn i Danmark om høsten? (Virker liksom litt uforsvarlig å tildele unger syl og be dem stikke hull på kastanjer). 
- Hva er en lanternefest?

Også lurer jeg alltid på hvorfor det danske språk har "slå ham i hjel" som synonym med drap. Altså, folk er svært sjelden faktisk slått ihjel. Det ser jeg jo i mange danske seier. Skutt, kvalt, knivstukker...nope, han er "slått ihjel". Skjerpings! :P 

Anonymkode: 444b8...89e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe seigliva og langtekkelig møl.... Nordic noir må være den mest traurige sjangeren ever.

Anonymkode: 46a9f...4c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte serien, men det hadde vært greit med en etterforsker uten familieproblemer innimellom.

Anonymkode: 24ebd...103

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg likte serien, men det hadde vært greit med en etterforsker uten familieproblemer innimellom.

Anonymkode: 24ebd...103

Det, og en leder som ikke er idiot.

Men akkurat dette med at alle etterforskere har familie som ikke fatter at man er litt opptatt midt i en stor drapssak kjenner jeg er veldig oppbrukt. Dette går igjen i alle bøker også. 

Anonymkode: be929...727

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at det skal være scandi noir,  men syntes det ødela litt at alt var filmet i halvmørke.  I huset var det nesten ikke lys, ute var det alltid mørkt, og man fikk følelsen av at serien var i svart/hvitt. 

Den var spennende,  men kan ikke måle seg med Forbrytelsen. 

Endret av tirben
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest boken, og likte denne serien godt! Akkurat så spennende som man kan ønske. Men en ting skjønte jeg ikke 

Spoiler

Han Linus fra fengselet... han ble sluppet ut, men vi fikk vite så lite om ham! Hvorfor hadde han tilstått? Kjente han søskenparet? Hvorfor var han så interessert i drapene fra 1987? Absolutt noe rart med ham. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 12.57):

Likte den veldig godt. Men det fikk meg til å lure på danske, rare tradisjoner: (dette er ikke spoilers)

- Er det normalt å lage kastanjemenn i Danmark om høsten? (Virker liksom litt uforsvarlig å tildele unger syl og be dem stikke hull på kastanjer). 
- Hva er en lanternefest?

Også lurer jeg alltid på hvorfor det danske språk har "slå ham i hjel" som synonym med drap. Altså, folk er svært sjelden faktisk slått ihjel. Det ser jeg jo i mange danske seier. Skutt, kvalt, knivstukker...nope, han er "slått ihjel". Skjerpings! :P 

Anonymkode: 444b8...89e

Jeg spurte min mann om den sangen, han er dansk, han hadde ikke hørt den tidligere. Men det kan være at den ikke er vanlig på alle steder i Danmark.

Kastanjemenn lagde de når de var små.

Lanternefesten er før Mortensaften som de feirer i Danmark.

Slå i hjel sier de om drap/mord. Som de sier vil du være så søt om vær så snill f.eks. 

Anonymkode: 8b064...710

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra produsert og skuespill og alt det der, men ikke noe nyskapende i forhold hundreørten øvrige  krimdrama en har fått servert tidligere. Konklusjon = Middels bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 12.57):

https://www.nrk.no/kultur/kastanjemannen-toppar-netflix-lista-i-noreg-1.15685211

Se under bilde nr.2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Et spørsmål til dere som har sett serien. 
Jeg leser boka nå og mannen min har lyst til at vi skal se serien sammen etterpå. Jeg er litt usikker på om jeg vil, faktisk. I boka syns jeg det blir beskrevet mye mishandling av barn og det er jeg veldig var på. Dersom det er like "gode" beskrivelser av denne mishandlingen i serien så orker jeg faktisk ikke å se den. 
Uten å spoile handlingen (jeg har igjen noen sider av boka.....) kan noen fortelle meg om mishandlingsscenene er veldig detaljerte i serien, eller blir de bare nevnt, men ikke vist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (14 minutter siden):

Et spørsmål til dere som har sett serien. 
Jeg leser boka nå og mannen min har lyst til at vi skal se serien sammen etterpå. Jeg er litt usikker på om jeg vil, faktisk. I boka syns jeg det blir beskrevet mye mishandling av barn og det er jeg veldig var på. Dersom det er like "gode" beskrivelser av denne mishandlingen i serien så orker jeg faktisk ikke å se den. 
Uten å spoile handlingen (jeg har igjen noen sider av boka.....) kan noen fortelle meg om mishandlingsscenene er veldig detaljerte i serien, eller blir de bare nevnt, men ikke vist?

De blir bare nevnt som et plot til serien. Er noen uker siden jeg så den nå, men kan ikke komme på en eneste mishandlingsscene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...