Gå til innhold

Barbering av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katta mi har fått store floker i pelsen på magen, jeg klarer nok ikke å klippe disse med saks. Kan jeg bruke en vanlig klippemaskin til hår for å barbere disse flokene bort, eller må jeg dra til dyrlegen å få det gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok best å få dyrlegen til å gjøre det om de sitter helt inntil skinnet.

Skrevet

Du kan pøve å klippe selv, men da bør dere være to. En som holder og en som klipper. Også må du være veldig forsiktig slik at du ikke skader katten. Vi har selv klippet bort floker i pelsen på den ene katten vår og det har gått fint.

Vanlig klippemaskin har jeg ikke prøvd på kattene.

Skrevet (endret)

hvis tuggene sitter langt ned mot skinnet så kan dette barberes bort hos dyrlegen, katten blir da bedøvet før barbering.

ville ikke gjort dette selv i tilfelle katten reagerer på maskinen og får panikk o.l. med medfølgende kutt i skinnet som resultat., katter har også løsere skinn en vi har på hodet så det er lettere å kutte i skinnet av vanvare selv om katten ligger rolig

hvis tuggene ikke sitter så langt ned mot skinnet kan du bruke en skarp saks med rundt tupp (fåes f.eks på apotek) til å klippe de bort. ta litt og litt hvis du er usikker og ikke klipp for langt ned

lykke til :)

Endret av smulemor
Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg får prøve mens hun sover, bruker å gå bra da :)

Hvis ikke blir det nok dyrlegen.

Skrevet

bare ikke prøv med barbermaskin, kun butt saks :)

Skrevet

Jeg har snauklipt en perserkatt som først ble lagt i narkose. Klippet faktisk ett par hakk i mageskinnet så det er fort gjort selvom katten ligger helt i ro.

Skrevet

Skal bare bruke saks ja :)

Men må vente til hun sover en plass jeg kan komme til.

Vanligvis sover hun oppå veggseksjonen, vanskelig å ta det da.

Klipper klørne på henne når hun sover, og har tatt noen floker før.

Skrevet

Floker er lettere å få bort hvis du klipper ned i de først, da har du også bedre kontroll på hvor floken slutter og huden begynner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...