Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det verdt å satse på?

En bekjent av meg sa at jeg mest sannsynlig ikke får jobb og at dette blir "automatisert" i fremtiden..? Vet ikke om det stemmer....

Anonymkode: f3326...9dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Da er det kanskje smartere å spesialisere deg på et område innenfor HR, for å gjøre deg mer attraktiv. F. eks rekruttering eller kompetanseheving. Dette kan aldri erstattes av maskiner (helt). Men da bør du ha master.

Anonymkode: 0f3f8...f2e

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja. Da er det kanskje smartere å spesialisere deg på et område innenfor HR, for å gjøre deg mer attraktiv. F. eks rekruttering eller kompetanseheving. Dette kan aldri erstattes av maskiner (helt). Men da bør du ha master.

Takk, det skal jeg tenke på! 

Åssen andre typer jobber er det som aldri kan erstattes av maskiner? Jeg er litt usikker på hva jeg bør utdanne meg som..

Skrevet

Jeg har ikke peiling på det, men jeg vet i hvert fall at Norge er i mangel av vernepleiere. Hvis du kan tenke deg å jobbe med mennesker, da :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk, det skal jeg tenke på! 

Åssen andre typer jobber er det som aldri kan erstattes av maskiner? Jeg er litt usikker på hva jeg bør utdanne meg som..

De fleste jobber vil bestå, men maskiner hjelper å effektivisere jobbene. Det er en hel haug av jobber der ute som ikke kan erstattes av maskiner. Spørsmålet er vel hva du er interessert i?

Skrevet

Jeg jobber med digitalisering i bedrift med flere tusen ansatte, hvor jeg jobber tett med blant annet HR-avdelingen. Det at HR kommer til å forsvinne er noe jeg ikke klarer å se for meg på flere tiår, om det er noe å snakke om i det hele tatt.

Personalledelse vil selvfølgelig heller aldri blir fullstendig tatt over av maskiner, bortsett fra fysiske yrker er jo dette et felt som har veldig stor grad av menneskelig faktor, skjønnsvurdering og annet.

Anonymkode: 74add...21d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det verdt å satse på?

En bekjent av meg sa at jeg mest sannsynlig ikke får jobb og at dette blir "automatisert" i fremtiden..? Vet ikke om det stemmer....

Altså, at HR prosesser som preboarding/onboarding/offboarding er på vei til å bli automatisert er én ting men det er veldig mye mer bak faget «HR og personalledelse» enn dette. 
Jeg tror ikke din bekjent vet helt hva hen snakker om!

Mvh leder

Anonymkode: 1dc5b...359

• Liker 5
Skrevet

De kjipeste menneskene jobber i HR. Du er herved advart.

Anonymkode: d7e09...3d2

Skrevet

At det forsvinner helt har jeg ingen tro på. Mange prosesser vil automatiseres, men det vil aldri forsvinne!  Som noen skriver er kompetanseheving og rekruttering eksempler på noe som er vanskelig å gjennomføre uten den menneskelige faktoren. 

Jeg tenker også at HR ofte kommer bort i temaer hvor det er mye skjønn og vanskelig å alltid plassere alle mennesker og alle situasjoner inn i en boks. Jeg er nyutdannet og nyansatt, og ble plutselig uplanlagt gravid. Selv om alt av informasjon lå på intranettet, var det likevel noe helt annet å snakke med et menneske som trøstet meg og fikk meg til å slappe av og se lyst på situasjonen. De hjalp meg også å se mulighetene mine med perm, sykemelding osv., og så hele meg fremfor å huke av for noen punkter i en boks. Mange andre situasjoner er jo også vanskelige; sykdom og skader som trenger tilrettelegging, arbeidstakere som sliter med rus/alkohol osv... 

Anonymkode: 8f063...bda

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

De kjipeste menneskene jobber i HR. Du er herved advart.

Anonymkode: d7e09...3d2

De flinkeste menneskene i HR er blant de fineste, triveligste folka jeg vet om. Også kommer det selvsagt mye rask i HR også.

Anonymkode: e8b31...05e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 17.53):

Er det verdt å satse på?

Dette er nok et utdanningsområde (blant mange) som har opphoping av hotte babes i 20-årene som ønsker bare å prate, leke tøff "business HR" dame med en eller annen fancy tittel som de har funnet på engelsk. 

Meningen er ikke å være nedlatende, men heller komme med et svar uten filter - rett på sak. Du vet sikkert allerede at det massive flertallet av studenter på denne type studium er kvinner og dermed så er det også slik ved diverse HR-stillinger. 

For min egen del, utifra det jeg har sett, så er det en slags glorifisert "NAV-stilling" innenfor bedrift / bedrifter som er i privat sektor. 

En god del av de kvinnelige søkere som er helt desperate etter disse stillingene har nok mastergrad og flere andre ting de har holdt på med, på CV-en sin, og ofte kommer de fra private skoler som BI og Høyskolen Kristiania som tilbyr mange av disse spesifike mastergradene. 

Et par eksempler når det gjelder mastergrad her:

https://www.kristiania.no/studier/master/strategisk-hr/

https://www.bi.no/studier-og-kurs/masterstudier/ledelse-og-organisasjonspsykologi/

Det finnes også et par - tre offentlige alternativer som ikke krever skolepenger, men det er nok litt mer ujevn kvalitet, da de private har egentlig spesialisert seg på disse tingene. Denne retningen har ikke så stort praktisk-rettet miljø blant offentlige universiteter, for temaene ved universiteter er typisk mer teoretisk rettede.

Disse stillingene blir også påvirket av automatiseringen, men akkurat nå og fremover i tid er den største "trusselen" for å kunne få jobb ganske enkelt, nemlig det at det er rett og slett for mange "hotte babes" med mastergrad som er litt for "gale" etter disse stillingene. 

Det er dermed ikke sagt at det er umulig å få jobb, for det får man, men det man må se på er hvor mye innsats eller (energi + tid + penger + stress) som må legges inn som innsats for at det skal kunne produsere en standard / vanlig HR stilling for din del.

Anonymkode: f2468...67b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...