AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Nå går vi inn i mørketiden igjen og jeg elsker å pynte med kubbelys og telys. Men jeg har lest en del nå om at det er skadelig for inneklimaet med stearinlys 😕 Hva pleier dere åbruke? Jeg ønsker ikke å forverre inneklimaet, spesielt ikke da jeg har en mor med KOLS. Samtidig så er vel led-batterier skadelig for miljøet. Hva bruker dere og hvorfor? Anonymkode: c8ea2...98b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Lurer på det samme. Og jeg som elsker duftlys Anonymkode: fab3c...831
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 Hat litt begge deler jeg. Det er ikke et bevisst valg bare blitt sånn. Gir jo litt ulik steming. Nå er det blitt så mye fine ledlys og en del av de er jo så de kan lades. Det kan jo ikke være så ille verken for innemiljøet og ellers Anonymkode: e441e...7f2 2
Gjest Trøst Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 (endret) Jeg har gått over til LED-lys i form av telys, kubbelys og lignende, men tenner fortsatt duftlys. Syns inneklimaet blir dårlig om jeg lar det brenne for lenge, så aldri mer enn en times tid, noen ganger litt mer. Uyuni lysene syns jeg ser mest realistiske ut. Er i utgangspunktet veldig glad i levende lys, men det blir mye med x antall kubbelys og telys, samtidig som jeg tenner duftlys. Så da er det bedre at duftlyset er levende, og resten batteridrevet, da med realistisk mulig "flamme". Endret 3. oktober 2021 av Trøst
Virrum Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg tenner bare levende lys. Synes liksom ikke jeg får samme kosen med LED. Kan ikke si jeg har merket at det blir dårlig inneklima av det heller, og jeg tenner mange.😊 Men jeg tar meg et glass med vann og en q-tips når jeg slukker dem, så de ikke står å ryker i lang tid etterpå. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 Vi har LED-lys fra Uyuni og skal aldri ha noe annet 😄 Bruker oppladbare batterier fra IKEA så har ikke noe særlig forbruk på batterier heller 😊 er kun de små telysene vi ikke får oppladbare batterier på, men vi har lysene på timer slik at de skrur seg av og ikke blir stående på så vi trenger ikke å bytte ofte. Kanskje 1 gang i mnd toppen. Elsker at de kan tennes med fjernkontroll, hatet å gå rundt å tenne og bytte telys overalt. Vi bor i nybygg så det et frarådet å tenne lys pga heksesot, og skal snart i nytt nybygg, så det blir nok en evig løsning for oss. Anonymkode: 77b48...1a4 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 Her går det i hovedsak i levende lys, LED blir en dårlig etterligning. Men jeg har et trappevindu i en oppgang hvor det står et par slike LED-lys, som er koblet til stikkontakt. Anonymkode: 73599...e9c 1
Variant Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 Led lys har virkelig blitt bra, merker ikke noen forskjell bortsett fra batteriskiftene
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 1 minutt siden, Variant said: Led lys har virkelig blitt bra, merker ikke noen forskjell bortsett fra batteriskiftene Jeg merker det godt, pga. manglende flamme, manglende varme, formen holder seg lik og mer til. Men batteribytte slipper jeg da, for jeg bruker nett-adapter 😄 Anonymkode: 73599...e9c 1
Variant Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg merker det godt, pga. manglende flamme, manglende varme, formen holder seg lik og mer til. Men batteribytte slipper jeg da, for jeg bruker nett-adapter 😄 Anonymkode: 73599...e9c Ah, det hørtes genialt ut
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 Just now, Variant said: Ah, det hørtes genialt ut Ja, der lysene kan stå uten at ledningen blir for merkbar/stygg (som i vinduskarmen) så passer det ypperlig. Midt på bordet blir en annen sak, da er det bedre med batteri (om man ikke skal bruke levende lys). Anonymkode: 73599...e9c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #13 Skrevet 3. oktober 2021 Duftlys er harry, led kubbelys er harry. Bare normale levende lys her i huset om man først tenner. Anonymkode: 6a901...017 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Skrevet 3. oktober 2021 Det fins vokslys, hvis du er opptatt av inneklimaet😊 Anonymkode: 2b962...f5a
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 Da jeg flyttet hit ble vi advart mot levende lys fordi det kunne føre til svertesopp (nybygg). Så da ble det leddlys. Og nå vil jeg ikke tilbake. Disse kubbelysene med bevegelig "flamme" gir virkelig den samme stemningen, og varmen er jeg glad jeg slipper. Duftlys er motbydelig klisselukt som gir meg migrene, så det kjøper jeg ikke og kaster rakt i bosset om jeg får det i gave.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg bruker stearinlys kun i lykter, ellers så går det i LED. Duftlys orker jeg ikke. Anonymkode: 1fee5...a42
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #17 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg fant endelig LED-telys som ser bra ut, så nå har jeg Uyuni lys i de fleste lysestaker. Og fjernkontroll for å slå dem på og av. Anonymkode: 6098c...ba7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg tenner telys mer for luktens skyld enn for lyset - elsker lukten av stearinlys, av fyrstikker, og forsåvidt av de fleste duftlys også - så elektrisk te-/kubbelys blir ikke det samme. Prøver å begrense bruken nå som jeg har lært at det ikke er bra for luftveiene. Anonymkode: 53b9e...6e6
Anki- Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 Her bruker vi kun levende lys, men aldri duftlys, det får jeg bare hodepine de luxe av. LED-lys synes jeg at ser så uekte ut, så det vil jeg ikke ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå