Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må alle som jobber innenfor helse, på et eller annet vis ha gjennomført førstehjelpskurs? Altså et fysisk kurs. 

Anonymkode: 39a70...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med "innenfor helse"? 

Jeg er helsesekretær på sykehus og har aldri tatt noe kurs. 

Legene og sykepleierne har hjerte- og lungeredningskurs i regi av jobb av og til. Jeg tror det er "obligatorisk", men ingen sjekker om de faktisk møter opp. Hvis det er krav om at de har tatt førstehjelpskurs, må de ha tatt det som en del av utdanninga. 

Vi har også noen behandlere som tilhører yrkesgrupper der det ville vært rart å ha førstehjelpskurs som en del av utdanninga, og det har aldri vært snakk om at de må ta noe førstehjelpskurs før de begynner å jobbe hos oss. 

Så nei, jeg tror ikke det. Det kommer nok an på hvor man jobber. 

Derimot er det obligatorisk for alle på sykehuset å gjennomføre teoretisk og praktisk brannkurs med jevne mellomrom. 

Og vi pleier å få tilbud å bli med på kurset til legene/sykepleierne hvis vi vil, så i praksis har alle tatt det. 

Anonymkode: 8331f...03a

Skrevet

Det er uansett arbeidsplassens hovedansvar å holde oversikt hvem som har tatt slikt kurs og hvor ofte det skal repeteres for å vedlikeholde kunnskapen. Hvis det er påkrevd å ha et slikt kurs er det som regel arbeidsplassen som er ansvarlig for å tilby det, enten på arbeidsplassen eller utenfor. Da står arbeidsgiver for alle kostnader tilknyttet dette, også fri fra jobben. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...