AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Så klart tegner jeg reiseforsikring før en utenlandstur. Det er for meg en selvfølge, forlater aldri landet uforsikret. Men jeg reiser sjeldent utenlands og jeg reiser svært sjeldent innenlands. Dersom jeg reiser innenlands så er det med egen bil og jeg har toppkasko på bil. Som da dekker eventuelt personskade i en ulykke, leie av bil og blablabla. Men det er snakk om på mine 35 år på denne jord, så har jeg reist innenlands og utenlands maks 5 ganger. Spørsmålet er, trenger man en aktiv/gyldig reiseforsikring hele tiden? Jeg vet at noen reiseforsikring gjelder så fort du går ut døren. Men trenger jeg virkelig reiseforsikring for å dra på Rema 1000 som er rett over gaten? Anonymkode: b81cc...677
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Ja, om du drar på utsiden av døren med noenlunde verdifulle ting som kan gå i stykker hvis du er uheldig, kan bli stjålet eller lignende, så er det veldig kjekt å ha forsikring for det. Sett at en veske med mobil og muligens et smykke eller noe annet verdifullt blir stjålet, veldig fint å kunne få tilbake på forsikringen da. Anonymkode: 6091f...733 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 Hva om jakka di blir stjålet på en restaurant? Eller lommeboka blir stjålet på vei til Rema? Om du mister briller/mobil/nettbrett eller andre verdigjenstander, har du noen annen forsikring som dekker det utenfor hjemmet? Har du annen forsikring som dekker ran? Om du har innbrudd i bilen på tur i norge, dekker bilforsikring bagasjen som blir stjålet? Eller om bagasjen blir skadet/borte der du ferierer? Dette er noen av tingene en helårs reiseforsikring vil kunne hjelpe deg med... Anonymkode: e00a0...cc8 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 Eller hvis du er uheldig å sykler på en fotgjenger som faller og ødelegger jakken sin, eller skumper borti en bildør og tar lakken med den. I begge tilfeller er det gull verdt med en reiseforsikring, for disse inneholder ofte en ansvarsforsikring også. Tenk f.eks. hvor mange tusenlapper man kan ende opp som erstatningspliktig for om man sykler inn i ryggen på en fotgjenger som knuser tennene sine mot fortauet og ødelegger briller, klær og mobil i samme slengen. Anonymkode: ca3a1...94d 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 Nei du trenger ikke reiseforsikring hele tiden. Det er mye snakk om at du er dekket mens du er ute, men hva er egentlig dekket? Ting du glemmer eller mister er ikke dekket. Det er kun ting som blir stjålet eller plutselig ødelagt som dekkes. Dessuten er ofte egenandelen høyere enn verdien på produktet. Og hvor ofte skjer det egentlig at man blir frastålet ting i Norge? Og hvor mye verdier har du egentlig med deg som du trenger forsikring på? Har du en telefon som blir stjålet mens du reiser rundt i Norge, så er det kjipt men ikke verden undergang. Trenger ikke betale flere hundre kroner i måneden i frykt for at det skal skje. Bare kjøp en ny. Husk at reiseforsikringen først og fremst handler om sykehusopphold i utlandet og medisinsk evakuering. Alt det andre er bare småplukk som egentlig ikke betyr noe i det store og hele. Og i alle fall ikke i Norge. Anonymkode: 57994...628 5
Tvist Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg kjøper bare reiseforsikring hvis jeg skal reise utenlands.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I begge tilfeller er det gull verdt med en reiseforsikring, for disse inneholder ofte en ansvarsforsikring også. Nei det gjør de ikke. Ansvarsforsikring er eget forsikringsprodukt, akkurat som bilforsikring og husforskring. Anonymkode: 57994...628
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei det gjør de ikke. Ansvarsforsikring er eget forsikringsprodukt, akkurat som bilforsikring og husforskring. Anonymkode: 57994...628 Det eneste jeg får opp når jeg googler Ansvarsforsikring er forsikring beregnet på bedrifter. Ellers er ansvarsforsikring inkl. reiseforsikring, bilforsikring osv. Anonymkode: 397d9...bd8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei du trenger ikke reiseforsikring hele tiden. Det er mye snakk om at du er dekket mens du er ute, men hva er egentlig dekket? Ting du glemmer eller mister er ikke dekket. Det er kun ting som blir stjålet eller plutselig ødelagt som dekkes. Dessuten er ofte egenandelen høyere enn verdien på produktet. Og hvor ofte skjer det egentlig at man blir frastålet ting i Norge? Og hvor mye verdier har du egentlig med deg som du trenger forsikring på? Har du en telefon som blir stjålet mens du reiser rundt i Norge, så er det kjipt men ikke verden undergang. Trenger ikke betale flere hundre kroner i måneden i frykt for at det skal skje. Bare kjøp en ny. Husk at reiseforsikringen først og fremst handler om sykehusopphold i utlandet og medisinsk evakuering. Alt det andre er bare småplukk som egentlig ikke betyr noe i det store og hele. Og i alle fall ikke i Norge. Anonymkode: 57994...628 Akkurat dette tenker jeg også og som gjør meg så usikker! Ta mobil, mobil er det mest verdifulle jeg har (7000 kr). Egenandelen er garantert mer enn det. Men, reiseforsikring dekker ikke uhell, skade eller tap av mobil. Det gjør topp innboforsikring og det har jeg. Et raskt googlesøk viser at innboforsikring og bilforsikring dekker tyveri i bilen både hjemme og på tur, både skade og tyveri i bilen er dekket. Du må ikke ha reiseforsikring for det. Med topp bilforsikring og topp innboforsikring, så finner jeg ingen nytte i reiseforsikring. Eneste som er relevant og realistisk som jeg kan ha behov for en form for forsikring for, er om jeg faller på isen og slår ut alle tenner. Det er en kostbar skade, men hvilken type forsikring dekker det og hvor godt blir det dekket? For min erfaring er at forsikringsselskapet strekker seg jævlig langt for å unngå å betale ut forsikring. Man må sikkert ha noe form for ekstra ulykkesforsikring , personskadeforsikring eller vinterforsikring eller noe annet som gjør at reiseforsikringen blir ugyldig og du sitter der med hele regningen allikevel. Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Vil ikke bare kaste penger ut vinduet heller. Og den dagen jeg eventuelt har behov for forsikring, så nytter det ikke å si "jeg skulle ha hatt forsikring". Synes det er veldig lite gode og ærlige råd å finne på nett. For alle forsikringsselskapene vil jo selge forsikring, de sier ikke rett ut at "vårt produkt er bortkastet penger! Men kjøp, for vi ønsker å tjene penger på deg så her har du 10 løgner til hvorfor du kan ha behov for vårt ubrukelige produkt!". -Ts Anonymkode: b81cc...677 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det gjør de ikke. Ansvarsforsikring er eget forsikringsprodukt, akkurat som bilforsikring og husforskring. Anonymkode: 57994...628 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det eneste jeg får opp når jeg googler Ansvarsforsikring er forsikring beregnet på bedrifter. Ellers er ansvarsforsikring inkl. reiseforsikring, bilforsikring osv. Anonymkode: 397d9...bd8 Kjære vene her var det mye rar og feil informasjon. Ansvarsforsikring i Norge, som du for eksempel trenger om du er så uheldig og sykler rett inn i en fotgjenger, dekkes av INNBOFORSIKRINGEN. Og når det kommer til egenandel så har reiseforsikring null egenandel på tyveri men kan ha 1-2000 kr I egenandel ved uhell, altså for eksempel mobilen din knuser. Når det kommer til uhellsforsikring, igjen om mobilen din knuser, så har de fleste gode innboforsikringer med toppdekning uhellsforsikring med like høy egenandel som de fleste reiseforsikringene har. Denne dekker somregel også utenfor hjemmet og noen av dem i hele Norden. Når det kommer til spørsmålet om man må ha helårs reiseforsikring hele tiden så kan den absolutt være "kjekk å ha". Om du bestiller deg tur, også innad Norg, enten med buss eller tog eller fly så vil den også dekke dette om du skulle bli syk før avreise. Om du står på slalåm og det skjer en ulykke hvor de dyre goretex-klærne dine revner opp så dekker reiseforsikringen dette. Om du drar på hyttetur og havner på sykehuset i en annen del av landet så dekker reiseforsikringen transport hjem fra sykehuset om du har behov for det. Veldig kjekt om du har vært på fjelltur i Lofoten og bor i Stavanger og sitter midlertidig i rullestol. Ikke bare å få noen til å hente seg da, og ikke lett å kunne benytte seg av rutefly og buss. Om dette er gode nok grunner for deg og din livssituasjon må du såklart vurdere selv. Det er ikke situasjoner hvor du potensielt kan sitte igjen med milliongjeld slik som I utlandet, men det har vært MANGE utbetalinger på reiseforsikring det siste året selv om alle har vært i Norge. Spør gjerne om du har flere spørsmål, for her fikk du mange rare svar. Hilsen forsikringsrådgiver Anonymkode: 202bf...dc4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjære vene her var det mye rar og feil informasjon. Ansvarsforsikring i Norge, som du for eksempel trenger om du er så uheldig og sykler rett inn i en fotgjenger, dekkes av INNBOFORSIKRINGEN. Og når det kommer til egenandel så har reiseforsikring null egenandel på tyveri men kan ha 1-2000 kr I egenandel ved uhell, altså for eksempel mobilen din knuser. Når det kommer til uhellsforsikring, igjen om mobilen din knuser, så har de fleste gode innboforsikringer med toppdekning uhellsforsikring med like høy egenandel som de fleste reiseforsikringene har. Denne dekker somregel også utenfor hjemmet og noen av dem i hele Norden. Når det kommer til spørsmålet om man må ha helårs reiseforsikring hele tiden så kan den absolutt være "kjekk å ha". Om du bestiller deg tur, også innad Norg, enten med buss eller tog eller fly så vil den også dekke dette om du skulle bli syk før avreise. Om du står på slalåm og det skjer en ulykke hvor de dyre goretex-klærne dine revner opp så dekker reiseforsikringen dette. Om du drar på hyttetur og havner på sykehuset i en annen del av landet så dekker reiseforsikringen transport hjem fra sykehuset om du har behov for det. Veldig kjekt om du har vært på fjelltur i Lofoten og bor i Stavanger og sitter midlertidig i rullestol. Ikke bare å få noen til å hente seg da, og ikke lett å kunne benytte seg av rutefly og buss. Om dette er gode nok grunner for deg og din livssituasjon må du såklart vurdere selv. Det er ikke situasjoner hvor du potensielt kan sitte igjen med milliongjeld slik som I utlandet, men det har vært MANGE utbetalinger på reiseforsikring det siste året selv om alle har vært i Norge. Spør gjerne om du har flere spørsmål, for her fikk du mange rare svar. Hilsen forsikringsrådgiver Anonymkode: 202bf...dc4 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du siterer meg her. Anonymkode: 397d9...bd8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke helt hvorfor du siterer meg her. Anonymkode: 397d9...bd8 Fordi du begrenser ansvarsforsikring til bil og reiseforsikring når spørsmålet til TS går ut på om hn trenger reiseforsikring eller ikke. TS trenger ikke reiseforsikring for å ha ansvarsforsikring hvis hn har innboforsikring. Det er rett og slett for å gjøre det lettere for TS å ta et valg. Anonymkode: 202bf...dc4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #13 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fordi du begrenser ansvarsforsikring til bil og reiseforsikring når spørsmålet til TS går ut på om hn trenger reiseforsikring eller ikke. TS trenger ikke reiseforsikring for å ha ansvarsforsikring hvis hn har innboforsikring. Det er rett og slett for å gjøre det lettere for TS å ta et valg. Anonymkode: 202bf...dc4 Nei, det gjorde jeg ikke. Det stod osv. bak de to nevnte forsikringene. Anonymkode: 397d9...bd8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Skrevet 3. oktober 2021 Nei. Jeg hadde ikke reiseforsikring da jeg bodde i Asia en gang… Anonymkode: 03166...168
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det gjorde jeg ikke. Det stod osv. bak de to nevnte forsikringene. Anonymkode: 397d9...bd8 Osv hjelper nok TS mye ja. Anonymkode: 202bf...dc4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Skrevet 3. oktober 2021 Du velger jo selv, men om uhellet er ute og ingen andre forsikringer dekker det så er de stakkarslige hundrelappene hver måned vel verdt det. Men det er jo for seint å snyte seg når nesa er borte. Anonymkode: 3c3ab...5c5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #17 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Osv hjelper nok TS mye ja. Anonymkode: 202bf...dc4 Gud bedre, jeg svarte på et annet innlegg. Jeg er skremt hvis dine leseferdigheter er representivt for forsikringsfolk. Anonymkode: 397d9...bd8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #18 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kjære vene her var det mye rar og feil informasjon. Ansvarsforsikring i Norge, som du for eksempel trenger om du er så uheldig og sykler rett inn i en fotgjenger, dekkes av INNBOFORSIKRINGEN. Og når det kommer til egenandel så har reiseforsikring null egenandel på tyveri men kan ha 1-2000 kr I egenandel ved uhell, altså for eksempel mobilen din knuser. Når det kommer til uhellsforsikring, igjen om mobilen din knuser, så har de fleste gode innboforsikringer med toppdekning uhellsforsikring med like høy egenandel som de fleste reiseforsikringene har. Denne dekker somregel også utenfor hjemmet og noen av dem i hele Norden. Når det kommer til spørsmålet om man må ha helårs reiseforsikring hele tiden så kan den absolutt være "kjekk å ha". Om du bestiller deg tur, også innad Norg, enten med buss eller tog eller fly så vil den også dekke dette om du skulle bli syk før avreise. Om du står på slalåm og det skjer en ulykke hvor de dyre goretex-klærne dine revner opp så dekker reiseforsikringen dette. Om du drar på hyttetur og havner på sykehuset i en annen del av landet så dekker reiseforsikringen transport hjem fra sykehuset om du har behov for det. Veldig kjekt om du har vært på fjelltur i Lofoten og bor i Stavanger og sitter midlertidig i rullestol. Ikke bare å få noen til å hente seg da, og ikke lett å kunne benytte seg av rutefly og buss. Om dette er gode nok grunner for deg og din livssituasjon må du såklart vurdere selv. Det er ikke situasjoner hvor du potensielt kan sitte igjen med milliongjeld slik som I utlandet, men det har vært MANGE utbetalinger på reiseforsikring det siste året selv om alle har vært i Norge. Spør gjerne om du har flere spørsmål, for her fikk du mange rare svar. Hilsen forsikringsrådgiver Anonymkode: 202bf...dc4 Det er logisk, å tegne forsikring selv ved innenlandsreiser. Det har jeg ikke tenkt stort på, siden det er jo i Norge. Biltur for eksempel er ganske så dekt med toppkasko, med tanke på biltyveri og skade på bil, og personskade. Men det dekker ikke hotell eller noe slik som reiseforsikring. I vilkårene for forsikringene så er det ekstremt mye "dekker ikke", selv med toppforsikring. Så det er ekstremt vanskelig å ta et godt valg føler jeg. For når uhellet har skjedd og man har behov for forsikring.... så må man håpe at man har det man har behov for. -ts Anonymkode: b81cc...677
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #19 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Gud bedre, jeg svarte på et annet innlegg. Jeg er skremt hvis dine leseferdigheter er representivt for forsikringsfolk. Anonymkode: 397d9...bd8 Leit å se at du tar det så personlig når folk påpeker at du forvirrer mer med svarene dine. Om du ønsker å bli oppfattet som kunnskapsrik eller hjelpsom eller hva enn det var som traff deg så hardt nå så anbefaler jeg å skrive hele setninger. "Osv" hjelper ingenting når svaret ditt er ukomplett og lite informativt. Om du synes dette er veldig hardt å høre så kanskje du må gå i deg selv og finne ut av hvorfor. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er logisk, å tegne forsikring selv ved innenlandsreiser. Det har jeg ikke tenkt stort på, siden det er jo i Norge. Biltur for eksempel er ganske så dekt med toppkasko, med tanke på biltyveri og skade på bil, og personskade. Men det dekker ikke hotell eller noe slik som reiseforsikring. I vilkårene for forsikringene så er det ekstremt mye "dekker ikke", selv med toppforsikring. Så det er ekstremt vanskelig å ta et godt valg føler jeg. For når uhellet har skjedd og man har behov for forsikring.... så må man håpe at man har det man har behov for. -ts Anonymkode: b81cc...677 Det er ikke veldig mye "dekker ikke". Stort sett opplever vi misforståelse rundt dette med at folk legger ifra seg ting og mister ting helt uten videre og forventer å få dekning for det. Det dekkes ikke. Ellers så er listen med unntak og forbehold relativt kort om du ønsker å lese vilkår. Anonymkode: 202bf...dc4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #20 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leit å se at du tar det så personlig når folk påpeker at du forvirrer mer med svarene dine. Om du ønsker å bli oppfattet som kunnskapsrik eller hjelpsom eller hva enn det var som traff deg så hardt nå så anbefaler jeg å skrive hele setninger. "Osv" hjelper ingenting når svaret ditt er ukomplett og lite informativt. Om du synes dette er veldig hardt å høre så kanskje du må gå i deg selv og finne ut av hvorfor. Det er ikke veldig mye "dekker ikke". Stort sett opplever vi misforståelse rundt dette med at folk legger ifra seg ting og mister ting helt uten videre og forventer å få dekning for det. Det dekkes ikke. Ellers så er listen med unntak og forbehold relativt kort om du ønsker å lese vilkår. Anonymkode: 202bf...dc4 Herregud, nå må du gi deg med å dikte opp ting. Anonymkode: 397d9...bd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå