AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Del Skrevet 3. oktober 2021 Jeg startet med styrketrening for ca. ett år siden. Har dessverre ikke klart å trene like regelmessig som jeg burde, men har trent nok til at jeg har økt i styrke på alle øvelsene. Trener i perioder 2-3 ganger i uken, og jeg har øvelser for hele kroppen på programmet. Målet er en sterkere og sunnere kropp. Trener ikke til konkurranse og har ikke planer om å bli en fitnessinfluencer. Jeg vil bare bli sterkere, ivareta kroppen min og bli fornøyd med hvordan den føles og ser ut. Skal ikke legge skjul på at jeg ønsker bedre definerte armer (jeg vet det avhenger av fettprosenten, er på vei ned i vekt) og fastere rumpe med litt størrelse. Har hatt knebøy i programmet hele tiden, men jeg mestrer det ikke. Umulig med stang, jeg bruker en manual. Øvelsen gjør meg usikker og jeg føler aldri jeg blir bedre. Får ikke tekken på det. Det er kun knebøy og beinpress jeg har i programmet. Beinpress har jeg økt fra 70 kg til 95 kg, men med knebøy går det myyye tregere. Total økning i ekstra vekt er bare på 4 kg. Lurer på å be om nytt program. Men hvilke øvelser for ben og rumpe kan jeg ha som er effektive? MÅ jeg ha knebøy, eller er det innafor å finne andre øvelser og heller bare legge knebøy på hylla innntil videre? Knebøy var mitt eget ønske, for jeg trodde det var en øvelse jeg var god på. Ikke med ekstra vekt dessverre Anonymkode: a88c6...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg startet med styrketrening for ca. ett år siden. Har dessverre ikke klart å trene like regelmessig som jeg burde, men har trent nok til at jeg har økt i styrke på alle øvelsene. Trener i perioder 2-3 ganger i uken, og jeg har øvelser for hele kroppen på programmet. Målet er en sterkere og sunnere kropp. Trener ikke til konkurranse og har ikke planer om å bli en fitnessinfluencer. Jeg vil bare bli sterkere, ivareta kroppen min og bli fornøyd med hvordan den føles og ser ut. Skal ikke legge skjul på at jeg ønsker bedre definerte armer (jeg vet det avhenger av fettprosenten, er på vei ned i vekt) og fastere rumpe med litt størrelse. Har hatt knebøy i programmet hele tiden, men jeg mestrer det ikke. Umulig med stang, jeg bruker en manual. Øvelsen gjør meg usikker og jeg føler aldri jeg blir bedre. Får ikke tekken på det. Det er kun knebøy og beinpress jeg har i programmet. Beinpress har jeg økt fra 70 kg til 95 kg, men med knebøy går det myyye tregere. Total økning i ekstra vekt er bare på 4 kg. Lurer på å be om nytt program. Men hvilke øvelser for ben og rumpe kan jeg ha som er effektive? MÅ jeg ha knebøy, eller er det innafor å finne andre øvelser og heller bare legge knebøy på hylla innntil videre? Knebøy var mitt eget ønske, for jeg trodde det var en øvelse jeg var god på. Ikke med ekstra vekt dessverre Anonymkode: a88c6...7db Du trenger ikke ha knebøy i programmet, men det er jo regnet for å være en veldig god øvelse for de fleste. Finnes jo mange varianter, utfallsvarianter osv. Du har ikke vurdert å ta en time eller to med PT for å få tilbakemelding, kanskje du ikke gjør det teknisk riktig? Det er mange ting som spiller inn - ankelmobilitet, kjernestyrke, osv. Det er en veldig god helkroppsøvelse som rekturreterer mange muskler i kroppen. Men selvagt ikke noe must. Anonymkode: 4ea2d...90b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GulSol Skrevet 3. oktober 2021 #3 Del Skrevet 3. oktober 2021 For ditt mål er squats helt klart en lur øvelse å ha med. Hvorfor får du det ikke til? Hvor stopper det opp? Husker du å tøye hofteleddene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 3. oktober 2021 #4 Del Skrevet 3. oktober 2021 Jeg har brukt årevis på å få til en skikkelig god og dyp knebøy. Jeg har tøyd, trent teknikk og gjort aktive mobiliseringsøvelser. Uansett hva jeg har vært gjennom, så føles knebøy helt grusomt for meg. Det knekker i hofta, ofte med store smerter. Det spretter et leddbånd over kulen i ankelen og det føles trangt og vondt på fremsiden. Etter mange år med øving uten at jeg klarte å legge på spesielt med vekter, så fikk jeg sjekket dette hos en manuellterapeut. Ikke bare hadde jeg impingement i hofta, men jeg er også født med litt trange ankelledd. Bra for sprintprestasjon, ikke så bra for mobilitet i styrkeøvelser. De trange ankelleddene gjør at jeg må ta ut mer av bevegelsen i hofta, men der har jeg jo det andre problemet som gjør hele øvelsen problematisk. Jeg gjorde det smarte trekket og droppet knebøy fra programmet mitt. Beinpress i en av maskinene som ikke gjør at jeg må bøye så mye i hofta ble løsningen. Og tror du ikke muskelveksten i beina mine fikk fart på seg? Dette er fordi jeg nå kan løfte tungt, mens jeg før kun holdt på med teknikkarbeid og unødvendig surr som ikke virket for meg. Jeg har også problemer med å ta tradisjonell markløft. Jeg går på en smell i ryggen selv under oppvarming, og jeg klarer ikke å gå på tre dager. Men om jeg gjør enkle justeringer som å stå bredere med beina, altså at jeg velger sumovarianten av markløft, så går det helt fint. Disse anekdotiske og personlige historiene forteller jeg for å få frem følgende poeng: du må velge øvelser som passer deg. Du må velge øvelser som du både kan og har lyst til å gjennomføre. Og samtidig må du aldri være redd for å eksperimentere med varianter av øvelser for å få dem til å passe til din kropp. Unngå å gjøre noe bare fordi noen sier at det er «best», hvis du føler at det ikke passer for deg. Utallige skader kunne vært unngått om folk hørte mer på egen kropp. Så nei, du MÅ ikke ha knebøy i programmet, og mange BØR ikke ha knebøy i programmet. Det er en bra øvelse, men den er ikke magisk og den er ikke absolutt nødvendig. Vel, så fremt du ikke skal konkurrere i knebøy 🙂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magika_fra_Fyll Skrevet 3. oktober 2021 #5 Del Skrevet 3. oktober 2021 Nei det er ingen øvelser man MÅ trene, det finnes drøssevis med alternative beinøvelser du heller kan ta om du ikke blir venn med knebøy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Del Skrevet 3. oktober 2021 Hip thrust varianter, bulgarsk utfall (ikke stå for langt frem med foten og husk å len deg over hælen) + andre utfallvarianter, markløft (her er riktig teknikk ekstra viktig) osv, osv er supre øvelser for bein/rumpe. Jeg kan heller ikke ta knebøy på stang - da blir både rygg knær sinna. Anonymkode: 95c2d...6c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 3. oktober 2021 #7 Del Skrevet 3. oktober 2021 Prøvd frontbøy? Med stang altså? Det var min vei til å bli glad i knebøy. Og helt innafor å droppe så klart. Bedre å bruke tiden på noe du mestrer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Del Skrevet 3. oktober 2021 Sandum.PT skrev (1 time siden): Jeg har brukt årevis på å få til en skikkelig god og dyp knebøy. Jeg har tøyd, trent teknikk og gjort aktive mobiliseringsøvelser. Uansett hva jeg har vært gjennom, så føles knebøy helt grusomt for meg. Det knekker i hofta, ofte med store smerter. Det spretter et leddbånd over kulen i ankelen og det føles trangt og vondt på fremsiden. Etter mange år med øving uten at jeg klarte å legge på spesielt med vekter, så fikk jeg sjekket dette hos en manuellterapeut. Ikke bare hadde jeg impingement i hofta, men jeg er også født med litt trange ankelledd. Bra for sprintprestasjon, ikke så bra for mobilitet i styrkeøvelser. De trange ankelleddene gjør at jeg må ta ut mer av bevegelsen i hofta, men der har jeg jo det andre problemet som gjør hele øvelsen problematisk. Jeg gjorde det smarte trekket og droppet knebøy fra programmet mitt. Beinpress i en av maskinene som ikke gjør at jeg må bøye så mye i hofta ble løsningen. Og tror du ikke muskelveksten i beina mine fikk fart på seg? Dette er fordi jeg nå kan løfte tungt, mens jeg før kun holdt på med teknikkarbeid og unødvendig surr som ikke virket for meg. Jeg har også problemer med å ta tradisjonell markløft. Jeg går på en smell i ryggen selv under oppvarming, og jeg klarer ikke å gå på tre dager. Men om jeg gjør enkle justeringer som å stå bredere med beina, altså at jeg velger sumovarianten av markløft, så går det helt fint. Disse anekdotiske og personlige historiene forteller jeg for å få frem følgende poeng: du må velge øvelser som passer deg. Du må velge øvelser som du både kan og har lyst til å gjennomføre. Og samtidig må du aldri være redd for å eksperimentere med varianter av øvelser for å få dem til å passe til din kropp. Unngå å gjøre noe bare fordi noen sier at det er «best», hvis du føler at det ikke passer for deg. Utallige skader kunne vært unngått om folk hørte mer på egen kropp. Så nei, du MÅ ikke ha knebøy i programmet, og mange BØR ikke ha knebøy i programmet. Det er en bra øvelse, men den er ikke magisk og den er ikke absolutt nødvendig. Vel, så fremt du ikke skal konkurrere i knebøy 🙂 Takk for svar Har du forslag til øvelser jeg burde gjøre for å trene rumpe og ben? Har allerede beinpress. Har tenkt markløft og utfall (bør jeg vente med bulgarsk til jeg blir sterkere?). Albbas skrev (6 minutter siden): Prøvd frontbøy? Med stang altså? Det var min vei til å bli glad i knebøy. Og helt innafor å droppe så klart. Bedre å bruke tiden på noe du mestrer! Jeg har prøvd med manual og det går fint. Har ikke prøvd stang med frontbøy, men kan teste det. Men har lest at dette ikke tar på rumpa i det hele tatt og da er jo poenget litt borte. Anonymkode: a88c6...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 3. oktober 2021 #9 Del Skrevet 3. oktober 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar Har du forslag til øvelser jeg burde gjøre for å trene rumpe og ben? Har allerede beinpress. Har tenkt markløft og utfall (bør jeg vente med bulgarsk til jeg blir sterkere?). Jeg har prøvd med manual og det går fint. Har ikke prøvd stang med frontbøy, men kan teste det. Men har lest at dette ikke tar på rumpa i det hele tatt og da er jo poenget litt borte. Anonymkode: a88c6...7db Det tar jo på rumpa, men ikke like mye som knebøy. Tok frontbøy i et par år jeg før jeg gikk over til knebøy. Liker fortsatt å variere med den. http://fitnessbloggen.no/frontboy-vanlige-feil/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 3. oktober 2021 #10 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Takk for svar Har du forslag til øvelser jeg burde gjøre for å trene rumpe og ben? Har allerede beinpress. Har tenkt markløft og utfall (bør jeg vente med bulgarsk til jeg blir sterkere?). Jeg har prøvd med manual og det går fint. Har ikke prøvd stang med frontbøy, men kan teste det. Men har lest at dette ikke tar på rumpa i det hele tatt og da er jo poenget litt borte. Anonymkode: a88c6...7db Beinpress, utfall, alle varianter av markløft, hip thrust, rygghev/glute ham raise. Så liker jeg godt kneekstensjoner som gir effekt på rectus femoris, samt varianter av leg curl 🙂 Farmers walk er et godt supplement! Trenger ikke vente, bare begynn lett og jobb deg oppover 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 3. oktober 2021 #11 Del Skrevet 3. oktober 2021 Albbas skrev (1 time siden): Prøvd frontbøy? Med stang altså? Det var min vei til å bli glad i knebøy. Og helt innafor å droppe så klart. Bedre å bruke tiden på noe du mestrer! Skulle ønske jeg kunne kjøre mer frontbøy.. får forbanna vondt i håndleddene hver eneste gang.. Tror jeg rett og slett ikke har mobiliteten til det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 3. oktober 2021 #12 Del Skrevet 3. oktober 2021 7 minutter siden, sicario said: Skulle ønske jeg kunne kjøre mer frontbøy.. får forbanna vondt i håndleddene hver eneste gang.. Tror jeg rett og slett ikke har mobiliteten til det Prøvd med kryssgrep? Det belaster ikke håndleddene. Mine håndledd tåler ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 3. oktober 2021 #13 Del Skrevet 3. oktober 2021 Albbas skrev (Akkurat nå): Prøvd med kryssgrep? Det belaster ikke håndleddene. Mine håndledd tåler ingenting. Har prøvd det litt. Burde kanskje kjøre en del økter og terpe litt teknikk på kryssgrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Del Skrevet 3. oktober 2021 Knebøy er ikke nødvendig. Markløft (sumo for glutes), hip thrust, glute bridge, utfall og benpress er mer enn bra nok. Rygghev også. Knebøy er vel egentlig best for Quads, ikke rumpe. Misforstått det der. Anonymkode: ceeab...879 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 3. oktober 2021 #15 Del Skrevet 3. oktober 2021 sicario skrev (32 minutter siden): Har prøvd det litt. Burde kanskje kjøre en del økter og terpe litt teknikk på kryssgrep. Kan også bruke zombiestil for å terpe inn teknikk. Og så finnes det mange gode drills for å få håndleddene myke nok, som man også gjerne kjører i oppvarmingen. Det skal jo ikke ligge noe vekt å presse mot håndleddene, den skal presse gjennom skuldrene. Så det skal kun være bevegelighet om å gjøre. Jeg var som deg, men fikk faktisk myket opp nok til at det ble komfortabelt. Lenge siden jeg har tatt frontbøy nå da, så er nok ikke like godt nå 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Del Skrevet 3. oktober 2021 Sandum.PT skrev (18 minutter siden): Kan også bruke zombiestil for å terpe inn teknikk. Og så finnes det mange gode drills for å få håndleddene myke nok, som man også gjerne kjører i oppvarmingen. Det skal jo ikke ligge noe vekt å presse mot håndleddene, den skal presse gjennom skuldrene. Så det skal kun være bevegelighet om å gjøre. Jeg var som deg, men fikk faktisk myket opp nok til at det ble komfortabelt. Lenge siden jeg har tatt frontbøy nå da, så er nok ikke like godt nå 😅 Hei, jeg googlet litt om knebøy vs frontbøy nå. Vil det ta godt på rumpa om jeg går dypt nok? Med frontbøy med manual kan jeg gå veldig dypt, nesten på huk, uten at det går på bekostning av teknikk, får heller ikke vondt i rygg eller knær:) Anonymkode: a88c6...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 3. oktober 2021 #17 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, jeg googlet litt om knebøy vs frontbøy nå. Vil det ta godt på rumpa om jeg går dypt nok? Med frontbøy med manual kan jeg gå veldig dypt, nesten på huk, uten at det går på bekostning av teknikk, får heller ikke vondt i rygg eller knær:) Anonymkode: a88c6...7db Du vil trene rumpa, ja, men den muskulaturen får egentlig best treningseffekt av øvelser der kraften/motstanden er størst når muskelen er helt sammentrukket, som vil si hip thrust eller horisontal rygghev. Det betyr ikke at andre øvelser ikke gir effekt, bare litt mindre 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #18 Del Skrevet 3. oktober 2021 GulSol skrev (5 timer siden): For ditt mål er squats helt klart en lur øvelse å ha med. Hvorfor får du det ikke til? Hvor stopper det opp? Husker du å tøye hofteleddene dine? Derfor føles knebøy bra for noen, men totalt elendig for andre Her får du se to fantastiske videoer som demonstrerer hvorfor knebøy kan føles bra hos deg, men elendig hos kompisen eller venninnen din. http://fitnessbloggen.no/derfor-foles-kneboy-totalt-elendig/ Anonymkode: d370f...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #19 Del Skrevet 3. oktober 2021 Jeg tar aldri knebøy pga lange lårbein og et moment som blir veldig høyt og helt feil balanse, desverre. http://fitnessbloggen.no/derfor-foles-kneboy-totalt-elendig/ Anonymkode: d370f...665 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #20 Del Skrevet 3. oktober 2021 Jeg har det sånn med push ups. Jeg HATER øvelsen og har aldri fått det til eller hatt særlig framgang. Jeg har en teori om at mine svært hypermobile albueledd ødelegger for meg. Men det er greit. Jeg kan leve fint uten push ups, og har mange andre øvelser jeg og kroppen liker mye bedre. Anonymkode: 8223c...547 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå