Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått innvilget stipend, og eller et omgjøringslån men har bare de 40 % som blir til stipend ved bestått skolegang. 
i tillegg har jeg inntekt på siden, men nå lurer jeg på om jeg skal skatte av stipendet? Har ikke fått noe beskjed om at noen nye har hentet skattekortet mitt, og vil tro om jeg skal skatte av det så ville de ha hentet ut det? 

Skrevet

Nei :)

Anonymkode: f4b68...2e4

Skrevet

Nei, du skatter ikke av stipend. Det du tjener ved siden av studier skal du derimot skatte av, om du tjener over et visst beløp i året

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Man skatter av lønnsinntekter, ikke av stipend.

Anonymkode: 2d46f...de9

Gjest Tøffenbøffen
Skrevet

Stipend er i utgangspunktet skattepliktig når det er så nær sammenheng mellom utført arbeid/virksomhet og den fordel som er oppnådd, at det er naturlig å se stipendet som fordel vunnet ved arbeid/virksomhet, se f.eks. Rt. 1958/583 (Hagerup). Se mer i Skatte-abc. Ta kontakt med skatteetaten om du er i tvil. Svar her på KG bør du ta med en klype salt...

Skrevet

ikke hør på tøffenbøffen. 

har hatt stipend i 7år og aldri skattet av de. hør på alle som har hatt stipend. 

stipend er penger du får av staten, lån er lån du får av staten. det er ikke inntekt fra arbeid. 

Anonymkode: bca7c...c87

• Liker 1
Skrevet
Tøffenbøffen skrev (8 minutter siden):

Stipend er i utgangspunktet skattepliktig når det er så nær sammenheng mellom utført arbeid/virksomhet og den fordel som er oppnådd, at det er naturlig å se stipendet som fordel vunnet ved arbeid/virksomhet, se f.eks. Rt. 1958/583 (Hagerup). Se mer i Skatte-abc. Ta kontakt med skatteetaten om du er i tvil. Svar her på KG bør du ta med en klype salt...

For noe fjas 

Anonymkode: 707ba...693

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ikke hør på tøffenbøffen. 

har hatt stipend i 7år og aldri skattet av de. hør på alle som har hatt stipend. 

stipend er penger du får av staten, lån er lån du får av staten. det er ikke inntekt fra arbeid. 

Anonymkode: bca7c...c87

Nå snakker du om stipend fra Statens Lånekasse. Det finnes mange stipend som blir utdelt av andre enn staten.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noe fjas 

Nei, se lenke ovenfor.

Anonymkode: 1309f...8da

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå snakker du om stipend fra Statens Lånekasse. Det finnes mange stipend som blir utdelt av andre enn staten.

Nei, se lenke ovenfor.

Å i hi er det åpenbart snakk om stipend fra lånekassen hvis du leser skikkelig 

• Liker 1
Skrevet
Tøffenbøffen skrev (15 minutter siden):

Dette er et svar man skal ta med en klype salt. 

Det er 100% åpenbart at TS snakker om stipend/lån fra Lånekassen. Dette skal ikke skattes av. Det skal jo tilbakebetales i fremtiden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å i hi er det åpenbart snakk om stipend fra lånekassen hvis du leser skikkelig 

Det er faktisk arbeidsgiver også som gir lån som blir omgjort til stipend ved fullført utdanning eller som har krav om tilbakebetaling hvis man ikke fullfører.

Gjest Tøffenbøffen
Skrevet

Stipend fra Lånekassen er i normalt ikke skattepliktig, det er jeg også enig i. Det vil si at man tar typisk tar sin første utdannelse og ikke er i et arbeidforhold ennå, det er jo heller ikke fradrag for kostnader ved å ta denne utdannelsen. Lånekassen har blir rimelig kjip om man må betale tilbake stipend?

Skrevet
Tøffenbøffen skrev (13 timer siden):

Stipend fra Lånekassen er i normalt ikke skattepliktig, det er jeg også enig i. Det vil si at man tar typisk tar sin første utdannelse og ikke er i et arbeidforhold ennå, det er jo heller ikke fradrag for kostnader ved å ta denne utdannelsen. Lånekassen har blir rimelig kjip om man må betale tilbake stipend?

Nei, man får utbetalt lån hver mnd. 40% blir til stipend ved bestått eksamen. Består du ikke, blir alt lån. 

• 4 uker senere...
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet
Lacuna skrev (På 4.10.2021 den 11.41):

Nei, man får utbetalt lån hver mnd. 40% blir til stipend ved bestått eksamen. Består du ikke, blir alt lån. 

Jada, sikkert riktig det så sant man tar sin første utdannelse og får støtte fra statens lånekasse.

Annonse
Skrevet

Arbeidsstipend, kunstnerstipend osv er skattepliktig. 

Studielån omgjort til stipend er ikke skattepliktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...