Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åssen ser budsjettet deres ut? Boliglån, husleie, mat, personlig pleie/medisin, bilutgifter, forsikring, osv osv osv. Klarer du å spare noe hver mnd?

Anonymkode: 5b020...54f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utbetalt 21500,- (egentlig ca en tusenlapp mer om en legger inn de skattefrie månedene).

Alt av dagligvarer, hygieneartikler osv, 5000,-

Strøm 1500,- (går mindre men setter alltid av dette beløpet)

Mobil, strømmetjenester, nettaviser 1000,-

Sparer 14000 i mnd. (egentlig 15000 pga de skattefrie mnd)

Bor på familiehytta, denne er nedbetalt. Gamlingene betaler forsikringen, det var ikke snakk om annet. Har ikke bil, men elektrisk moped.

Anonymkode: a30a5...e16

• Liker 6
Skrevet

Hva man utbetalt som ufør, er da veldig individuelt. Som enslig forsørger får jeg også bidrag og utvidet barnetrygd. Og utbetaling fra SPK med barnetillegg og en forsikring.

Jeg har 16k i faste utgifter i måneden (betaler 2k ekstra på studielånet siden sletting er gjort). Setter av 10k i måneden til sparing/ferie/store utgifter etc.

Anonymkode: ab58e...261

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Utbetalt 21500,- (egentlig ca en tusenlapp mer om en legger inn de skattefrie månedene).

Bor på familiehytta, denne er nedbetalt. Gamlingene betaler forsikringen, det var ikke snakk om annet. Har ikke bil, men elektrisk moped.

Kanskje jeg bør flytte til familiehytta, jeg også. Er det noe du måtte søke om?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje jeg bør flytte til familiehytta, jeg også. Er det noe du måtte søke om?

Ikke jeg, det var ordnet av gamlingene før jeg flyttet inn. Fatteren bodde her en liten tid da han og mor hadde en liten timeout for mange år siden😁. Det var nok ment å bli lengre, men ting ordnet seg fort.

Kommunen her er uansett veldig lett å få med på dette.

Skrevet

Utbetalt 19950

Bor i liten hybelleilighet. Selveier blokk.

• husbank lån via lindorf ca 3400 (i dag)
  • felleskostnader 2500 (tv pakke som jeg ikke får si opp. Støm fastpris, og vedlikehold)
  • Internett 349
  • telefon 400 (får ikke billigere til mitt forbruk, men ringer gratis i Norge. Begrenset data til 2 gb)
  • innboforsikring ca 100
  • 2500 (eiendomsskatt og kommunale utgifter, denne måneden)
  • 1500 hygiene
  • 1000 personlig pleie
  • 8000 mat
  • klær 0
  • sparing 0

Anonymkode: 61ff8...c47

Skrevet

Min største utgift er medisiner og andre apotekvarer. Dernest husleie. 

Sparer så mye jeg klarer, men iløpet av et år tas det ut og settes inn omtrent like mye på sparekontoen, så det blir 0 i langsiktig sparing. Har heldgvis ikke familie og venner å kjøpe julegaver og sånt til.

Anonymkode: 52b54...a5c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan får du så mye mer enn meg med ung tillegg? Hadde du god lønn eller forsikring før? Begynner å lure på om nav har gjort feil, og jeg må undersøke om jeg egentlig skulle hatt mer. Derfor spør jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan får du så mye mer enn meg med ung tillegg? Hadde du god lønn eller forsikring før? Begynner å lure på om nav har gjort feil, og jeg må undersøke om jeg egentlig skulle hatt mer. Derfor spør jeg.

Sikkert fordi du er samboer eller gift.

Anonymkode: acaf6...192

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobbet noen år før jeg ble ufør. Hadde en ok inntekt, derfor såpass "mye" utbetalt. Har ingen fradrag annet enn minstefradraget.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke ufør, men sparer til hus for tiden så lever på 15.500 i måneden. Jeg har samboer som såklart trekker ned bokostnader. 

Min andel av fellesutgifter; 

• Huslån, husleie og kommunale avgifter: 7100 kr 
  • Strøm (inkl nettleie): 300 kr (bruker ikke så mye, men setter av en fast sum i måneden)
  • Streaming: 124 kr 
  • Mat: 1750-2000 kr 
  • Felles buffer: 1000 kr
  • Felles "forbrukskonto" (løpende småutgifter som felles gaver, interiør, husholdning osv): 750  

Mine personlige kostnader: 

• Fast overførsel "helsekonto" (medisinger, sparing lege/tannlege osv): 400 kr
  • Treningssenter: 300 kr 
  • Korttidssparing (julegaver, klær, elektronikk osv): 2000 kr 
  • Moro, sosialt, sløsing osv: 1500-2000 kr

Anonymkode: fd2bf...12f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sikkert fordi du er samboer eller gift.

Anonymkode: acaf6...192

Er ingen av delene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg jobbet noen år før jeg ble ufør. Hadde en ok inntekt, derfor såpass "mye" utbetalt. Har ingen fradrag annet enn minstefradraget.

Takk. Det gir mening. Hadde nesten ingen inntekt da jeg prøve å jobbe. Enig i at det ikke er mye, men hadde vært godt å ha litt mer. 25000  eller mer, hadde vært godt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Det gir mening. Hadde nesten ingen inntekt da jeg prøve å jobbe. Enig i at det ikke er mye, men hadde vært godt å ha litt mer. 25000  eller mer, hadde vært godt.

Du mener at du skal ha mer enn utbetalt enn 47% av Norge??? 

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hva-er-en-vanlig-lonn-i-norge-dette-sier-statistikken-6.158.795580.c6ce3ac0eb 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den du siterer har nok litt mer enn minstesatsen, derfor har hen mer enn oss med ung uførtillegget.

Anonymkode: 9ecc8...d85

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du mener at du skal ha mer enn utbetalt enn 47% av Norge??? 

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hva-er-en-vanlig-lonn-i-norge-dette-sier-statistikken-6.158.795580.c6ce3ac0eb 

Jeg sa ikke hva jeg skulle hatt. Jeg sa hva som hadde vært flott ;) Er ikke ulovlig å ønske seg et bedre liv.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nja, for meg handlet det om å minimere kostnadene da man ble ufør. Det er selvsagt ikke alle som har disse mulighetene, men de kan være nærmere enn en tror. Har man mulighet til å bo på en familiehytte, kjøpe hus billig for å gradvis pusse opp, eller kan arve bolig på sikt er dette noe en må/bør ta med i betraktningene. Da har man kanskje mulighet til økonomisk lette situasjonen en god del.

Det er også veldig mange som sier at de ikke kan flytte fra der de bor nå. Det stemmer sikkert i mange tilfeller, men en skylder seg selv å gjøre en god gjennomgang på dette uansett. Kanskje en kommer til at man faktisk kan gjøre endringer som fører til et bedre liv økonomisk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer du å spare noe hver mnd?

Orker ikke blottlegge budsjettet og regnskapet mitt ettersom det er så mange poster, men iløpet av 1 år så sparer jeg en plass mellom 7 000 - 8 000 i måneden i gjennomsnitt selv om jeg bor alene, eier bolig og bil, har hund og snuser.

Lever ellers veldig nøktern, reiser aldri og skeier aldri ut. 

Pengene blir vel brukt til oppussing av bolig etterhvert. 

Jeg ligger for øvrig ikke på minimumstrygd. 

Anonymkode: e413a...899

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja, for meg handlet det om å minimere kostnadene da man ble ufør.

Jepp! Nettopp! Jeg for min del sparer nå mer som uføretrygdet enn da jeg gjorde når jeg jobbet, tross for at jeg har gått ned nesten 50% i lønn vs trygd. 

Jeg gikk i krisetilstand i overgangen til trygd og tok et skikkelig oppgjør med økonomien og forbruket mitt. Jeg kuttet alt unødvendig, skapte en stor bevissthet rundt pengebruk, prutet på alt av faste utgifter rundt meg, skiftet til billigere leverandører (strøm, forsikring, telefon, internett osv), sluttet å handle merkeklær osv osv. Hver eneste sten ble snudd og vurdert.

Hadde jeg gjort dette for 10 år siden hadde jeg nok vært millionær nå. Folk har ekstremt stort potensiale i økonomien sin, selv om de føler det går trått. Jeg trodde jeg måtte selge alt, men endte opp med å spare mer enn når jeg jobbet tross for 50% av inntekten! 

Og det verste av alt, jeg har enda stort forbedringspotensiale. Hvis jeg selger boligen min og flytter litt ut på landet til en mindre bolig, så kan jeg fort spare mange tusen til hver eneste måned resten av livet mitt på det. Jeg vurderer det... Men kjenner det stikker dypt. At det stikker dypt er dog kneika "alle" med dårlig økonomi kjenner på, men det burde jo gjøres! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jepp! Nettopp! Jeg for min del sparer nå mer som uføretrygdet enn da jeg gjorde når jeg jobbet, tross for at jeg har gått ned nesten 50% i lønn vs trygd. 

Jeg gikk i krisetilstand i overgangen til trygd og tok et skikkelig oppgjør med økonomien og forbruket mitt. Jeg kuttet alt unødvendig, skapte en stor bevissthet rundt pengebruk, prutet på alt av faste utgifter rundt meg, skiftet til billigere leverandører (strøm, forsikring, telefon, internett osv), sluttet å handle merkeklær osv osv. Hver eneste sten ble snudd og vurdert.

Hadde jeg gjort dette for 10 år siden hadde jeg nok vært millionær nå. Folk har ekstremt stort potensiale i økonomien sin, selv om de føler det går trått. Jeg trodde jeg måtte selge alt, men endte opp med å spare mer enn når jeg jobbet tross for 50% av inntekten! 

Og det verste av alt, jeg har enda stort forbedringspotensiale. Hvis jeg selger boligen min og flytter litt ut på landet til en mindre bolig, så kan jeg fort spare mange tusen til hver eneste måned resten av livet mitt på det. Jeg vurderer det... Men kjenner det stikker dypt. At det stikker dypt er dog kneika "alle" med dårlig økonomi kjenner på, men det burde jo gjøres! 

Hørs veldig ut som meg selv. Ble veldig bevisst på at pengemengden som kom inn pr mnd, nå var mye mindre. Derfor måtte det tas grep. Nå er jeg i en heldig posisjon, men det hadde aldri falt meg inn da jeg var i jobb, at en faktisk kunne flytte på hytta. Hadde jeg gjort dette for mange år siden, hadde jeg jo spart mye mer enn nå.

Men uansett. Jeg lever veldig fint på 5000 i mnd ang mat og forbruksartikler. Hytta er mer enn stor nok til meg, og det er veldig koselig og fint her. Har alt jeg trenger av bredbånd (mobilt fra ICE, 1000gb) strømmetjenester, strøm, vann, toalett og slikt.

Jeg bruker 8-9 min til butikk med elmopeden, gamlingene er jo her på besøk en del. Da handler de med seg også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...