Gå til innhold

Fordommer ved å leie istedenfor å eie bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syntes dere om folk som leier i en alder av 30/40/50+?

Anonymkode: 36eb5...008

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at enten er man syk og har dårlig råd, ellers har man dårlig økonomisk sans.

Ikke noe for meg.

Er selv 35 og bor i hus til 10mill.

Bolig er den beste investeringen i fremtiden. Pensjonen min ligger i huset og avkastningen de siste 10årene her i byen har vært himmelsk. 

Enten kan jeg bo tilnærmet gratis som pensjonist, eller jeg kan selge og flytte til noe mindre og ha enda mer penger/pensjon å leve av. :)

Eller jeg kan selge, flytte til noe mindre og hjelpe barna inn på boligmarkedet. En fot innenfor boligmarkedet er viktig.

blir et barn sykt kan jeg også selge huset og flytte inn i noe mindre og kjøpe medisiner og behandling utenfor Norge hvis nødvendig. :)

Anonymkode: 26303...1ab

• Liker 5
Skrevet

Livet er for kort til å leie og leve under helt for jævlige omstendigheter satt at psycho utleiere. 

Men, ikke alle er så heldige, og noen har hatt virkelig uflaks og Motbør i livet som har gjort at de aldri kommer seg inn på boligmarkedet og må leie seg til evig fattigdom, for det er dyrere å leie enn å eie. Boligpolitikken i landet her har jeg ikke så mye å si om… 

Anonymkode: b9f58...466

• Liker 13
Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre om hvordan andre lever. Alle har sin historie, og sin årsak til at man lever som man gjør. Det er et veldig norsk fenomen at vi er så ekstremt opptatt av bolig. Vi bruker faktisk så mye penger på å sørge for egen bolig, at vi velger bort muligheten til å bruke penger på kvalitetsmat, for eksempel. 

Anonymkode: ac1ef...895

• Liker 22
Skrevet

Jeg tenker ikke noe over det og har Heller ingen fordommer mot de.

Noen eier og noen leier that's it.

Boligmarkede er tøft og vanskelig og komme inn I.

Det er fordeler ved begge deler. 

Selv leier vi en leilighet og har barn og bil. Vi trives med det. Har en helt grei økonomi og (ikke rike) men vi klarer oss. Hva andre gjør bryr meg lite.

Det jeg reagerer på er arroganse og ignorance og mennesker som tror de vet bedre og er verdt mer Fordi de har bedre økonomi og eier og snakker dritt til de som leier.

Anonymkode: e09a9...885

• Liker 33
Skrevet

Jeg er 27 og planlegger aldri å eie. Ønsker ikke å ta opp lån, og være så bundet til ett sted, som man gjerne blir ved å eie hus.
Jeg har stor bufferkonto, sparer til meg selv og fremtidige unger, og nyter friheten:)

Anonymkode: 3db96...7e0

• Liker 24
Skrevet

Patetisk.

Anonymkode: dbd47...d08

• Liker 4
Skrevet

Jeg kommer meg nok ikke på boligmarkedet, jeg har en sykdom som spiser meg opp, selv med over 20.000 i mnd pga år med jobb så har jeg ikke råd eller helse til noe eget. Jeg er så heldig og får leie billig og imens sparer jeg for håpet er jo der. 

Forrige uke sprakk et rør i veggen i huset jeg bor i, det ble 100.000 i å bytte rør, jobb materialer og alt mulig. Om jeg hadde hatt råd til egen bolig så hadde jeg ikke hatt råd til noe sånt. Leiligheter er dyrere enn hus i utkanten her, så ja. 

Jeg er 35 og jeg skammer meg ikke, jeg har ikke noe valg og det er OK. 

Anonymkode: 8de34...68f

• Liker 18
Skrevet

Folk får gjøre som de vil, uansett alder. At noen prioriterer å leie foran eie, er meg totalt likegyldig. 

Anonymkode: ade41...961

• Liker 5
Skrevet

Jeg flytter med barnet som jeg har 50% ut av hans skolekrets for å kunne eie. Skal pendle med barnet i 30 minutter. Da får han eget rom..Umulig for meg å kjøpe to roms leilighet i Bærum alene om ikke jeg bor i blokk i feks et utfordret miljø med mye uroligheter.  

Men jeg vil ikke leie for alltid.  Barnet får bo i et barnevennlig miljø med stor lekeplass utenfor døren, skimuligheter, fin natur..osv til tross for i en blokk tett på masse ukjente folk.

Anonymkode: 146cf...572

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt, fordommer mot de som leier?? Det viktigste er og ha et tak over hodet. Folk som eier, i den forstand at de har gjeld til langt oppover ørene, leier på en måte de også.

• Liker 17
Skrevet

Er 25 år, nettopp kjøpt for aller første gang, hva jeg tenker om andre som leier? Uavhengig om man er 20 eller 50 så syns jeg ikke det er rart eller helt dust som noen skal ha det til! Skjerp dere folkens..

Anonymkode: a00ba...d96

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

100.000 i å bytte rør,

om det er i nærheten av oslo så tjener man inn sikkert 100 000 i året på verdistigning..ikke at jeg har peiling.

Skrevet

Hva jeg synes? Jeg leier selv og vet at det er mange, mange grunner til at folk leier bolig også i voksen alder.

I de fleste tilfellene handler det om å ikke ha noe valg - kjøp er for dyrt, spesielt om man er aleneboende - men det er også de som velger å leie bolig fordi det gir dem en viss frihet

Anonymkode: aca5e...a34

• Liker 5
Skrevet

Jeg har eid siden jeg var 25, men etter skilsmisse må jeg leie i godt voksen alder. Sånn er det bare, merkelig om noen ser ned på meg av den grunn. 

Anonymkode: 340d8...5b7

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

om det er i nærheten av oslo så tjener man inn sikkert 100 000 i året på verdistigning..ikke at jeg har peiling.

Det er langt på bygda i vest...

Anonymkode: 8de34...68f

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

blir et barn sykt kan jeg også selge huset og flytte inn i noe mindre og kjøpe medisiner og behandling utenfor Norge hvis nødvendig. :)

Har en privat forsikringer så kan en også få dekket behandlinger både norge og utenfor norge så den argumentasjonen din gir ingen mening. Det virker som om du tror du vet bedre og er litt høy på deg selv og matrealer. Men sånn er det noen mennesker har ikke forstårelse for at noen leier og foretrekker det fremforvog eie..begge deler har ulemper og fordeler just saying 🙂😉

• Liker 5
Skrevet

Litt avhengig av årsaken, men ja, jeg skal innrømme at jeg har litt fordommer mot voksne mennesker (30+) med god økonomi som velger å leie fremfor å eie

Anonymkode: b4072...f86

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 39 år, tjener nesten 700 000,-, har ett barn og leier. Jeg leier fordi da bor jeg mye flottere enn hva jeg kunne fått kjøpt i dette området,  og sønnen min bor på den beste plassen i forhold til venner og skole. Så her kommer vi til å bo en stund. Trenger ikke være syk eller ha enorm gjeld for å velge å leie... 

Tenker at de som tenker slik og har fordommer er litt "enkle" i tankegangen sin. 

Anonymkode: 4fd88...2a9

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en privat forsikringer så kan en også få dekket behandlinger både norge og utenfor norge så den argumentasjonen din gir ingen mening. Det virker som om du tror du vet bedre og er litt høy på deg selv og matrealer. Men sånn er det noen mennesker har ikke forstårelse for at noen leier og foretrekker det fremforvog eie..begge deler har ulemper og fordeler just saying 🙂😉

Men hvorfor betale forsikringer når man bare kan bo et sted og få enorme summer som følge av verdistigning??

Man skal ha en ganske dyr forsikring for å få det du skisserer. De pengene jeg IKKE betaler for en slik forsikring er penger jeg betaler ned på eget lån med. Eller investerer i fond eller aksjer og får meget god avkastning. Penger jeg også kan bruke på behandling hvis nødvendig. Og da kan jeg selv bestemme hva slags behandling jeg ønsker og ikke være bundet av hva forsikringen dekker eller hva forsikringsselskapet mener om saken. Å eie egen kapital er frihet.

Høy på pæra fordi jeg forteller sannheten? Det er dumt å leie, rent økonomisk. Som sagt bor jeg i byen og derfor er det en sannhet. Utenfor byene er det vel ikke så viktig om man eier eller leier og derfor spesifiserte jeg også hvor jeg bodde.

Og det er jo helt sant at jeg som pensjonist vil stille enormt mye bedre enn folk som har leid hele livet, det kan du ikke argumentere mot.

Anonymkode: 26303...1ab

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...