Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntekt på 625 000,-.  Studielån på 420 000, forbruksgjeld på 100 000 og billån 60 000,-

Tror dere det er mulig å få boliglån tross kredittgjelden? Jeg skal evt. kjøpe sammen med kjæresten som tjener 580 000,-. Han har egenkapital nok til huset.

Anonymkode: a0f6e...7d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du i egenkapital? Har du BSU? Har du noe oppspart? 

Anonymkode: 971a4...d39

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har du i egenkapital? Har du BSU? Har du noe oppspart? 

Anonymkode: 971a4...d39

Nei, jeg har ikke egenkapital. Det han bare han...

Anonymkode: a0f6e...7d8

Skrevet

Det er mulig, men det vil lønne seg å vente ett år. Bruk året til å spare så mye dere kan. Du kvitter deg med forbrukslånet og helst også billånet og stiller med litt av egenkapitalen. Vil også ha litt å si om dere er gift eller samboere. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg og kjæresten min var i en lingnende situasjon ifjor. 

Meg: Var student (5-året) da vi søkte, men hadde skrevet under kontrakt med jobben om lønn på 560.000. Studielån på 350.000. Egenkapital på 500.000. 

Kjæresten min: Lønn på 600.000. Billån 350.000. Forbruksgjeld 200.000. 80.000 på BSU, ellers ingen egenkapital. 

Vi fikk lån til å kjøpe for 3,4 mill (inkl EK). Det skal nok gå fint for dere og. 

Anonymkode: 21c52...bab

Skrevet
Bondenisse skrev (1 minutt siden):

Det er mulig, men det vil lønne seg å vente ett år. Bruk året til å spare så mye dere kan. Du kvitter deg med forbrukslånet og helst også billånet og stiller med litt av egenkapitalen. Vil også ha litt å si om dere er gift eller samboere. 

Hvorfor skulle det lønne seg å vente? 

Vi hadde egentlig tenkt å vent et år (jeg som skrev over), men hoppet heldigvis i det. Naboleiligheten ble nettopp solgt her (identisk som vår) for 200.000 mer enn hva vi ga. I tillegg har vi jo et år mer med nedbetaling til oss selv, istedenfor at pengene hadde havnet i lommen til en bolighai. Vi hadde tapt utrolig mye på å vente år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi hadde egentlig tenkt å vent et år (jeg som skrev over), men hoppet heldigvis i det. Naboleiligheten ble nettopp solgt her (identisk som vår) for 200.000 mer enn hva vi ga. I tillegg har vi jo et år mer med nedbetaling til oss selv, istedenfor at pengene hadde havnet i lommen til en bolighai. Vi hadde tapt utrolig mye på å vente år. 

Fordi hun har et forbrukslån med skyhøy rente. Å bli kvitt det vil slå gunstig ut på hennes evne til å betjene et boliglån. Ved å ha egen egenkapital og ikke bare bruke mannen sin kan hun unngå topplån på sin del. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg og kjæresten min var i en lingnende situasjon ifjor. 

Meg: Var student (5-året) da vi søkte, men hadde skrevet under kontrakt med jobben om lønn på 560.000. Studielån på 350.000. Egenkapital på 500.000. 

Kjæresten min: Lønn på 600.000. Billån 350.000. Forbruksgjeld 200.000. 80.000 på BSU, ellers ingen egenkapital. 

Vi fikk lån til å kjøpe for 3,4 mill (inkl EK). Det skal nok gå fint for dere og. 

Bankene skyr folk med høy forbruksgjeld så det tviler jeg veldig sterkt på.

Anonymkode: 360dd...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ignorerte du bare at hun har forbrukslån eller...? Som forøvrig også vil trekke mye ned ved en lånesøknad.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaja, vi fikk nå det lånet vi ønsket oss. Selv om banken skyr forbruksgjeld betyr det ikke at de aldri kan gi ut lån. Regelen erjo 5x-inntekt minus tidligere gjeld, og vi er godt innenfor den. 

Skrevet
Bondenisse skrev (2 timer siden):

Fordi hun har et forbrukslån med skyhøy rente. Å bli kvitt det vil slå gunstig ut på hennes evne til å betjene et boliglån. Ved å ha egen egenkapital og ikke bare bruke mannen sin kan hun unngå topplån på sin del. 

Hvis de har planer om å låne seg til pipa må de jo såklart vente. Men om de skal ha lån til mindre enn 5x-inntekt er det ikke noe problem. Vi betaler like mye for bolig nå som vi eier som hva vi hadde gjort på leiemarkedet... Kjæresten min har jo derfor fortsatt rom til å betale ned det samme på forbruksgjelden. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaja, vi fikk nå det lånet vi ønsket oss. Selv om banken skyr forbruksgjeld betyr det ikke at de aldri kan gi ut lån. Regelen erjo 5x-inntekt minus tidligere gjeld, og vi er godt innenfor den. 

Det er regelen for maks lån, ikke minimum. Mange får ikke låne i nærheten så mye som fem ganger inntekt.

Anonymkode: f4575...832

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er regelen for maks lån, ikke minimum. Mange får ikke låne i nærheten så mye som fem ganger inntekt.

Anonymkode: f4575...832

Det vet jeg, og det skrev jeg heller ikke. På samme måte som at ikke alle får lange 5x-inntejt, er det ikke slik at bare har man 1 kr i forbruksgjeld er det automatisk avslag. De ser jo på helheten.

Skrevet

Boliglån får dere nok. Spørsmålet er bare hvor mye. Tipper dere får rundt 3-4 mill i lån med de forutsetningene dere har(avhengig av hvor mye egenkapital). Hvor mye er det huset dere ønsker å kjøpe koster?

Anonymkode: 6db01...1c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bankene driter en lang i om en har forbrukslån, er iallefall vår erfaring. Vi fikk nettopp refinansiert en drøss med forbrukslån til 500.000, fått startlån hos husbanken og fikk låne 3,7 mill.. 

Anonymkode: 1a43e...ea9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regelen er absolutt ikke det nei, begrensningen er 5x inntekt minus gjeld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bankene driter en lang i om en har forbrukslån, er iallefall vår erfaring. Vi fikk nettopp refinansiert en drøss med forbrukslån til 500.000, fått startlån hos husbanken og fikk låne 3,7 mill.. 

Står ganske ille til i utgangspunktet om dere må ty til husbanken da altså.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Står ganske ille til i utgangspunktet om dere må ty til husbanken da altså.

Vi fikk lån i banken, å lån til egenkap i husbanken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi fikk lån i banken, å lån til egenkap i husbanken. 

Ikkesant 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikkesant 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...