AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #141 Skrevet 4. oktober 2021 Helene skrev (11 timer siden): Jeg blir sjokkert. Jeg er ufør. Har ca 3000 hver mnd til mat. Jeg lever godt på det. Ja jeg har biff innimellom. For min del, det handler om planlegging. Når jeg leser at mennesker bruker 12000 på mat. En måned. Det blir så feil. Hvor mye kaster du da. Planlegg. Halver matbuskjettet. Veldig ironisk at du sier det, for ganger du den summen med 4 så er du på magisk vis på 12 000 kr 😉 Poff! Anonymkode: 46b7d...5a0 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #142 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Bevisste ? Hmmm.. dere spiser nok ikke nok næringsrik og variert mat med det beløpet der. Å jada, jeg vet at du kommer til å si at jooooda, du er bare såååå flink å handle. Men nei. Jeg har handlet i norske butikker lenge nok til å vite at det er komplett umulig😅. Vi er 6 og handler nok for fra 8-12 tusen i mnd. Anonymkode: d8be1...dc3 Joooda! Det går veldig fint! Vi er fire stk. kjøper mye på 50% og fryser ned. Følger med på tilbud osv. variert og veldig sunt, med mye frukt og grønt. Anonymkode: baf59...bba
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #143 Skrevet 4. oktober 2021 Men kan ikke dere som spiser ekstremt billig OG sunt og godt poste eksempler? Skulle gjerne sett et eksempel på menyen. Synes enkelte bare kritiserer andre for høyt forbruk og påstår at de bruker mye mindre og spiser sunt, men uten å komme med eksempler. Da ser jeg for meg at disse i realiteten spiser kjip kneip og syltetøy og ost, og mye hvit ris og pasta. Men jeg tar sikkert feil. Anonymkode: b8c98...cf5 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #144 Skrevet 4. oktober 2021 8K i mnd. Men det er mef bleier/våtservietter osv til bleiebarna. Anonymkode: 26863...0f1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #145 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kan jo si hva vi har spist til middag denne uka. Det er ikke alt som er like sunt, men vi har barn og da blir det gjerne litt etter hva de ønsker. Mandag: laks med ris og grønnsaker Tirsdag: spaghetti og kjøttdeig Onsdag: hjemmelaget fiskegrateng Torsdag: pannekaker og hjemmelagd smoothie Fredag: taco Lørdag: hjemmelagd pizza Søndag: kjøttboller, pasta og grønnsaker Anonymkode: f9566...418 Det der overskiver FHI’s anbefaling av kjøtt hvertfall. Anonymkode: 26863...0f1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #146 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men kan ikke dere som spiser ekstremt billig OG sunt og godt poste eksempler? Skulle gjerne sett et eksempel på menyen. Synes enkelte bare kritiserer andre for høyt forbruk og påstår at de bruker mye mindre og spiser sunt, men uten å komme med eksempler. Da ser jeg for meg at disse i realiteten spiser kjip kneip og syltetøy og ost, og mye hvit ris og pasta. Men jeg tar sikkert feil. Anonymkode: b8c98...cf5 Bønner, linser og hakka tomat er billig. Enda billigere om du kjøper det på asian shops. Samme med krydder, du får en halv kilo til samme pris som et lite glass på kiwi. Anonymkode: 26863...0f1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #147 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det der overskiver FHI’s anbefaling av kjøtt hvertfall. Anonymkode: 26863...0f1 Det gjør jo ALLE menyene her da. Anonymkode: 4d1c9...51b 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #148 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi bruker fort 12-15000 i mnd på mat. Er 2 voksne, 4 tenåringer og en 11 åring. Har egentlig 4-5 som spiser som voksne og 2-3 som spiser mindre (alt etter hva vi har) En liten oversikt selv om det er vanskelig å få med alle kjøp. Alle dager i uken starter vi dagen med hjemmeleget smootie. Bær, eplejuice, 2 ekstra bananer og yoghurt 80,- * 30 = 2400,- Det går ca 1 1/2- 2 brød til dagen, og vi har alltid ost, skinke, smør, leverpostei med bacon, paprika, agurk og kyllingpålegg i kjøleskapet og alle smurer med seg lunsj. Antar det blir ca 100,- dagen = 3000,- En typisk middagsuke: Mandag: form med poteter, gulrøtter, brokkoli, vårløk, hvitløk, 8 laksefileter og 2 bokser matfløte: ca 350,- Tirsdag: toro biff stroganoff med potetstappe fra pose. Bruker litt rester som ikke fikk plass i formene i går, samt det går i ca 500g oksekjøtt, melk og smør- ca 400,- Onsdag: kjøttdeig og spagetti. To karbonadedeiger, diverse til tomatsaus og grov pasta + at vi bruker å ha en minisalat med agurk og tomat til + parmesanost. 220,- Torsdag: pita med falaffel og salat, samt dressing: 250,- Fredag: taco. 2 karbonadeig, 2-3 avakado, agurk, tomat, lime, 12 lefser, salsa, rømme, paprika, mais, koriander++ 350,- Lørdag: pizza. Med rester av tacoen, samt en hvit pizza med spekeskinke og soltørkede tomater. 250,- Søndag: svin med grønnsaker, saus og ris. Ca 600 gr svinefilet, diverse ferske grønnsaker, ris og diverse til å lage saus: 300,- Denne uken var bare ett eksempel og var det vi hadde i sist uke, men vi kan fort å både lettere og mer avanserte retter, billigere og dyre. 2120,- * 4 = 8480,- Da er vi allerede på 5400,- + 8480,- = 13880,- og det er bare maten. Så kommer baking, kos, besøk, brus/juice/melk osv utenom. Ser vi bruker mye penger på mat😳 når det kommer sort på hvitt, men liker å lage det meste fra bunnen, og kjøper aldri vanlig kjøttdeig, fiskepinner eller slike ting. Har en formening om at når vi alle får i oss mest mulig vitaminer og slik via mat så gjør det ikke så farlig om vi lager oss en brownie en onsdag eller at en av tenåringene drikker for mye energidrikk. Alle ungdommene er svært aktive og de fleste trener hver dag. De trenger derfor mye og næringsrik mat og det at jeg lager smootie til hele gjengen hver morgen gjør at alle får i seg noe til frokost selv om de fort lar være å spise noe før lunsj. Anonymkode: c1025...75f Synes ikke dere bruker mye, dere er jo 7 personer! AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men kan ikke dere som spiser ekstremt billig OG sunt og godt poste eksempler? Skulle gjerne sett et eksempel på menyen. Synes enkelte bare kritiserer andre for høyt forbruk og påstår at de bruker mye mindre og spiser sunt, men uten å komme med eksempler. Da ser jeg for meg at disse i realiteten spiser kjip kneip og syltetøy og ost, og mye hvit ris og pasta. Men jeg tar sikkert feil. Anonymkode: b8c98...cf5 Jeg postet eksempler i går. Bruker ca 6500,-, så ikke ekstremt, men billigere enn de fleste. (Små barn) Anonymkode: 9706b...ee7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #149 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bønner, linser og hakka tomat er billig. Enda billigere om du kjøper det på asian shops. Samme med krydder, du får en halv kilo til samme pris som et lite glass på kiwi. Anonymkode: 26863...0f1 Ja, det er billig. Jeg spiser selv linser, men økologiske, så kjøper de på matbutikken. Kunne helt klart spart på å kjøpe på innvandrerbutikker. Krydder er jeg litt kritisk til opphav og behandling på, og kjøper ikke fra sjapper hvor jeg ikke forstår hva som står på pakka. Men det er nå meg. Men en annen ting, når man skal fore en hel familie med alle måltider, så mener jeg at det ikke holder å vise til linser, bønner og hakka tomater. Hjemme hos oss hadde det blitt for ensformig. Hadde jeg derimot vært enslig kunne jeg sikkert brukt mindre penger. Men det er viktig for meg å tilby bra mat til ungene, og etter min mening er det rent kjøtt, kylling, freshe grønnsaker, godt pålegg , egg, frukt osv. I tillegg vil de gjerne ha retter som pizza og nachos, og da legger jeg meg i selen for å lage freshe varianter av det. For meg betyr det ikke å bytte ut noe av karbonadedeigen med linser og bønner, men å tilby nok karbonadedeig og ha friske grønnsaker i tillegg. Anonymkode: b8c98...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #150 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er dere veldig småspiste? Når jeg handler inn til fredags taco for meg og samboeren koster bare det rundt 300- 400 kr.. Anonymkode: 0ad7c...98c 3-400 kr bare til taco for 2?? Hjelpes meg, hva er det dere har til taco egentlig? Anonymkode: 55c8b...010
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #151 Skrevet 4. oktober 2021 Vi er 4 i familien. To barn på 3 og 5. Bruker 8000. Tror det er innafor😄 Anonymkode: 257b6...9bf
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #152 Skrevet 4. oktober 2021 Vi er 5 stk. Mann, kone, 3 sønner på 3 , 5 og 10 år. Bruker mellom 11 000- 15 000 på mat og husholdning (Dette er inkl take away noen ganger. Enkelte måneder er det ingen take Away, andre måneder hver uke. ) Grøsser av mat budsjettet som kommer når gutta blir alle pre teens og tenåringer! 😵💫😃😬 Det er 3 aktive gutter med god matlyst! 🥰 Anonymkode: 0590a...658
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #153 Skrevet 4. oktober 2021 Vi kaster ekstremt sjeldent mat ! Anonymkode: 0590a...658
Helene Skrevet 4. oktober 2021 #154 Skrevet 4. oktober 2021 Hvis du ikke har penger, må du gjøre det beste ut av det. Eks. Jeg lager salat. Da planlegger jeg middag med salat, et par dager. Jeg lager pasta, da tenker jeg pasta et par dager. Forskjellig tilbehør. Fiskemiddag, 2 ganger pr uke. Spiser ikke farsemat. Planlegg litt. Og dere får halvert matbudsjettet.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #155 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det der overskiver FHI’s anbefaling av kjøtt hvertfall. Anonymkode: 26863...0f1 Okei, takk for informasjonen? Har aldri sagt at jeg følger FHIs anbefalinger... Anonymkode: f9566...418 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #156 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 11.23): Som overskriften sier, hvor mye bruker dere på mat i måneden? Vi er en familie på 4 og bruker ca 11.000- 12.000 kr i måneden. Kom gjerne med sparetips! Anonymkode: f935f...408 Vi er 5, bruker gjennomsnittelig 9000kr i mnd. Handler på lavpriskjede(rema/kiwi); lite kjøtt, velger ofte «billig varianten» . Drikker lite brus og juice. Dette inkl shampoo, tannkrem, bleier(minste er 3 år) osv Anonymkode: ac75e...80b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #157 Skrevet 4. oktober 2021 To voksne og to barn, ett i bhg og ett i småskolen. Vi handler på tilbud og er bevisste. Stor handler en gang i uken. Klarer som regel ikke å komme under 6000-7000. Det er ikke dyr mat vi kjøper, men jeg synes det er mye penger. Vi tjener 950 000, så kan ikke bruke så mye mer på mat uansett. Anonymkode: b2bcf...11e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #158 Skrevet 4. oktober 2021 Du som lurte på hvordan en familie på 4 kan bruke 12-15000 i måneden på mat: som nevnt, vi trener alle 4. Og vi spiser ikke svin. Vi spiser heller ikke vanlig kjøttdeig eller kyllingkjøttdeig. Og JEG spiser sjeldent kjøtt og må derfor kjøre to middager. Jeg liker best fisk/skalldyr eller vegetar. Vi kjøper stort sett kjøtt fra slakter. Vi spiser karbonadedeig, lam, storfe, fersk fisk, skalldyr, fullkornspasta med bønner, grønnsaker til ALLE måltider, hjemmelaget smoothie med kesam og cottage cheese osv. Går en del melk i uken pluss vi spiser sjeldent brødskive. Vi alle spiser varm lunsj, f.eks. Hadde jo så klart vært rimeligere om vi alle spiste brødskive til lunsj, men det orker ingen av oss 😅 vi kan gjerne spise grove wraps, grove pitabrød, horn eller annet, men ikke brødskive. Hver lørdag har vi skalldyrkveld med reker, krabbe og innimellom slår vi til med hummer og kreps også. Det koster. Anonymkode: 5d284...254 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #159 Skrevet 4. oktober 2021 Vi bruker nok 10.000-12.000, varierer litt. Er to voksne og to barn, 9 og 13 år. 13-åringen spiser mye mer enn meg, vokser og trener mye. Rent kjøtt, frukt og grønt koster mye, sånn er det bare. Anonymkode: 26745...596
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #160 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 14.06): I tillegg skal du ha frokost, lunsj og kveld. Frukt. Div drikke. Aldri i verden at jeg tror en familie på 4 klarer å holde et matbudsjett på 4000 i mnd. Anonymkode: 57db1...963 Tror ikke det skal være all verdens problem om en er bevisst på å handle på tilbud i store kvanta, kjøpe grønnsaker direkte fra bonden, ellers kjøpe sesongens frukt og grønt, bake brød selv, kjøpe melk hver mandag på Eurospar når det er -40% osv. kjøpe first-price produkter, og ikke inkludere vaskemidler og det man ellers handler i dagligvaren utenom mat. Anonymkode: 0eee7...42d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå