Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat i måneden - familie på 4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner hvorfor 1/3 av all mat går i søpla når man leser her...

Anonymkode: 4d1c9...51b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har ikke nødvendigvis sammenheng med hvor mye en bruker på mat., men hvor mye en planlegger. 

Anonymkode: e6134...e63

• Liker 1
Skrevet

Vi er to voksne (barna har flyttet ut), og legger vel igjen minst 8 - 9 tusen i mnd på matbutikker. Har middagsgjest ca 6 ganger i mnd på helgemiddag. Spiser sunn mat av god kvalitet, og unner oss det vi har lyst på. Tar alltid vare på matrester. Fryses ned, eller spiser til kvelds. Kunne selvfølgelig klart oss for 1000 kr uka, men det er uaktuelt for oss. 

Anonymkode: bb19c...aee

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (8 timer siden):

Jeg blir sjokkert. Jeg er ufør. Har ca 3000 hver mnd til mat. Jeg lever godt på det. Ja jeg har biff innimellom. For min del, det handler om planlegging. Når jeg leser at mennesker bruker 12000 på mat. En måned. Det blir så feil. Hvor mye kaster du da. Planlegg. Halver matbuskjettet. 

Kaster «aldri» mat, med mindre jeg feilberegner pastamengde eller rismengde og koker for mye av det - akkurat det synes jeg ikke er så lett å bruke opp hvis ikke det også er rester av resten av maten. Å kaste mat er en skikkelig uting for meg også. 

Jeg er skikkelig imponert over de få jeg kjenner som klarer å leve på et så lavt matbudsjett som deg! Har et par venninner som gjør det. Men jeg ser jo også at jeg har andre matpreferanser enn dem. De spiser mye mer karbo, mye mindre proteiner, mer proteiner fra bønner og linser, mindre varierte grønnsaker, mer frukt og mindre bær… De spiser generelt også mindre mengde mat enn oss (og likevel er vi tynnere, så vi faller ikke inn under «hadde hatt godt av å spise mindre»-kategorien).

Jeg både planlegger og kjøper på tilbud når jeg kan forresten, kjøper first price og lignende også på produkter som løk, paprika og sånt. Men f.eks. osten til first price synes jeg dessverre ikke er spiselig, og røykelaksen deres er også mye dårligere kvalitet på.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dere som bruker 10.000-15.000 hva spiser dere typisk på en uke? 
Jeg synes det høres helt sinnsykt ut p bruke så mye (15.000) på mat i mnd. Mer Forståelig hvis man har to tenåringsgutter som trener mye., da er man jo egentlig 5 voksne i husholdningen. 

Anonymkode: 9706b...ee7

Vi er to voksne og et barneskolebarn, alle slanke med lav fettprosent. Vi trener mye og hardt, og trenger nok mer kalorier enn mange andre. 

Ukesmeny forrige uke:

Mandag: Hjemmelaget butter chicken, 5 kyllingfileter pluss alle de andre ingrediensene.

Tirsdag: Wok med elgkjøtt (ca 700 g), og masse grønnsaker, pluss andre ting som mandelsmør, cashewnøtter, masse frisk ingefær, sitrongress, kaffir lime og krydder

Onsdag: lammeskanker, 2 per person, med frisk mynte, granateple, diverse rotgrønnsaker etc.

Torsdag: Ovnsbakte grønnsaker: pastinakk, persillerot, diverse beter, sellerirot, gulrot, småløk, hvitløk, frisk timian, pinjekjerner, 

Fredag: Elgbiff med kantareller, rosenkål, brokkoli, gulrøtter, hjemmelaget rødvinssaus, et glass vin til  maten.

Lørdag: sushi-bowl

Søndag: Ovnsbakt torsk med sprøstekt chorizo, granatepler, jordskokkpuré, baby-asparges og pinjekjerner

Til andre måltider spiser vi mye egg, smoothies på avokadobase med typ spinat og hampfrø i (oftest bringebær, men også ganske ofte kaffe-smoothies av chiafrø, mandelsmør, avokado, banan, mandelmelk etc), spekekjøtt rullet rundt avokado, gresk yoghurt og ekte vanilje med fibersirup eller honning og pecannøtter, hjemmelaget surdeigsbrød eller frøknekkebrød med pålegg som vellagret jarlsberg, fenalår, bresola, røykelaks.

Knasker i oss en del friske bær, grønnsaker som sukkererter, gulrøtter, rødkål, knutekål, reddiker, agurk, og frukt som pomelo, pasjonsfrukt, granateple, ananas, aprikos, kiwi, men også eple og banan. Ikke kun disse selvsagt, men det er de jeg kommer på som vi kjøper mest av.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Legge til: drikker dere mye brus? 

Nei, drikker i hovedsak vann. Ungen drikker H-melk, og det skjer at en av oss voksne tar en energidrikk før trening (dessverre).

Anonymkode: ead00...c8d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Åh? Hvorfor tror du at vi som bruker mer penger på mat kaster mer mat? Jeg tror det er mer vanlig å kaste en råtten kålrot man har glemt innerst i grønnsaksskuffen, en halv kartong melk som gikk ut på dato eller restene av en kjip pølsegrateng, enn å kaste en indrefilet eller hummerhale altså..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dere som bruker 10.000-15.000 hva spiser dere typisk på en uke? 
Jeg synes det høres helt sinnsykt ut p bruke så mye (15.000) på mat i mnd. Mer Forståelig hvis man har to tenåringsgutter som trener mye., da er man jo egentlig 5 voksne i husholdningen. 

Her er et eksempel på maten vi spiser i løpet av en helg og en ukes tid, men ser det kanskje ble litt flere dager enn en uke opplistet. Vi bruker nok en del over over 12 000 per mnd og er 4 stk. 

Hjemmelaget biffgryte med poteter, blomkålpuré og råkostsalat ved siden av. Torskefilet med søtpotetpure, kålsalat, pesto. Fårikål. Hjemmelaget pizza med fint og grovt speltmel, langtidshevet. Nachos med Philadelphia, karbonadedeig, ost, purre og tomat  en stor salat. Pasta (ungene ønsker det, så vi har pasta en gang i uka) med kjøttsaus av karbonadedeig og saus, samt en stor salat ved siden av. Vi marinerte kyllinglårfileter og tok dem på grillen med søtpotet og bakt hvitløk. Ved siden av hadde vi råkostsalat. Vi hadde en dag med restemat (fårikål), men da laget jeg en blomkålsuppe  i tillegg, med kyllingkraft og helmelk. Helstekt kylling med potet, søtpotet, hvitløk og diverse blandede grønnsaker. Fiskekaker 86 % med potet, blomkål og blandede grønnsaker. 

Råkostsalaten består som regel av purre, blomkål, gulrot, grønn spisskål og rød spisskål, men varierer det litt etter hva vi har. Spisskål må jeg på Meny for å kjøpe, men pleier å handle mest på Kiwi og Rema. Som dressing har jeg sitron, en god olivenolje og salt og pepper over. 

Til måltidene utenom spiser jeg hjemmelaget lavkarbobrød, omelett, egg, suppe med kyllingkraft, grønnsaker, linser og sitron over. I tillegg spiser jeg råkostsalat hver dag til lunsj, enten iblandet kjøtt og egg, eller som garnityr på omeletten eller suppen. Kjøper aldri mat i kantinen, har matpakke hver dag på jobb. 

Mann og barn spiser brød med leverpostei, egg, makrell i tomat, ost, kaviar, rødbetsalat, spekemat og kalkunskinke. Særlig kalkunskinke går det mye av. 

Barna får lørdagsgodt  og en brus på lørdag. Ellers drikker ingen av oss brus. Vi drikker noe vin, men det er et annet budsjett. Kjøper noe melk, kanskje 3 liter. Barna (10 og 13 år) spiser en del frukt, særlig epler og klementiner. Kjøper lite snacks og godteri. 

Er dette sinnssykt, altså?

Anonymkode: b8c98...cf5

• Liker 1
Skrevet

Ok, en innrømmelse. I de 12-15 000 ligger hundemat bakt inn. Han spiser vom og tørrfôr, pluss at det går en del penger på ulike godbiter på dyrebutikken. Så si at 1000 kr går til hunden per mnd. 

Skrevet

Rundt 500 kroner i uka. Familie på to.

(Bor ikke i Norge, nei.)

Anonymkode: 2afc0...5d9

Skrevet

Vi er 3 stykker. 
Bruker alt fra 4-6 tusen i uken. Varierer en del. 
Vi bruker altfor mye, og er lite flinke til å planlegge. Burde skjerpe oss.

Inkluderer bleier, våtservietter, shampoo, såpe, vaskemidler osv. 

Anonymkode: f854b...4f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Klart de kan det. Denne summen er normalen, de fleste ligger på det. En har ofte gjester på middag innimellom også.

Anonymkode: 50ced...60a

Ikke når det handles billige lavpris produkter. Den summen tilsvarer andre merker enn lavpris. De som handler billig og lavpris ende langt unna den summen.

Anonymkode: 72dc2...988

Skrevet

Vi er to voksne, og det drikkes en hel del brus (av meg bare, sønnen drikker ikke brus eller kullsyreholdig drikke overhodet)

Inkluderer jeg forbruket av brus ligger vi vel på ca 6500-7000 kr i mnd på innkjøp i matbutikken.

Da inkluderer det toalettpapir, zalo og sånne ting. Dusjsåpe for eksempel. Kjøper imidlertid ikke shampoo på dagligvarebutikken, så det er ikke inkl.

Jeg sjekket hos SIFo med kalkulatoren deres, og to voksne i vår alder ligger ganske riktig på omtrent 7000 i mnd  i mat og drikke iflg deres beregninger, ja. Så ikke noe uvanlig med vår sum.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kaster minimalt av mat. Det siste vi kastet var to skiver hvitost, som hadde havnet på feil sted i kjøleskapet. Ellers så er det svært sjeldent at noe blir kastet. Det har noe med planlegging å gjøre, selv om vi ikke er av de som har som mål å bruke 1000 kroner i uka på mat.

Anonymkode: da0f1...62b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Her er et eksempel på maten vi spiser i løpet av en helg og en ukes tid, men ser det kanskje ble litt flere dager enn en uke opplistet. Vi bruker nok en del over over 12 000 per mnd og er 4 stk. 

Hjemmelaget biffgryte med poteter, blomkålpuré og råkostsalat ved siden av. Torskefilet med søtpotetpure, kålsalat, pesto. Fårikål. Hjemmelaget pizza med fint og grovt speltmel, langtidshevet. Nachos med Philadelphia, karbonadedeig, ost, purre og tomat  en stor salat. Pasta (ungene ønsker det, så vi har pasta en gang i uka) med kjøttsaus av karbonadedeig og saus, samt en stor salat ved siden av. Vi marinerte kyllinglårfileter og tok dem på grillen med søtpotet og bakt hvitløk. Ved siden av hadde vi råkostsalat. Vi hadde en dag med restemat (fårikål), men da laget jeg en blomkålsuppe  i tillegg, med kyllingkraft og helmelk. Helstekt kylling med potet, søtpotet, hvitløk og diverse blandede grønnsaker. Fiskekaker 86 % med potet, blomkål og blandede grønnsaker. 

Råkostsalaten består som regel av purre, blomkål, gulrot, grønn spisskål og rød spisskål, men varierer det litt etter hva vi har. Spisskål må jeg på Meny for å kjøpe, men pleier å handle mest på Kiwi og Rema. Som dressing har jeg sitron, en god olivenolje og salt og pepper over. 

Til måltidene utenom spiser jeg hjemmelaget lavkarbobrød, omelett, egg, suppe med kyllingkraft, grønnsaker, linser og sitron over. I tillegg spiser jeg råkostsalat hver dag til lunsj, enten iblandet kjøtt og egg, eller som garnityr på omeletten eller suppen. Kjøper aldri mat i kantinen, har matpakke hver dag på jobb. 

Mann og barn spiser brød med leverpostei, egg, makrell i tomat, ost, kaviar, rødbetsalat, spekemat og kalkunskinke. Særlig kalkunskinke går det mye av. 

Barna får lørdagsgodt  og en brus på lørdag. Ellers drikker ingen av oss brus. Vi drikker noe vin, men det er et annet budsjett. Kjøper noe melk, kanskje 3 liter. Barna (10 og 13 år) spiser en del frukt, særlig epler og klementiner. Kjøper lite snacks og godteri. 

Er dette sinnssykt, altså?

Hvordan har dere tid til å lage all denne flotte maten? Høres jo helt fantastisk nydelig ut.... men kan ikke se for meg hvordan jeg skulle fått tid til dette......

Skrevet

Vi bruker fort 12-15000 i mnd på mat. Er 2 voksne, 4 tenåringer og en 11 åring. Har egentlig 4-5 som spiser som voksne og 2-3 som spiser mindre (alt etter hva vi har)

En liten oversikt selv om det er vanskelig å få med alle kjøp.

Alle dager i uken starter vi dagen med hjemmeleget smootie. Bær, eplejuice, 2 ekstra bananer og yoghurt 80,- * 30 = 2400,-

Det går ca 1 1/2- 2 brød til dagen, og vi har alltid ost, skinke, smør, leverpostei med bacon, paprika, agurk og kyllingpålegg i kjøleskapet og alle smurer med seg lunsj. Antar det blir ca 100,- dagen = 3000,-

En typisk middagsuke:

Mandag: form med poteter, gulrøtter, brokkoli, vårløk, hvitløk, 8 laksefileter og 2 bokser matfløte: ca 350,-

Tirsdag: toro biff stroganoff med potetstappe fra pose. Bruker litt rester som ikke fikk plass i formene i går, samt det går i ca 500g oksekjøtt, melk og smør- ca 400,-

Onsdag: kjøttdeig og spagetti. To karbonadedeiger, diverse til tomatsaus og grov pasta + at vi bruker å ha en minisalat med agurk og tomat til + parmesanost. 220,-

Torsdag: pita med falaffel og salat, samt dressing: 250,-

Fredag: taco. 2 karbonadeig, 2-3 avakado, agurk, tomat, lime, 12 lefser, salsa, rømme, paprika, mais,  koriander++ 350,-

Lørdag: pizza. Med rester av tacoen, samt en hvit pizza med spekeskinke og soltørkede tomater. 250,- 

Søndag: svin med grønnsaker, saus og ris. Ca 600 gr svinefilet, diverse ferske grønnsaker, ris og diverse til å lage saus: 300,-

Denne uken var bare ett eksempel og var det vi hadde i sist uke, men vi kan fort å både lettere og mer avanserte retter, billigere og dyre.

2120,- * 4 = 8480,-

Da er vi allerede på 5400,- + 8480,- = 13880,- og det er bare maten. Så kommer baking, kos, besøk, brus/juice/melk osv utenom.

Ser vi bruker mye penger på mat😳 når det kommer sort på hvitt, men liker å lage det meste fra bunnen, og kjøper aldri vanlig kjøttdeig, fiskepinner eller slike ting. Har en formening om at når vi alle får i oss mest mulig vitaminer og slik via mat så gjør det ikke så farlig om vi lager oss en brownie en onsdag eller at en av tenåringene drikker for mye energidrikk. Alle ungdommene er svært aktive og de fleste trener hver dag. De trenger derfor mye og næringsrik mat og det at jeg lager smootie til hele gjengen hver morgen gjør at alle får i seg noe til frokost selv om de fort lar være å spise noe før lunsj.

Anonymkode: c1025...75f

Skrevet

Er 4 stykk. To barn og to voksne. Minste er ett år så går litt til bleier og mme, eldste er tenåring og spiser som en hest. Veldig fint da vi slipper å kaste mat 🤣.

Vi bruker vel rundt 9.000 i måneden på mat og husholdningsartikler. Spiser svært lite kjøtt, men når bonus sønn er på besøk blir det mye kjøtt. Da blir matbudsjetter fort mye dyrere. 

Er helgematen og kosen som blir veldig dyrt. Maten i ukedagene kommer på ca 1000,-.

Anonymkode: ab36c...b29

Skrevet

Familie på 4, to tenåringsbarn som spiser som voksne. Brukte tidligere rundt 12 tusen i måneden. Bestemte meg for å bli mer bevisst forbruket og har redusert til rundt 9 tusen i måneden. Handler en gang i uka og er veldig sjelden innom matbutikk utover det. Jeg har lastet ned mattilbudapp og følger nøye med på ukens tilbud. Bor i stor by, så det er lettvindt å dra innom flere butikker for å få med seg gode tilbud. Skriver en detaljert handleliste og holder meg til den. Synes det er kjempegøy å spare så mye på mat i forhold til hva vi brukte tidligere, og siden jeg kjøper så mye på tilbud er det ingen i familien som har merket forskjell☺️

Anonymkode: bac11...ad7

Skrevet
Greentree skrev (3 minutter siden):

Hvordan har dere tid til å lage all denne flotte maten? Høres jo helt fantastisk nydelig ut.... men kan ikke se for meg hvordan jeg skulle fått tid til dette......

Jeg står en del på kjøkkenet, men etter hvert som man får alt inn i fingerspissene, så går det fort. Jeg får også energi av å holde meg til dette kostholdet, så det er motiverende, og jeg er i en god spiral. De dagene jeg vet at jeg kommer sulten hjem fra jobb pga møter, så lager jeg klart salat, prepper grønnsaker og marinerer kjøtt før jeg drar eller dagen før. Hvis vi  f eks skal gå en lengre tur med hunden, så gjør jeg alt klart før vi går, slik at når vi kommer sultne hjem er det bare siste etappe som gjenstår. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke at jeg mistror deg, men jeg fatter ikke hvordan dere klarer dette! Jeg er aleneboende, og Trumf-appen viser at jeg bruker omtrent 3500-4000 kr pr måned på mat/dagligvarer. Og jeg lever veldig sparsommelig. 

Anonymkode: 553b8...c81

Du har endel å gå på…. Jeg er selv aleneboende, og nettbanken viser ca 1500 kr i mat/dagligvarer i måneden. Jeg er prisbevisst, men lager god middag hver dag, spiser variert og en god del grønnsaker. Ser imidlertid alltid på pris og har god råvarekunnskap, kjøper mye first price og likn og ikke minst «går ut på dato»-tilbud. Spiser sjelden biff, men mye kjøtt fra stykningsdeler som trenger lang tilberedning. Er kjent for min gode mat! 

Anonymkode: 81ab0...fd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kaster «aldri» mat, med mindre jeg feilberegner pastamengde eller rismengde og koker for mye av det - akkurat det synes jeg ikke er så lett å bruke opp hvis ikke det også er rester av resten av maten. Å kaste mat er en skikkelig uting for meg også. 

Jeg er skikkelig imponert over de få jeg kjenner som klarer å leve på et så lavt matbudsjett som deg! Har et par venninner som gjør det. Men jeg ser jo også at jeg har andre matpreferanser enn dem. De spiser mye mer karbo, mye mindre proteiner, mer proteiner fra bønner og linser, mindre varierte grønnsaker, mer frukt og mindre bær… De spiser generelt også mindre mengde mat enn oss (og likevel er vi tynnere, så vi faller ikke inn under «hadde hatt godt av å spise mindre»-kategorien).

Jeg både planlegger og kjøper på tilbud når jeg kan forresten, kjøper first price og lignende også på produkter som løk, paprika og sånt. Men f.eks. osten til first price synes jeg dessverre ikke er spiselig, og røykelaksen deres er også mye dårligere kvalitet på.

Vi er to voksne og et barneskolebarn, alle slanke med lav fettprosent. Vi trener mye og hardt, og trenger nok mer kalorier enn mange andre. 

Ukesmeny forrige uke:

Mandag: Hjemmelaget butter chicken, 5 kyllingfileter pluss alle de andre ingrediensene.

Tirsdag: Wok med elgkjøtt (ca 700 g), og masse grønnsaker, pluss andre ting som mandelsmør, cashewnøtter, masse frisk ingefær, sitrongress, kaffir lime og krydder

Onsdag: lammeskanker, 2 per person, med frisk mynte, granateple, diverse rotgrønnsaker etc.

Torsdag: Ovnsbakte grønnsaker: pastinakk, persillerot, diverse beter, sellerirot, gulrot, småløk, hvitløk, frisk timian, pinjekjerner, 

Fredag: Elgbiff med kantareller, rosenkål, brokkoli, gulrøtter, hjemmelaget rødvinssaus, et glass vin til  maten.

Lørdag: sushi-bowl

Søndag: Ovnsbakt torsk med sprøstekt chorizo, granatepler, jordskokkpuré, baby-asparges og pinjekjerner

Til andre måltider spiser vi mye egg, smoothies på avokadobase med typ spinat og hampfrø i (oftest bringebær, men også ganske ofte kaffe-smoothies av chiafrø, mandelsmør, avokado, banan, mandelmelk etc), spekekjøtt rullet rundt avokado, gresk yoghurt og ekte vanilje med fibersirup eller honning og pecannøtter, hjemmelaget surdeigsbrød eller frøknekkebrød med pålegg som vellagret jarlsberg, fenalår, bresola, røykelaks.

Knasker i oss en del friske bær, grønnsaker som sukkererter, gulrøtter, rødkål, knutekål, reddiker, agurk, og frukt som pomelo, pasjonsfrukt, granateple, ananas, aprikos, kiwi, men også eple og banan. Ikke kun disse selvsagt, men det er de jeg kommer på som vi kjøper mest av.

Nei, drikker i hovedsak vann. Ungen drikker H-melk, og det skjer at en av oss voksne tar en energidrikk før trening (dessverre).

Nam. Dere spiser bra mat da👍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har endel å gå på…. Jeg er selv aleneboende, og nettbanken viser ca 1500 kr i mat/dagligvarer i måneden. Jeg er prisbevisst, men lager god middag hver dag, spiser variert og en god del grønnsaker. Ser imidlertid alltid på pris og har god råvarekunnskap, kjøper mye first price og likn og ikke minst «går ut på dato»-tilbud. Spiser sjelden biff, men mye kjøtt fra stykningsdeler som trenger lang tilberedning. Er kjent for min gode mat! 

Anonymkode: 81ab0...fd7

Jeg gjør det samme, men aldri i livet om jeg hadde klart å komme ned på 1500,- i måneden! Det er 50,- dagen, som skal dekke frokost, lunsj, middag, kvelds, frukt, drikke, vaskemidler, hygieneartikler, toalettpapir m.m. Jeg har et par-tre punkt jeg vet jeg kan spare inn/kutte ut, men som jeg allikevel velger å bruke penger på. Selv om jeg er prisbevisst, vil jeg også ha livskvalitet og matglede.

Anonymkode: 553b8...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...