Gå til innhold

Hvordan hjelpe en datter med overvekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, beklager, men jeg er ikke en kvinne (mor) men en bekymret far som håper at det er mange smarte kvinner har som kan hjelpe med en råd. 

Jeg har en datter (26) som bor alene lang borte fra meg. Vi har bra kontakt med hverandre, men det er en tin som plager meg veldig og jeg er rådløs hvordan jeg skal fram til det. Jeg har prøvd litt uten å lykke.

Yngre var hun ganske slang og sporty, men nå sliter hun mer overvekt. Hun liker ikke å snakke om det, men jeg kan merke at hun er til en vist grad klart over det, for jeg fant ut at hun hjerner størrelsemerker fra klærne.

Jeg vet et det er ikke så enkelt. Jeg var litt overvektig selv som ungdom og vet at man må jobbe mye med det å få ned vekten (kombinasjon av næring og fysisk aktivitet). Jeg vi gjerne se henne å lyttes med livet og vet at dette kan bli utfordring.

Hun er smart og veldig målrettet i arbeidslivet og arbeidskarriere, omsorgsfull i privat liv.

Har dere noen ide? 

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er voksen så du burde ikke blande deg. Når det kommer fra de nærmeste er det vanskelig. Jeg har selv en mor som har kritisert og hintet hele livet mitt pga jeg er lubben. Kommentert når jeg spiser etc. Det er sårende når foreldre kritiserer deg. Noen ganger er det bedre og holde kjeft. Hun er klar over det tydeligvis ikke gjør det verre. Jeg fikk alvorlig spiseforstyrrelse da jeg var ung pga dette og tok mange år før ting bedret seg. 

Anonymkode: 874a4...874

• Liker 6
Skrevet

Hun er mer enn klar over at hun er overvektig. Dette løser seg best ved at du lar henne være. Hun er voksen og smart nok til å klare seg selv. 

(Nyopprettet bruker som lager tråd som vekker reaksjoner, får meg til å tro at dette lukter troll)

Skrevet

Du skriver at dette plager deg veldig. Hvorfor plager det deg? På hvilken måte påvirker det deg at hun er overvektig? Det skal veldig mye til for at det er helseskadelig, så jeg tviler på at du er oppriktig bekymret for helsen hennes. Det plager deg kanskje mer at hun ikke oppfyller din skjønnhetsstandard? 

Anonymkode: 67d88...858

• Liker 2
Skrevet
far skrev (21 timer siden):

Jeg vi gjerne se henne å lyttes med livet og vet at dette kan bli utfordring.

Hun er smart og veldig målrettet i arbeidslivet og arbeidskarriere, omsorgsfull i privat liv.

...men hun lykkes ikke i livet fordi hun er overvektig? Ja ok

• Liker 3
Skrevet

Hva med å fortelle om dine egne opplevelser?

spør henne om hun er lykkelig? Om hun trives med den hun er? Fordi DU elsker henne uansett hvordan hun er, og at det betyr hele verden for deg at hun er lykkelig.

er hun lykkelig så er det ikke noe bedre enn det! Er hun ulykkelig pga vekten sin så kan du jo spørre henne om hva som skal til for at hun skal snu dette.

jeg vet selv at jeg hadde trengt en som dro med ut på trening, en motivasjon/premie til meg selv som delmål. Jeg hadde trengt en personlig trener som hadde pushet meg de første 3mnd for å komme inn i en ordentlig rytme og se endringer før jeg kunne fortsatt alene.. eller bare en pappa tilstede som hadde blitt med på trening, det hadde jo vær veldig trivelig.

Anonymkode: 45699...a3e

• Liker 2
Skrevet

Det går fint an å lykkes som overvektig. Ikke bland deg.

Anonymkode: 2d535...381

• Liker 2
Skrevet

Har du brukt Google translate?

Anonymkode: fce81...bc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du skriver at dette plager deg veldig. Hvorfor plager det deg? På hvilken måte påvirker det deg at hun er overvektig? Det skal veldig mye til for at det er helseskadelig, så jeg tviler på at du er oppriktig bekymret for helsen hennes. Det plager deg kanskje mer at hun ikke oppfyller din skjønnhetsstandard? 

Anonymkode: 67d88...858

Det skal ikke mange kilo ekstra til for at man begynner å merke det på kroppen, og at både organer og skjelettet merker at man er overvektig

Anonymkode: 155bf...16c

Skrevet
far skrev (På 3.10.2021 den 11.20):

Hei, beklager, men jeg er ikke en kvinne (mor) men en bekymret far som håper at det er mange smarte kvinner har som kan hjelpe med en råd. 

Jeg har en datter (26) som bor alene lang borte fra meg. Vi har bra kontakt med hverandre, men det er en tin som plager meg veldig og jeg er rådløs hvordan jeg skal fram til det. Jeg har prøvd litt uten å lykke.

Yngre var hun ganske slang og sporty, men nå sliter hun mer overvekt. Hun liker ikke å snakke om det, men jeg kan merke at hun er til en vist grad klart over det, for jeg fant ut at hun hjerner størrelsemerker fra klærne.

Jeg vet et det er ikke så enkelt. Jeg var litt overvektig selv som ungdom og vet at man må jobbe mye med det å få ned vekten (kombinasjon av næring og fysisk aktivitet). Jeg vi gjerne se henne å lyttes med livet og vet at dette kan bli utfordring.

Har dere noen ide? 

Takk!

Fjerne lapper for de klør eller er i veien. Store irriterrnde lappen.. Vi gjør det og. 

Du bør virkelig være forsiktig med å si så mye ang vekt. Kanskje ta hun med på fjellturer eller noe? Jeg gikk opp mange kg pga medisiner . Jeg jobbet som bare det for å bli kvitt kg. Men det gikk ikke. Sluttet på medisinene og der forsvant vekten og..

Det er flott du bryr deg men det er også ett veldig sårt tema for en del kvinner.  Gå forsiktig fram. Er det mye eller lite overvekt?

Anonymkode: 1bb56...f2c

Skrevet

hun er voksen. du er nå ikke lengre i samme papparolle som når hun var liten. 

du må passe deg her for å si noe. godta henne. hun jobber nok med det selv og er nok klar over det. det at hun ikke ønsker å snakke om det viser jo at hun ikke er åpen for dine innspill. 

hvis du pusher for mye og snakker med henne om dette så kan det faktisk være med på å ødelegge deres voksne forhold. hun kan trekke seg lengre bort, og det kan gjøre at hun følger skam/flauhet når hun møter deg. du må vise at du lar henne ha kontroll og styre hennes voksne liv. 

la henne finne ut av det selv og heller la henne snakke med venninner om dette (hvis hun ønsker andres innspill). 

hilsen en som hatet når foreldrene skulle ta opp slikt, og ikke følt seg akseptert av dem slik jeg er. 

Anonymkode: 3edfd...6ae

Skrevet

forresten så fjerner jeg størrelsesmerker selv fra klærne. det handler ikke om størrelse, men at jeg synes lappene er veldig ubehagelige mot huden min. 

Anonymkode: 3edfd...6ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...