AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 På samme rekke som vi bor, er det en voksen mann på 60 år som bøller med barna. Han tror selv han er morsom og grei med barna med sin væremåte. Og hører man ikke hva han sier, kan det se ut som han smiler og tøyser og bare har det gøy. Men det er alltid på barnas vegne, han sier bare stygge ting, han skal alltid konkurrere med dem osv. For eksempel om det er kast på boks, snøballkasting, snømannlaging, eller andre konkurranser, så prøver han å delta som en av barna, også kommer han med stygge kommentarer. Slik som «hvis du ikke gjør det bedre enn meg, skal jeg banke deg», «må passe deg nå, hvis ikke får du med meg å gjøre» og lignende. Er ikke alle naboene som snakker like mye med barna, men det de sier er hyggelig, oppmuntrende og motiverende. Alt denne mannen sier er negativt ladet, men med et smil. Det jeg ikke liker er at han indirekte lærer barna å bølle, han sier sårende ting som innerst inne er ubehagelig og sårende for barna, han ødelegger selvtilliten mer enn han bygger opp. Hvordan skal jeg ta tak i dette? Barna svarer han ikke tilbake og jeg føler jeg som forelder må stå opp og varsle om at dette ikke er greit. Anonymkode: a687d...53d 1
Kenelz Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Høres ut som en kar som bare vil bli en guttunge igjen. Snakk med barna og fortell at denne gamle karen ikke mener det vondt. Det var bare sånn gutter oppførte seg før i tiden. 8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 Istedenfor å beskytte dem mot all motstand så kan du lære dem å ikke ta seg nær av det. Jeg likte forslaget fra Kenelz. De vil alltids møte på folk som sier negative ting, både med gode og dårlige intensjoner. Her virker det som en fyr som har gode intensjoner og bare tuller, så da er det en fin mulighet til å lære dem å overse kommentarene. Det er veldig sært å begynne å oppdra en 60-åring. Anonymkode: 78279...c22 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det jeg ikke liker er at han indirekte lærer barna å bølle, han sier sårende ting som innerst inne er ubehagelig og sårende for barna, han ødelegger selvtilliten mer enn han bygger opp. Jeg synes ikke det er ok lengre. Nå og da, sjeldent og innimellom hadde vært greit. Men ikke flere ganger i uken. Det går på selvtilliten løs. ts Anonymkode: a687d...53d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 Da må du jo snakke med han! Enten ved å være der under lek å ta han der og da, eller tropp opp på døren hans. Anonymkode: de059...865 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes ikke det er ok lengre. Nå og da, sjeldent og innimellom hadde vært greit. Men ikke flere ganger i uken. Det går på selvtilliten løs. ts Anonymkode: a687d...53d Jeg tror du er av generasjon snøflak. Og du fortsetter å lage lett krenkbare barn. At denne mannen har en særegen humor, betyr ikke at han er slem. Skjerp deg! Anonymkode: 315ce...004 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 Det høres ut som min far😅 Kan du spørre barna dine hva de syns om måten han snakker på? Anonymkode: f5688...b8d 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 Leide hos en som var sånn. Han var ikke god i hodet. Han har voksne barn som også mobba barnet mitt, utfordra barnet mitt til å si ting på språket til faren. «Si hva «elsker deg» er da» og ungen svarer og vedkommende: «neh! Tror ikke det heter DET nei, du kan ikke språket til faren din engang du!» kjerringa er over tretti og jobber som helsesekretær. Meget forstyrra kvinnfolk som alltid lot som om hun skulle slå ungen sin, med det resultat ar ungen tråkka over for å «slippe unna» mora osv. Så der går han syke personen og ødelegger psyken til barn, barnebarn og alle rundt. Vi tok inn på hotell da det til slutt ikke gikk an å gå ut døra uten at han spurte høylydt om jeg ble kåt om han kom borti meg fordi jeg er singel alenemor… Konlusjon: fyren finnes ikke god. Hold ungene langt unna ham… Anonymkode: 4f4f5...551 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tror du er av generasjon snøflak. Og du fortsetter å lage lett krenkbare barn. At denne mannen har en særegen humor, betyr ikke at han er slem. Skjerp deg! Anonymkode: 315ce...004 Dette er ikke humor. Det er sykt. Anonymkode: 4f4f5...551 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du spørre barna dine hva de syns om måten han snakker på? Dette er grunnen til min bekymring. Vi har alltid latt mannen holde på, uten at vi tenkte det var noe galt. Men nå har barna begynt å klage over dette. At de synes det er ekkelt og ubehagelig at han sier så mye slemt. Hvorfor skal voksne snakke slik til barn, når barna selv ikke holder på sånn til hverandre sier de. ts Anonymkode: a687d...53d 2
anonym 4545 Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 Sannsynlig en mann som er glad i barn med gode intensjoner som dessverre fleiper og tuller for mye. Fortell barn at det er hans noe barnslige væremåte, men at han vil alt godt, PS Også barn trenger motstand, så det ikke blir en selvfølge at alt de prestere er "så fntastisk) 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 For en vemmelig fyr! Her synes jeg du som voksen må trø til, spesielt siden barna sier dette er ekkelt. Det er ekkelt! Jeg hadde bedt ham kutte ut, og heller finne seg noen på sin egen alder å ha det "moro" med. Og jeg vil tilføye at jeg reagerer på noen av svarene her - "han mener ikke noe vondt, det er bare humor, barn må tåle såpass" osv. Han bruker det at han er voksen til å ha "overtaket", og det er mildt sagt svært ubehagelig å utsettes for. Jeg vet av flere tilfeller at sånne typer kan være i stand til andre grenseoverskridelser overfor barn. Det er uansett helt på sin plass å sette grenser, og det handler ikke om å være svak. Anonymkode: d9fc5...970 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #13 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For en vemmelig fyr! Her synes jeg du som voksen må trø til, spesielt siden barna sier dette er ekkelt. Det er ekkelt! Jeg hadde bedt ham kutte ut, og heller finne seg noen på sin egen alder å ha det "moro" med. Og jeg vil tilføye at jeg reagerer på noen av svarene her - "han mener ikke noe vondt, det er bare humor, barn må tåle såpass" osv. Han bruker det at han er voksen til å ha "overtaket", og det er mildt sagt svært ubehagelig å utsettes for. Jeg vet av flere tilfeller at sånne typer kan være i stand til andre grenseoverskridelser overfor barn. Det er uansett helt på sin plass å sette grenser, og det handler ikke om å være svak. Anonymkode: d9fc5...970 Takk! Er enig med deg. Det virker som denne mannen har vanskeligheter med å klare å ha samtaler med voksne, og derfor går mest på barna. Tror han sliter med oppførselen sin. Har hørt flere episoder av andre naboer der han er alt for direkte å spør om inntekt, lån, hva de har betalt for biler og lignende, virker sjalu eller noe. Akkurat som at han ikke klarer å hevde seg over voksne og tar det ut over barna for da vinner han hver gang. ts Anonymkode: a687d...53d 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk! Er enig med deg. Det virker som denne mannen har vanskeligheter med å klare å ha samtaler med voksne, og derfor går mest på barna. Tror han sliter med oppførselen sin. Har hørt flere episoder av andre naboer der han er alt for direkte å spør om inntekt, lån, hva de har betalt for biler og lignende, virker sjalu eller noe. Akkurat som at han ikke klarer å hevde seg over voksne og tar det ut over barna for da vinner han hver gang. ts Anonymkode: a687d...53d Da ville jeg absolutt tenkt at den som har det verste utgangspunktet her er den voksne mannen. Snakk med egne barn, snakk om følelsene deres når han sier sånn, og diskuter sammen hvilke strategier de kan ta i bruk når han starter på'an igjen. De kan si til han at de ikke liker når han sier sånn, de kan gå unna, late som de ikke hører... Her har du alt å vinne - barna dine må bli møtt av deg på at sånne situasjoner er ekle, og få hjelp til å finne gode løsninger for situasjonen som de også kan bruke videre, i neste lignende situasjon. Du kan selvfølgelig hisse deg opp, trampe bort til mannen og skjelle ham ut - men du har ingen garanti for at det løser noe som helst. Mest sannsynlig løser det ingen verdens ting, og du har fått deg en fornærmet, litt asosial nabo som er hakket mer uforutsigbart. Anonymkode: 0cd48...f7b 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På samme rekke som vi bor, er det en voksen mann på 60 år som bøller med barna. Han tror selv han er morsom og grei med barna med sin væremåte. Og hører man ikke hva han sier, kan det se ut som han smiler og tøyser og bare har det gøy. Men det er alltid på barnas vegne, han sier bare stygge ting, han skal alltid konkurrere med dem osv. For eksempel om det er kast på boks, snøballkasting, snømannlaging, eller andre konkurranser, så prøver han å delta som en av barna, også kommer han med stygge kommentarer. Slik som «hvis du ikke gjør det bedre enn meg, skal jeg banke deg», «må passe deg nå, hvis ikke får du med meg å gjøre» og lignende. Er ikke alle naboene som snakker like mye med barna, men det de sier er hyggelig, oppmuntrende og motiverende. Alt denne mannen sier er negativt ladet, men med et smil. Det jeg ikke liker er at han indirekte lærer barna å bølle, han sier sårende ting som innerst inne er ubehagelig og sårende for barna, han ødelegger selvtilliten mer enn han bygger opp. Hvordan skal jeg ta tak i dette? Barna svarer han ikke tilbake og jeg føler jeg som forelder må stå opp og varsle om at dette ikke er greit. Anonymkode: a687d...53d Snakk med barna om hvordan de opplever det og lær barna å be han stoppe. 3,5-åringen min opplevde mye «tulling» fra en far der han var på besøk mye (hos deres barn). Jeg snakket med barnet om hvordan han opplevde det, han sa han ikke likte det. Vi snakket om at man kan si ifra at man ikke vil, man får bestemme selv. Og neste gang sønnen min kom dit sa han ifra «jeg liker ikke at du tuller med meg sånn» og nå sier han ifra hver gang. Du må lære barna å stå opp for seg selv og ikke curle. Ruste barna mot sånne situasjoner. Anonymkode: 3e7c0...95f 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er grunnen til min bekymring. Vi har alltid latt mannen holde på, uten at vi tenkte det var noe galt. Men nå har barna begynt å klage over dette. At de synes det er ekkelt og ubehagelig at han sier så mye slemt. Hvorfor skal voksne snakke slik til barn, når barna selv ikke holder på sånn til hverandre sier de. ts Anonymkode: a687d...53d Så be de holde seg unna han da vel. Anonymkode: 85458...38a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #17 Skrevet 3. oktober 2021 Sånn går det når noen viser litt engasjement og viser noen sider av seg selv. Lær barna at det er naturlig å vise følelser. Instagram og influencere er ikke normalen! Anonymkode: 76578...65b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå