AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg eier et hus fra 1938. Under de siste dagers regnvær har det kommet masse vann inn gjennom grunnmuren. På det verste stedet er det nå en stråle med vann (ca på str med et kronestykke) Jeg fant ut dette på morgenen i dag. Jeg har forsikring på huset. Men er det noen som vet om det er noe å komme med hos forsikringsselskapet når huset et så gammelt som det er? Hilsen fortvilet huseier. Anonymkode: dcea4...976
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Alderen har ikke noe å si, det forsikringsselskapet eventuelt kan krangle på er om du har gjort nødvendige utbedringer. At det har stått der såpass lenge som det har er faktisk en styrke saksmessig. Anonymkode: 2b242...7f3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alderen har ikke noe å si, det forsikringsselskapet eventuelt kan krangle på er om du har gjort nødvendige utbedringer. At det har stått der såpass lenge som det har er faktisk en styrke saksmessig. Anonymkode: 2b242...7f3 Takk! Forrige eiere har gjort noe. Tettet igjen fra vaskerom og ut, i forbindelse med å "blinde" ei utekran. Ellers er huset solid bygd. Tørt og fint på loftet. Det har vært tørt i kjelleren fram til nå. Lønner det seg å melde skaden i dag eller kan jeg vente til i morgen? Anonymkode: dcea4...976
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 Du får ihvertfall ikke noe på forsikringen hvis du ikke tar kontakt med forsikringsselskapet. Anonymkode: 10ea3...b42 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får ihvertfall ikke noe på forsikringen hvis du ikke tar kontakt med forsikringsselskapet. Anonymkode: 10ea3...b42 Såpass har jeg da forstått... Jeg ønsker råd fra noen som faktisk har noe konstruktivt å komme med, så slike kommentarer kan du spare deg for. Anonymkode: dcea4...976 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 Huff, så dritt kjedelig. Hadde meldt inn i dag. Er det dårlig drenering hos deg? Anonymkode: 09869...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Såpass har jeg da forstått... Jeg ønsker råd fra noen som faktisk har noe konstruktivt å komme med, så slike kommentarer kan du spare deg for. Anonymkode: dcea4...976 Ok, bare være sur du. Anonymkode: 10ea3...b42 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 Det må jo være dårlig drenering som forårsaker dette. Jeg eier et hus fra 1890, og selv om det er bittelitt fukt i et hjørne i kjelleren, så har det holdt seg stabilt de 10 årene jeg har bodd her, altså ikke utviklet seg. Det handler om at det er godt drenert, jeg har lange takrenneutløp som leder vekk fra huset, og sørger for nødvendig vedlikehold. Anonymkode: c1cac...507
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det må jo være dårlig drenering som forårsaker dette. Jeg eier et hus fra 1890, og selv om det er bittelitt fukt i et hjørne i kjelleren, så har det holdt seg stabilt de 10 årene jeg har bodd her, altså ikke utviklet seg. Det handler om at det er godt drenert, jeg har lange takrenneutløp som leder vekk fra huset, og sørger for nødvendig vedlikehold. Anonymkode: c1cac...507 Ikke nødvendigvis. Det er jo ofte flom mange steder i Norge, stadig folk med kjellere fulle av vann. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det bygges på slike steder, hvorfor folk fortsetter å kjøpe disse husene eller hvorfor forsikringsselskapene fortsetter å forsikre dem, men sånn er det nå. Det er ikke nødvendigvis en dårlig konstruksjon som forårsaker dette så mye som en håpløs beliggenheten. Anonymkode: 2b242...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Såpass har jeg da forstått... Jeg ønsker råd fra noen som faktisk har noe konstruktivt å komme med, så slike kommentarer kan du spare deg for. Anonymkode: dcea4...976 Du må jo selvfølgelig melde skaden med det samme du oppdager den. I ditt tilfelle vil de kanskje igangsette tiltak som pumper, luftavfuktere mm. Så hvis du drøyer med å melde fra, så kan det i verste fall gjøre skaden mer omfattende og at du ikke vil få dekket alt fordi du kunne forhindret skadene i å bli så store. Anonymkode: c5aab...351 9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 Du har fått tips i forbindelse med forsikringen. Her er hva jeg fysisk ville gjort: 1. Skaffet pumpe for å pumpe ut vannet. Du trenger en med høyere kapasitet for å få ut vannmengden som har akkumulert, og deretter kan du klare deg med en som pumper ut tilsvarende mengde som kommer inn i huset. 2. Skaffe en god avfukter 3. Drenere rundt huset. Du kan leie en minigraver for dette. Erstatte massene med drenerende masser. 4. Injisere i sprekken, slik at denne tettes. Anonymkode: 03ca9...d5a 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 Ring forsikringsselskapet og få inn et skadebegrensningsfirma, asap! Anonymkode: 133eb...2c5 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #13 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg jobber med forsikring og her er det du skal gjøre: 1. Ring akuttelefonen til forsikringsselskapet ditt for å få hjelp til å forebygge videre skader. Det kan godt hende du kan gjøre alt selv, men det du gjør er at du legger ansvaret over på forsikringsselskapet ditt så lenge du gjør alt du får beskjed om. Det kan hende de sender fagfolk for vurdering om det er pågående vanninntregning. Om du ikke gjør dette og det arbeidet du gjør uten veiledning ikke er tilstrekkelig for å forebygge følgeskader så kan dette føre til avkortning. 2. Ang spørsmål om erstatning så er det umulig å svare på dessverre, men fordi det er naturskade og vannintregning under bakkenivå så er dette en del av standardforsikringen på de fleste husforsikringer. Spørsmålet er om det skulle vært drenert og om du har gjort det du kan for å forebygge skade. Er det store summer det er snakk om så tviler jeg sterkt på at du får avslag i sin helhet hvis der ikke er noe du har vært 100% klar over, men det kan hende du isåfall kan få en avkortning. Anonymkode: dc216...b80 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Huff, så dritt kjedelig. Hadde meldt inn i dag. Er det dårlig drenering hos deg? Anonymkode: 09869...1dd Nei, det skal ikke være dårlig drenering. Huset er bygd på en liten høyde, sprengt inn i fjell. AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ok, bare være sur du. Anonymkode: 10ea3...b42 Jeg er ikke sur. (Fatter ikke at du klarer å lese sinnstemningen via nett) Jeg ønsker bare at folk kan klare å holde seg saklig. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du må jo selvfølgelig melde skaden med det samme du oppdager den. I ditt tilfelle vil de kanskje igangsette tiltak som pumper, luftavfuktere mm. Så hvis du drøyer med å melde fra, så kan det i verste fall gjøre skaden mer omfattende og at du ikke vil få dekket alt fordi du kunne forhindret skadene i å bli så store. Anonymkode: c5aab...351 Takk! AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du har fått tips i forbindelse med forsikringen. Her er hva jeg fysisk ville gjort: 1. Skaffet pumpe for å pumpe ut vannet. Du trenger en med høyere kapasitet for å få ut vannmengden som har akkumulert, og deretter kan du klare deg med en som pumper ut tilsvarende mengde som kommer inn i huset. 2. Skaffe en god avfukter 3. Drenere rundt huset. Du kan leie en minigraver for dette. Erstatte massene med drenerende masser. 4. Injisere i sprekken, slik at denne tettes. Anonymkode: 03ca9...d5a Takk! Jeg behøver ikke pumpe. Vannet renner ut gjennom avløp i gulvet. Videre utbedring må gjøres av fagfolk. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg jobber med forsikring og her er det du skal gjøre: 1. Ring akuttelefonen til forsikringsselskapet ditt for å få hjelp til å forebygge videre skader. Det kan godt hende du kan gjøre alt selv, men det du gjør er at du legger ansvaret over på forsikringsselskapet ditt så lenge du gjør alt du får beskjed om. Det kan hende de sender fagfolk for vurdering om det er pågående vanninntregning. Om du ikke gjør dette og det arbeidet du gjør uten veiledning ikke er tilstrekkelig for å forebygge følgeskader så kan dette føre til avkortning. 2. Ang spørsmål om erstatning så er det umulig å svare på dessverre, men fordi det er naturskade og vannintregning under bakkenivå så er dette en del av standardforsikringen på de fleste husforsikringer. Spørsmålet er om det skulle vært drenert og om du har gjort det du kan for å forebygge skade. Er det store summer det er snakk om så tviler jeg sterkt på at du får avslag i sin helhet hvis der ikke er noe du har vært 100% klar over, men det kan hende du isåfall kan få en avkortning. Anonymkode: dc216...b80 Takk! Sitter i telefonkø nå. Takk for alle gode svar! Anonymkode: dcea4...976 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker bare at folk kan klare å holde seg saklig. Du spurte om det var noe å komme med hos forsikringsselskapet og det svarte jeg saklig på. Og fikk et surt svar tilbake. Anonymkode: 10ea3...b42
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du spurte om det var noe å komme med hos forsikringsselskapet og det svarte jeg saklig på. Og fikk et surt svar tilbake. Anonymkode: 10ea3...b42 Det er kun noe du inbiller deg i så fall. Se hva du skrev, så vil du se at det du kom med, ikke var konstruktivt. Takk for gode svar til alle andre. Har snakket med forsikringsselskapet. Siden det ikke er akutt, så får vi en person på befaring i løpet av morgendagen. Anonymkode: dcea4...976
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #17 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du spurte om det var noe å komme med hos forsikringsselskapet og det svarte jeg saklig på. Og fikk et surt svar tilbake. Anonymkode: 10ea3...b42 Hvis du tror at du faktisk hjelper noen som helst ved å leke Captain Obvious og der igjen blir fornærmet når noen påpeker det så kanskje du burde finne deg noe annet å holde på med enn å svare folk som ber om råd. Anonymkode: dc216...b80 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #18 Skrevet 3. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke nødvendigvis. Det er jo ofte flom mange steder i Norge, stadig folk med kjellere fulle av vann. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det bygges på slike steder, hvorfor folk fortsetter å kjøpe disse husene eller hvorfor forsikringsselskapene fortsetter å forsikre dem, men sånn er det nå. Det er ikke nødvendigvis en dårlig konstruksjon som forårsaker dette så mye som en håpløs beliggenheten. Anonymkode: 2b242...7f3 Det er klart det ikke er dreneringen hvis det er flomvann som renner inn i huset over terskler og lignende, eller kommer opp i avløp. Men, når det står en vannstråle inn fra grunnmuren, så er det drenering, vortepapp og annet som hører drenering til, som er årsak. Eller en pil rotten grunnmur, selvfølgelig. Jeg ville uansett kontaktet forsikringen asap, men også undersøkt når dreneringen sist ble gjort om. Drenering holder ikke i så alt for mange år, og hvis den er fra da huset var nytt, så er den soleklart for gammel. Anonymkode: d420f...40d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #19 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du tror at du faktisk hjelper noen som helst ved å leke Captain Obvious og der igjen blir fornærmet når noen påpeker det så kanskje du burde finne deg noe annet å holde på med enn å svare folk som ber om råd. Anonymkode: dc216...b80 Og når folk spør så jævla dumt så kan de ikke forvente annet et opplagt svar. Jeg hadde ikke sittet på KG og bedt om råd hvis vannet strømmet inn i huset mitt. Jeg hadde fått ut fingeren og gjort noe med det. Hva du mener om rådet mitt interesserer meg midt i ryggen. Anonymkode: 10ea3...b42 1
A-hunter Skrevet 3. oktober 2021 #20 Skrevet 3. oktober 2021 Hva er det i denne kjelleren? Innredet boligareal eller grovkjeller? Hvis kjelleren er sprengt ned og inn i fjellet blir det nærmest et basseng rundt veggene. Er tomten drenert ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå