Gå til innhold

Vil ha ost og vinkveld for 3-4 venner. Trenger hjelp:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker ost,  kjeks, marmelade av noe slag og gode skinker.   Hvor mye trenger jeg til hver person? Har dere forslag til gode oster og skinker? Noen forslag til å lage en fin ost og vinkveld uten å blakke seg helt?   Hvordan har dere gjort det? 

Takk :)

Anonymkode: bee09...5ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder ostebord bør man ha litt å velge mellom, ikke planlegge akkurat mengde. Så jeg pleier å planlegge for en "restekveld" senere i uka, samt litt rester på knekkebrød de neste dagene. 

Av ost har jeg alltid: brie, cammenbert, roquerfort, manchego, chevre. Til fire ville jeg mulig stoppet der. 

Skinke: fenalår, og en italiensk salami

Frukt: fiken, dadler, druer

2-3 marmelader, gjerne blåbær og eplechutney. Samt honning. Du kan spare en del på å lage selv, da de små marmeladene er ganske dyre. 

Hasselnøtter

Innimellom baker jeg brie i ovnen med rosmarin, honning og hasselnøtter. 

Og selvfølgelig diverse kjeks. Jeg baker gjerne en foccachia i tillegg. Og/eller lager tynne og sprø knekkebrød som knekkes opp. 

Anonymkode: 9abdf...b3b

• Liker 1
Skrevet

Et lite tips er å kjøpe en tine kremost(urter eller krydder) og en mild brie, for mange er ikke spesielt glad i kraftige oster og muggoster. 

Anonymkode: 2aa9f...e6e

• Liker 7
Skrevet

Be alle ta med litt selv (kurvfest) og skrive inen gruppe hva de tar med? ost og kjeks kan bli dyrt for en person å legge ut for 4-5 stk, det er ikke akkurat billigmat om du skal ha gode oster. Du kan selvfølgelig gå for en del smøreoster (Tine Kremost) de billigste får man til 12-15kr enkelte plasser, og Rema 1000 har en stor brie som er ganske billig i forhold til mye annet.

Men jeg ville uansett hatt med en del andre oster, manchego, blåmuggost (og akasie honning) gruyere, og kanskje noen typer mer bløt (mindre fast) ost. Vellagrede gode oster, koster. 

Tilbehør er ulike typer kjeks, frukt, (skåret eple, druer) grønnsaker (gul og rød paprika)  og nøtter. 

Skrevet

Kjøp, eller lag selv, chillimarmelade, det er min favoritt sammen med ost.

Anonymkode: 09a79...ac7

Skrevet

Tips: se i datohylla. Ost er ofte best når den ikke er for ung. 

Anonymkode: 452f6...a9f

• Liker 3
Skrevet

Ost og vin til fire er faktisk veldig dyr mat, bare så du vet det.

Anonymkode: f2aaf...971

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (På 3.10.2021 den 9.58):

Be alle ta med litt selv (kurvfest) og skrive inen gruppe hva de tar med? ost og kjeks kan bli dyrt for en person å legge ut for 4-5 stk, det er ikke akkurat billigmat om du skal ha gode oster. Du kan selvfølgelig gå for en del smøreoster (Tine Kremost) de billigste får man til 12-15kr enkelte plasser, og Rema 1000 har en stor brie som er ganske billig i forhold til mye annet.

Men jeg ville uansett hatt med en del andre oster, manchego, blåmuggost (og akasie honning) gruyere, og kanskje noen typer mer bløt (mindre fast) ost. Vellagrede gode oster, koster. 

Tilbehør er ulike typer kjeks, frukt, (skåret eple, druer) grønnsaker (gul og rød paprika)  og nøtter. 

Herregud, MÅ alt spleises på? Går det ikke an å bare spandere når man inviterer? Er så kjipt med folk som alltid foreslår spleis når de skal invitere selv, men gladelig tropper opp når andre inviterer. 

Anonymkode: ab321...57d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud, MÅ alt spleises på? Går det ikke an å bare spandere når man inviterer? Er så kjipt med folk som alltid foreslår spleis når de skal invitere selv, men gladelig tropper opp når andre inviterer. 

Jeg mener; det er ikke alltid feil i spleise, men noen er ivrigere enn andre på det..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mener; det er ikke alltid feil i spleise, men noen er ivrigere enn andre på det..

TS sier hun ønsker at det ikke skal bli så alt for dyrt, derfor jeg ga dette forslaget.

Skrevet

Anbefaler å flytte tråden til "mat og drikke". Der er det mange som kan mye. 

Anonymkode: ac2c0...459

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...