Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg tar en vidregåendeutdanning på privat vgs. Er voksen og skal endre yrke. Jeg har jo betalt en del for å gå på denne skolen og ta vg1, vg2 og til slutt vg3 som er litt mer rettet mot selve yrket jeg har valgt. Nå går jeg vg1. Det eneste er at jeg synes undervisningen er  så dårlig, at jeg lurer på om jeg like greit bare kunne lest selv og så bare tatt eksamen? Kan man som privatist ta enkelte fag selv uten å være tilknyttet skole, og så bare melde seg opp til eksamen på egen hånd? Er faget godkjent så lenge man har stått eksamen?

Anonymkode: 0ae8e...43b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lese 100% selv uten hjelp fra skole å så melde deg opp til fagene du trenger. 

Anonymkode: 28182...5c5

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal lese opp noen fag og vil kun melde meg på matte på skole da jeg sliter der og vil trenge all hjelp jeg kan få. alle andre melder jeg meg bare til eksamen. 

Anonymkode: c8ab0...1ed

Skrevet

Ja, du kan melde deg opp til eksamen og lese selv. Merk at noen fag kan ha praktiske øvinger som man ikke kan lese seg til, og så kan det være spesielle regler innen yrkesfag. Det lureste du gjør er å planlegge utdanningsløpet sammen med en kyndig rådgiver. Da kan dere komme frem til hvilke fag du kan lese på egenhånd, og hvilke fag du bør betale for undervisning. Samtidig kan dere se på fagkodene slik at du melder deg opp til rett eksamen. For eksempel er det 2-3 eksamener i noen fag, som norsk, og man må melde seg opp til begge for at faget skal bli godkjent. Dette gjorde jeg, tok flere påbyggsfag som privatist ved å lese helt selv og ta eksamen i fagene. Privatistfag er godkjent med ''bare'' eksamen. Vanlig vgs-løp får man standpunktkarakter + utvalgte eksamener man trekkes opp til.

Anonymkode: 8d8f3...dad

Skrevet

ok, takk for svar alle. Jeg er ganske sikker på at Vg3 er det lurt å ta på selve skolen siden det er noe praksise øvinger, da skal jeg velge vg3 helsesekretær. Men på vg1 og vg2 er det bare teori såvidt jeg har forstått.

Anonymkode: 0ae8e...43b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...