Gå til innhold

Hvordan søke permisjon når vi ikke vet når vi får barnehageplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må trolig ha noe ulønnet perm og også ta ut ferien, men jeg vet jo ikke hvor mye da vi ikke vet når vi får barnehageplass. Bor i Oslo. 

Så hvordan gjør man dette? Og skal jeg ta ut alt mitt sammenhengende, eller vanlig foreldrepermisjon, mannen sin perm også jeg igjen søke ulønnet perm og ferie?

Anonymkode: 745b9...ee4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulønnet og ferie er noe du avklarer med arbeidsgiver, ikke nav.

Far må søke utsettelse på sin permisjon om du skal ta ut ferie/ulønnet etter endt permisjon. 

Uten om det kan jeg ikke hjelpe, da det kommer nye regler, og de vet jeg ikke hvordan er.

Anonymkode: 65a6e...bcc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Far må søke utsettelse på sin permisjon om du skal ta ut ferie/ulønnet etter endt permisjon. 

Uten om det kan jeg ikke hjelpe, da det kommer nye regler, og de vet jeg ikke hvordan er.

Ja men hvordan avklare med arbeidsgiver når jeg ikke vet når vi får barnehageplass?

Skrevet

Når har du termin? Dette påvirker når du har lovfestet rett på bhg-plass, men noen ganger er man heldig og får tidligere.

det vanlige er at mor tar ulønnet etter sin permisjon, og lengden på den avhenger av når du kan forvente plass

Anonymkode: 0ac8f...c9b

Skrevet

Du sier: "planen min er å komme tilbake da og da, men jeg vet ikke når vi får plass i barnehage. Jeg må være hjemme så lenge vi ikke har plass i bhg." De fleste arbeidsgivere har vært borti dette før, så de er klar over hvordan det er. 

Her tok jeg først min foreldreperm, deretter fars perm, og så tok jeg ulønna igjen. Skal i permisjon igjen nå, og da tar jeg min perm, 2 mnd ulønna med en gang fordi jeg syns det var for kort tid hjemme med første. Så tar pappa perm, og så satser vi på plass.

Anonymkode: e8fe0...71c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Når har du termin? Dette påvirker når du har lovfestet rett på bhg-plass, men noen ganger er man heldig og får tidligere.

det vanlige er at mor tar ulønnet etter sin permisjon, og lengden på den avhenger av når du kan forvente plass

Anonymkode: 0ac8f...c9b

April.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Far trenger ikke søke utsettelse om barnet er født etter 1 oktober. Fra da, er det fritt uttak av foreldrepermisjonen inntil barnet er 3 år. 

De fleste tar ulønnet etter mors perm og før fars, men hvordan du gjør det er opp til deg. I Oslo er det vel stort sett ved hovedopptaket man får plass, om jeg har forstått det riktig? Det bør være ganske greit å planlegge ift det. Ta evt en telefon til kommunen, evt alle barnehagene i nærheten for å høre ståa. 

Arbeidsgiver kan ikke nekte deg ulønnet permisjon med mindre de har svært god grunn, og selv da trumfer nok et barn på 1 år den grunnen 😛 For permisjon ut over 1 år er det 3 mnds forvarsel etter arbeidsmiljøloven, men igjen, de kan ikke nekte deg den lovfestede permisjonen selv hvis du informerer for sent. Så ikke stress.

Anonymkode: ede7d...345

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

April.

Da får du mest sannsynlig ikke barnehageplass før august, så ta utgangspunkt i det. Vanskelig å få plass utenom hovedopptaket i Oslo. I august har dere krav på plass. 

Anonymkode: b4bb3...7d8

• Liker 1
Skrevet

Om du er i Oslo og dere har rom for det økonomisk hadde jeg bare gått ut fra at dere får barnehageplass i august. Sparer dere for mye stress.

Hvis ikke blir det fort mye organisering og stress rundt barnepass.

Anonymkode: 6662d...aac

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke ts, men kanskje noen kan svare meg.. far trenger vel ikke søke permisjon før en stund ute i mors perm? Jeg fødte i august, og her har ikke far søkt perm enda. Jeg har sagt til arbeidsgiver at planen er at jeg tar så mange uker ulønna perm når min perm er ferdig. Men jeg tror man også har rett på å kunne utvide dette, og trenger ikke vite det før permisjonen starter.

Anonymkode: 2131e...bc2

Skrevet

Tenker på det samme TS.. føder tidlig mars og bor i Oslo, så vet jo ikke om vi får plass før august, det er noen måneder etter betalt perm er slutt... Vi har råd til ulønnet perm men det må jo planlegges, og vi vil ikke utsette fars perm uendelig heller, både han og jeg vil at han skal ha noe perm før barnet fyller 1 år, helst fra 7-8 mnd. Så vi tror vi gjør det slik at jeg tar min perm + ferie + x del av fellesperioden, så tar far sin perm, så tar en av oss (far sikkert) resten av fellesperioden og så tar en av oss ulønnet frem til vi har plass... Satser på at jeg får det godkjent på jobb hvis ikke så har jo far krav på det siden det vil være direkte etter hans permisjon, så da får han ta det. Komplisert.. 😄

Men hovedpoenget - vi har tenkt at vi må planlegge ut i fra at vi ikke har plass før 1. august året etter jeg føder. Så tenker vi sier det til arbeidsgiver og søker perm ut fra det. Så siden vi begge har jobb som ikke det settes inn vikar i vil jeg tro de bare blir glade om vi skulle ombestemme oss og komme tilbake på jobb før planlagt. Men slikt er jo forskjellig fra jobb til jobb. 

Dere kan jo vurdere 80% utbetalt. Det lønner seg ikke rent pengemessig versus 100% + ubetalt perm men da har man jo mer permisjon som man ikke må avklare med jobb. 

Anonymkode: 4d3c6...096

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja men hvordan avklare med arbeidsgiver når jeg ikke vet når vi får barnehageplass?

Kommunikasjon?

Anonymkode: 61b75...380

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Far trenger ikke søke utsettelse om barnet er født etter 1 oktober. Fra da, er det fritt uttak av foreldrepermisjonen inntil barnet er 3 år. 

De fleste tar ulønnet etter mors perm og før fars, men hvordan du gjør det er opp til deg. I Oslo er det vel stort sett ved hovedopptaket man får plass, om jeg har forstått det riktig? Det bør være ganske greit å planlegge ift det. Ta evt en telefon til kommunen, evt alle barnehagene i nærheten for å høre ståa. 

Arbeidsgiver kan ikke nekte deg ulønnet permisjon med mindre de har svært god grunn, og selv da trumfer nok et barn på 1 år den grunnen 😛 For permisjon ut over 1 år er det 3 mnds forvarsel etter arbeidsmiljøloven, men igjen, de kan ikke nekte deg den lovfestede permisjonen selv hvis du informerer for sent. Så ikke stress.

Bare pass på å ikke ende betalt permisjon med ferie før du tar ut ulønnet for da faller retten bort. Man  må alltid gå direkte fra lønnet til ulønnet uten arbeidsavbrekk og ferie regnes som arbeid.

Anonymkode: 9992a...3c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bare pass på å ikke ende betalt permisjon med ferie før du tar ut ulønnet for da faller retten bort. Man  må alltid gå direkte fra lønnet til ulønnet uten arbeidsavbrekk og ferie regnes som arbeid.

Anonymkode: 9992a...3c2

Det stemmer, ja. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er ikke ts, men kanskje noen kan svare meg.. far trenger vel ikke søke permisjon før en stund ute i mors perm? Jeg fødte i august, og her har ikke far søkt perm enda. Jeg har sagt til arbeidsgiver at planen er at jeg tar så mange uker ulønna perm når min perm er ferdig. Men jeg tror man også har rett på å kunne utvide dette, og trenger ikke vite det før permisjonen starter.

Anonymkode: 2131e...bc2

Så lenge han søker utsettelse etter din betalte permisjon er over. Hvis du tar hele fellesperioden må far søke utsettelse fra dagen etter denne slutter, hvis ikke mister han dager. 

Skrevet

Vi venter tidlig i desember, og har søkt permisjon men har ikke lagt kabalen helt likevel. Har søkt om full perm og hele fellesperioden, med ferie inni der et sted, og så skal mannen ha sin del etter det. Men om barnet kommer i desember og ikke november har vi ikke krav på barnehageplass før aug 2023 (!) så da må det skje noen endringer. Vi vurderer uansett å endre fordelingen av permen underveis, da vi på grunn av jobbsituasjonene våre sannsynligvis vil ha nytte av gradert permisjon (mannen er selvstendig næringsdrivende og har sannsynligvis ikke mulighet til å ta sin permisjon i et strekk. PÅ denne måten kan han kanskje ha litt av fellesperioden også). Man kan altså søke om å endre permisjonen underveis – så det er mulig å se det an litt! 

Ikke minst ha en åpen dialog med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 794ec...f20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...