Gå til innhold

Buffer, uforutsette utgifter og budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husk at du kanskje blir over 100 år gammel.

Om du pensjonerer det som 62-åring har du fortsatt nærmere 40 år på denne jorden uten egentlig inntekt, hvorav 20-30år kan bestå av reising og livsnytelse.

Anonymkode: 29e4b...a6b

Det går helt greit, slik jeg har lagt det opp. Både med tanke på verdi av fondet, nedbetalte boliger. Men selvfølgelig justeres dette løpende. 

Per nå har jeg null lyst til å gå av allerede ved 62 da jeg elsker det jeg gjør, og ingen i min nære familie har blitt eldre enn 90. Ser uansett ikke for meg at å farte verden rundt fortsatt frister fra en gitt alder, og at det er forbeholdt 60 og 70 årene. Ser heller ikke at vi har ønsket om å sitte på hus+hytte+ferieleilighet etter en gitt alder, og med det kan frigjøre en del midler der. 

Anonymkode: b4a19...1d6

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var lite! Jeg er supernøye med ukeshandling, matplaner etc og kommer sjelden under 14000,- 2 ungdommer og en 9-åring. Men vi spiser sunt, mye grønsaker, salat og smoothie. Lager alt fra bunnen av og spiser nesten ikke brødmat, så det er nok en del av grunnen.

Anonymkode: a1087...b7c

Ts her. Samme med oss. Kjøper mye frukt og grønt og lager slt fra bunnen. Spiser mye kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter og lite brødmat, pasta og ris.  SIFO sier 13022 for dagligvarer for oss og vi bruker gjennomsnittlig mellom 14 og 15k på matbutikken. Da inkluderer det øl og godteri osv. jeg har tatt med samtlige turer til matbutikken. Har aldri kommet under 10k. 

Anonymkode: f4c6f...fc7

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok. Er kanskje det, bruker 14-15000 på mat.

Det er veldig mye. Blir en del biff og avokado? Dette kan fint kuttes til under 10k.

Anonymkode: bd1d6...416

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva mer skal dere spare til? 

Jeg valgte på et tidspunkt å skru opp forbruket en del. I form av å bo litt finere på reise, spise mer ute, unne meg bedre kvalitet når det gjelder møbler og klær. Da jeg ikke er interessert i å gå i graven med en velfylt fondskonto. 

Anonymkode: b4a19...1d6

Ja det var det også. Men ønsker egentlig kun å redusere forbruket litt og ha litt bedre kontroll på det som går ut. Blir liksom overrasket hver måned. 
har jo tre barn som sikkert trenger litt hjelp i etableringsfasen og vil gjerne gå inn i pensjonstilværelsen og være sikker på at jeg kan kjøpe en ny bil om det trengs. Og spandere ferie på barn og barnebarn og reise selv. 
vi bruker en del på ferier allerede, ikke billig å reise verden rundt med 3 barn akkurat. Men det er det andre forbruket jeg vil få bedre kontroll på. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig mye. Blir en del biff og avokado? Dette kan fint kuttes til under 10k.

Anonymkode: bd1d6...416

SIFO for oss er beregnet til 13k på dagligvarer og mat og mine utgifter inkluderer øl og eventuelt snop også, så er ikke så eksklusivt. Men vi spiser ren mat så det koster jo litt. Kunne sikkert fylt opp med billige karbohydrater men det vil vi ikke. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vet ikke om dette blir direkte svar på det  du lurer på men vi har konto for ulike poster og overfører dit hver måned (det står å sparer seg opp når pengene ikke brukes).

Familie på 4, to voksne, to mellomstore barn + en hund. 

14000,- mat/husholdning/drivstoff

2500,- klær barn

1500,- klær voksne

1000,-  gavekonto

600,- hundekonto

2000,- feriekonto

5000,- bufferkonto/sparing til nødssituasjoner

1000,- bilkonto

1000,- aktiviteter (til div.idretter, kanoturer, svømming m.m).

2000,- lommepenger voksne

400,- lommepenger barn

2500,- årlige avgifter (kommunal, restavfall/tømming, vannavgift m.m).

++ andre kontoer.

Resterende slik som strøm, lån, div abb. står på en fast regningskonto. 

For oss funker denne løsningen veldig greit, holder greit oversikt.

Anonymkode: 88f95...0d8

Takk for oversikten, hvis jeg skal følge ditt eksempel. Sammenliknet med ditt budsjett og mitt forbruk.
jeg har tatt ut forbruk de første 6 månedene og ligger på noenlunde samme nivå. På enkelte poster. 
dagligvarer og drivstoff - 16000

klær alle 4500

gaver 1500

ferie 3500 i måneden - inkluderte 2 turer i løpet av våren  

har slått sammen alle aktiviteter, sport, og spise ute osv (vi har ikke egne lommepenger) - bruker 4900 i måneden. Inkluderer skikort, bursdagsfeiringer, ol)

men så har jeg en post på personlig pleie, det er alt fra briller, frisør, tannlege, lege, medisiner osv - 1800 - litt høy for en av oss voksne hadde en ulykke og måtte inn og ut av sykehuset en periode. 
i tillegg har vi brukt 9600 i gjennomsnitt på huset. Den er litt drøy men inkluderer ny spisestue, nytt gulv, oppussing av gang, ny sentralstøvsuger. Den blir ikke like høy de neste 6 månedene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er en familie på 4, to voksne og to tenåringsgutter på 16 og 18.  Vi bruker ca. 8000 kroner på mat, så jeg lurer litt på hva dere spiser siden dere bruker så mye mer enn oss.... 😲

Anonymkode: 1f3b9...9c2

Mens Sifos standardbudsjett estimerer nesten 13 000 kr i mnd til mat og dagligvarer for en familie med 3 barn under 9 år, så at du har en situasjon betyr ikke at alle andre har der.

Anonymkode: f3b15...84d

Skrevet

TS, vi har 2 barn samt en liten hund og holder på med samme prosjekt nå. Vi har et ønske om å ha så mye i fond innen 15 år at vi kan cashe ut hele lånet om vi ønsker, eller la det trulte og gå og øke i verdi om vi lever greit.

Vi jobber også med matbudsjettet og brukte vel 14 000 kr på mat forrige måned. Det skal sies at det ble mye god mat ute, en kveld med alkohol og mat med gode venner og litt for mye takeaway og turer på butikken hver dag. Vi lever altså livet veldig godt og kan med fordel fortsatt leve godt men mer nøkternt.

Vårt budsjett ser sånn ut:

Boliglån: 16 350 kr
Fellesutgifter: 3100 kr
Forsikring: 1945 kr
Trening: 249 kr
Barnehage: 3530 kr
Mobil: 1174 kr
Bom: ca 1800 kr
Diesel: ca 1500 kr
Strøm: ca 2300 kr (inkl hytta)
Mat og dagligvare: 9000 kr
Sparing: 10 000
Annet: 9 000 kr

= 70 000 kr

Alt som er til overs skal inn på buffer som vi bygger opp igjen etter en flytteperiode, eller inn i fond.

Under annet er alt av fritidsaktiviteter, legebesøk, klær, bursdager, sminke, veterinær ect. 

Vi begynte nå 1 okt å skrive opp absolutt alt vi bruker penger på i tillegg til at vi bruker Nordea Wallet i forbindelse med banken. Både jeg og mannen er nøye på å skrive opp alt, og det gir en veldig god bevissthet og bremser også pengebruken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS, vi har 2 barn samt en liten hund og holder på med samme prosjekt nå. Vi har et ønske om å ha så mye i fond innen 15 år at vi kan cashe ut hele lånet om vi ønsker, eller la det trulte og gå og øke i verdi om vi lever greit.

Vi jobber også med matbudsjettet og brukte vel 14 000 kr på mat forrige måned. Det skal sies at det ble mye god mat ute, en kveld med alkohol og mat med gode venner og litt for mye takeaway og turer på butikken hver dag. Vi lever altså livet veldig godt og kan med fordel fortsatt leve godt men mer nøkternt.

Vårt budsjett ser sånn ut:

Boliglån: 16 350 kr
Fellesutgifter: 3100 kr
Forsikring: 1945 kr
Trening: 249 kr
Barnehage: 3530 kr
Mobil: 1174 kr
Bom: ca 1800 kr
Diesel: ca 1500 kr
Strøm: ca 2300 kr (inkl hytta)
Mat og dagligvare: 9000 kr
Sparing: 10 000
Annet: 9 000 kr

= 70 000 kr

Alt som er til overs skal inn på buffer som vi bygger opp igjen etter en flytteperiode, eller inn i fond.

Under annet er alt av fritidsaktiviteter, legebesøk, klær, bursdager, sminke, veterinær ect. 

Vi begynte nå 1 okt å skrive opp absolutt alt vi bruker penger på i tillegg til at vi bruker Nordea Wallet i forbindelse med banken. Både jeg og mannen er nøye på å skrive opp alt, og det gir en veldig god bevissthet og bremser også pengebruken. 

Er ikke kr. 1 174,- veldig dyrt for mobil?

Anonymkode: c8368...ea1

Skrevet

Ferie og gaver er jo forventede utgifter, jeg hadde heller satt over en månedlig sum til egne sparekontoer enn p ta fra sparekonto hver måned. Mye mer oversiktlig :) sinking funds som andre nevner.

Anonymkode: 62234...ff9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke kr. 1 174,- veldig dyrt for mobil?

Anonymkode: c8368...ea1

Det er 3 mobiler med opp til 60gb samlet bruk samt nedbetaling uten renter på en mobil som utgjør 300 kr. Vi har tenåring i hus.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ferie og gaver er jo forventede utgifter, jeg hadde heller satt over en månedlig sum til egne sparekontoer enn p ta fra sparekonto hver måned. Mye mer oversiktlig :) sinking funds som andre nevner.

Anonymkode: 62234...ff9

Jeg tar ikke fra sparekontoen, bare bruker fra lønna. Dvs setter det på kredittkortet og betaler det ned hver måned. Men det betyr at jeg mister oversikten så ikke lett å knipe inn og spare mer. Så tror du har rett at forskjellige kontoer eventuelt enn budsjettoppstilling må til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ser veldig greit ut, men har du da eget kort når du feks kjøper gaver? Vi bruker Mastercard når vi handler pga sas poeng, men ser at jeg faktisk hadde bedre oversikt før da jeg brukte brukskonto. Da fjernet jeg de pengene jeg skulle spare når jeg fikk lønn og mot slutten av måneden ble det naturlig å knipe igjen. Men kunne kanskje satt opp en konto for betaling av Mastercard som da løpende overføres fra budsjettpostene/kontoene.
Skjønner at dette blir snart en fulltidsjobb 😄

Siden vi har en konto for hver post (klær barn, klær voksne, gaver osv) overfører vi direkte til det kortet vi bruker (vi har hvert vår kort til husholdning og ett kort for lommepenger). Det gjør det greit og oversiktlig. Vi overfører da før kjøpet gjennomføres eller rett etterpå. Vi bruker Obos sin nettbank(ingen avgifter for kjøp eller overføringer annet enn det årlige medlemskapet). 

Anonymkode: 88f95...0d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...