AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg kan spise for å gå ned i vekt. Lavkarbo er desverre utelukket, så da må det bli lavkalori. Jeg kan ha max 1300kalorier for dagen. 500 kalorier går bort til en drikke som brukes for å behandle en kronisk sykdom, så da står jeg igjen med 800kalorier jeg kan bruke på mat. Så har dere oppskrifter å dele på maltider med veldig lite kalorier i? Gjerne salater eller retter jeg kan lage av grønnsaker som er supergode. Evt andre tips og triks i forhold til lavkalori mat? -jeg har feks kjøpt stekepanner som kan brukes uten olje/fett - drikker aldri noe med kalorier Anonymkode: 65ebc...7f6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Hva inneholder den drikken? Siden den gir 500 kcal regner jeg med at den inneholder noen nyttige næringsstoffer og kan regnes som et stort måltid i seg selv. 1300 kcal totalt er uansett for lite kalorier pr .dag, gå opp til 1500 så er det lov å diskutere det her.... Anonymkode: d8db7...8b2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 Frokost: 1 egg, 1 stor ss mager cottagr cheese: lag omelett av dette og spis med ei brødskive. Ca. 200 kcal, avhengig av type brød/størrelse på brødskiva Lunsj: Brødskive med magert pålegg og en tallerken/matboks med råkost: 1 liten gulrot, et stort stykke agurk (6-8 cm), en stang stangselleri, 6-7 cherrytomater, en halv paprika. Ca. 200 kcal Middag: Lag gryteretter med mye grønnsaker og f.eks. røde linser. Kan anbefale denne. Bruker 100 g linser og noe mindre vann til tre porsjoner. Alt etter hvor mye olje du bruker, blir det ca. 400 kcal https://www.etkjokken.com/2017/01/chunky-linsesuppe-med-gronnsaker/ Kveldsmat: drikken din? 500 kcal Anonymkode: 3b4b2...75b 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 Finnes diverse apper som regner ut kcal. Finn et dagsmåltid som gir 800kcal. Men siden du har sykdom så kanskje du skal spørre legen oM råd til diett? Slik at du holder deg riktig ernært mtp du har tilleggsdiagnoser så blir det mest trygt. Vi har forresten ikke lov på kg å komme med dietter under 1500 kcal (selvom jeg spiser under dette selv, og lever helt fint, ironisk nok). Lykke til med vektnedgang og et lettere liv Anonymkode: 51107...a70 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 Ingen er så flinke å slanke seg naturlig, som avdøde individer Anonymkode: 0496d...21d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 Du kan også søke på middager på rundt 400 kcal, f.eks. https://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/400-calorie-meal-recipes https://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/200-400-calories-recipes/amp https://skinnyms.com/50-skinny-dinner-recipes-under-400-calories/ https://www.cookinglight.com/food/recipe-finder/400-calorie-dinners?slide=282795#282795 Anonymkode: 3b4b2...75b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva inneholder den drikken? Siden den gir 500 kcal regner jeg med at den inneholder noen nyttige næringsstoffer og kan regnes som et stort måltid i seg selv. 1300 kcal totalt er uansett for lite kalorier pr .dag, gå opp til 1500 så er det lov å diskutere det her.... Anonymkode: d8db7...8b2 Den inneholder masse gode nærligsstoffer ja så det er et måltid i seg selv ja Ved 1500kalorier så går jeg desverre opp i vekt Anonymkode: 65ebc...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ingen er så flinke å slanke seg naturlig, som avdøde individer Anonymkode: 0496d...21d Jaha hva skal det bety? Anonymkode: 65ebc...7f6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 Ts Det jeg egentlig spør etter er deres beste tips til smakfulle grønnsaksretter. Eks : bakte gullerøtter med krydra kikerter, Ruccolasalat og et lite dryss fetaost og et par hakka mandler over (de 2 siste tingene tar jeg minimalt av for vet det er mye kalorier). Men nå er jeg drittlei denne retten. Så trenger noen andre Anonymkode: 65ebc...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 Stek aubergine i skiver, og server med https://www.etkjokken.com/2017/03/kikerter-i-spicy-tomatsaus/ Kutt en blomkål i biter. Bruk bittelitt olje, og dryss over løkpulver, hvitløkspulver, spisskummen og paprikapulver. Inn i stekeovnen 15-20 min på 200 grader. Det samme kan gjøres med brokkoli, men da tar det 10-15 min. Smaker også godt med kikerter, eller bruk det som tilbehør til kjøtt/fisk. Taco: Bruk salatblader eller begrens deg til en tortilla. Lag pico de gallo og lag bønnemos: stek løk, tilsett hvitløk. Krydre med spisskummen, korianderpulver, chili, oregano og salt. Tilsett et par tomater (i små terninger) og litt vann. La det koke inn og tilsett en boks svarte bønner eller kidneybønner. Mos litt. Smak til med salt og pepper, og tilsett gjerne en paprika i små terninger. Dette kan også kombineres med blomkålen ovenfor. Anonymkode: 3b4b2...75b 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 Gulrot- og ingefærsuppe (105 kcal pr. porsjon ) 4 porsjoner 5 cm frisk ingefær 1 løk 1-2 fedd hvitløk 6 gulrøtter 2 poteter 2 stilker selleri 1 ss olje 1 liter grønnsakbuljong 1 ss sitronsaft ½ ts salt ¼ ts nykvernet pepper fersk koriander Finrasp ingefæren, grovhakk løken og finhakk hvitløken, del gulrøtter, poteter og selleri i biter. Fres løk og hvitløk i olje i en stekepanne til alt er mykt. Tilsett gulrøtter, poteter og selleri og stek i et par minutter. Tilsett vann og buljongpulver, sitronsaft og ingefær og kok opp. La det småkoke til grønnsakene er myke. Mos alt i en blender eller kjøkkenmaskin til en jevn konsistens. Smak til med salt og nykvernet pepper. Pynt med hakket fersk koriander og gulrotstrimler. Grønnsakssuppe (160 kcal pr. porsjon ) 4 porsjoner 100 g byggryn, bløtlagte 2 løk 250 g gulrøtter 1 persillerot 250 g kålrot ½ purre 1 selleristang 2 terninger grønnsakbuljong 1 ½ l vann 2 ss persille ½ ts salt ¼ ts pepper Kok byggryn som anvist på pakken. Skjær løk, gulrøtter, persillerot og kålrot i terninger. Del purre og selleri i skiver. Ha grønnsakene i en kjele med vann og buljong. La alt småkoke i ca. 20 minutter til grønnsakene er møre. Ha i kokte byggryn. Smak til med salt og pepper. Dryss over finhakket persille før servering. Aubergine med bulgursalat (450 per porsjon) 4 porsjoner 1 stk løk ½ stk kinesisk hvitløk 1 stk aubergine 1 ts paprikapulver 1 ts grønnsaksbuljong 80 g tomatpuré 400 g hakkede tomater 1 ss olje 2 dl vann 400 g hermetiske kikerter ½ ts salt ½ ts pepper ½ ts sukker BULGURSALAT 160 g bulgur, fullkorn 1 bunt vårløk 1 stk granateple 1 stk sitron 1 ss olivenolje Skrell og finhakk løken og hvitløken. Kutt auberginen i terninger. Krydre aubergineterningene med litt salt, og la dem trekke i 5 minutter. Sil laken av kikertene, og skyll dem i kaldt vann. Tilbered bulguren som anvist på pakken. Varm opp en vid kjele til middels høy varme, og ha litt olje. Stek aubergineterningene i omtrent 8-10 minutter, til de har fått farge. Tilsett løken, hvitløken, kikertene, paprikakrydderet, og grønnsaksbuljongen. Stek grønnsakene i omtrent 4–5 minutter. Tilsett tomatpuréen, og stek videre i 2 minutter. Ha i de hakkede tomatene, skyll ut tomatboksen med 2 dl vann, og ha vannet i kjelen. Kok opp, og la den krydret auberginen småkoke i omtrent 10 minutter. Smak til med litt sukker, salt og pepper. Skyll og kutt vårløken i tynne skiver. Rens granateplet (. Bland sammen bulguren, vårløken og granateplekjernene i en salatbolle. Smak til med saft fra sitronen, litt olivenolje, salt og pepper. Ovnsbakt sellerirot (153 per porsjon) 2 porsjoner 300 g sellerirot 2 ss olje 2 fedd hvitløk 2 ts paprikapulver 1 ts spisskummen ¼ ts chilipulver 2 ss finhakket timian ½ ts salt Forvarm stekeovnen til 200 °C varmluft. Skrell eller skjær bort skallet på selleriroten. Finhakk hvitløk. Bland sammenhvitløk, olje, krydder og salt. Legg selleriroten i et dobbelt lag med aluminiumsfolie. Fordel krydderblandingen over og pakk selleriroten godt inn. Bak den mør, det tar omtrent 1-1 ½ time, avhengig av størrelsen på selleriroten. Legg selleriroten på skjærefjel og del den i båter. Anonymkode: aa4e9...da4 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Takk for flere gode tips her ❤️ Kom gjerne med flere Anonymkode: 65ebc...7f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå