AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #1 Skrevet 2. oktober 2021 Har en gynefix spiral, og for en måned siden kjente jeg at spiral tråden plutselig hadde blitt rundt 10cm lang. Gynefix er ikke en t spiral, men festes i livmorveggen så jeg tror den rett og slett har løsnet. Så jeg ringte volvat og spurte om det, og de satt opp time for meg for å sjekke det ut. Jeg spurte på telefonen om jeg kunne bli gravid frem til da, og om det var noe jeg måtte tenke på. Hun i andre enden sa at den er der jo fortsatt selv om den har løsnet, så jeg trenger ikke tenke på kondombruk. Nå er jeg plutselig gravid og tenker å ta abort. Spiral kostet 3500 kr og jeg satt den inn for 1.5 år siden. Har jeg noen rett for erstattning eller pengene tilbake eller noe? Er jo litt irritert på at hun i resepsjonen sa at jeg ikke blir gravid selv om den har løsnet, men nå må jeg gjennom en stor psykisk og fysisk påkjennelse ved å abortere. En annen ting er at jeg kommer til å fortelle det til min mor, rett og slett pga de psykiske påkjenningene abortering medfører. Kjæresten min vil også fortelle det til sine foreldre, men er det vanlig? Han har bare nevnt det, men vi har bare vært sammen i 4 måneder, og jeg kjenner ikke foreldrene hans så godt. Han sa først han ville vente til jeg allerede har tatt abort, sånn at de ikke kan påvirke utfallet, men det kan de ikke uansett. Om det viser seg at de har veldig lyst på barnebarn, eller er imot abort, vil ikke jeg være den store stygge ulven som dreper deres potensielle barnebarn. Han snakker heller ikke med sine foreldre om personlige ting og følelser, sånn som jeg gjør med min mor. Så hvorfor skal han fortelle om at jeg skal ta abort til dem? Er det vanlig at mannen forteller om aborten til sine foreldre også? Jeg er 23 år, han er 27 om det er relevant Anonymkode: 77282...aa4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #2 Skrevet 2. oktober 2021 Hvorfor må dere fortelle det til foreldrene? Skjønner at du vil snakke med din mor om det, men hvorfor skal ha blande inn foreldrene sine? Anonymkode: 630cf...6b2 3
Mooza Skrevet 2. oktober 2021 #3 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg synes ikke at han bør dele noe så privat med sine foreldre. Han er ikke en liten gutt lenger som trenger å rapportere ting inn til foreldre, i alle fall ikke når det gjelder deg og din kropp. Det hadde ikke jeg vært komfortabel med. Gi beskjed at det skal han bare drite i. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #4 Skrevet 2. oktober 2021 Du kan ikke kreve erstatning. Jeg har opplevd å bli gravid 6 mnd etter at jeg fikk spiral satt inn. Var hos gynekolog etter aborten pga massive blødninger som ikke tok slutt. Jeg spurte da ang erstatning iom det var 5 års garanti på spiralen men garantien gjaldt ikke graviditet men andre mere tekniske greier. Anonymkode: 579fa...2fe
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #5 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ikke kreve erstatning. Jeg har opplevd å bli gravid 6 mnd etter at jeg fikk spiral satt inn. Var hos gynekolog etter aborten pga massive blødninger som ikke tok slutt. Jeg spurte da ang erstatning iom det var 5 års garanti på spiralen men garantien gjaldt ikke graviditet men andre mere tekniske greier. Anonymkode: 579fa...2fe Men at den faller ut er vel en teknisk greie, og de sa til meg at jeg ikke blir gravid selv om den har falt ut. Denne skulle også vare i 5 år Anonymkode: 77282...aa4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #6 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men at den faller ut er vel en teknisk greie, og de sa til meg at jeg ikke blir gravid selv om den har falt ut. Denne skulle også vare i 5 år Anonymkode: 77282...aa4 Rettelse; den løsnet men falt ikke ut Anonymkode: 77282...aa4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg har blitt gravid på spiral 2 ganger. Hadde ikke krav på erstatning. Anonymkode: 8bd87...e1a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 Altså, du har behov for å dele dette med din mor, samtidig som du vil bestemme at han ikke skal dele dette med sin? Anonymkode: 4b77c...ef1
robot91 Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, du har behov for å dele dette med din mor, samtidig som du vil bestemme at han ikke skal dele dette med sin? Anonymkode: 4b77c...ef1 😂😂😂
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg hadde ikke likt det om min samboer skulle dele noe sånt med mine svigerforeldre. Og det ER jo annerledes å dele med egen mor, det er kvinnens kropp og kvinnen som tar abort.. jeg ville følt det som et personlig medisinsk valg som jeg bare ville dele med de JEG var komfortabel med. Likt med andre medisinske inngrep, behandlinger, undersøkelser osv. Anonymkode: 106a6...8dd
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 Ikke engang spiral er vel 100% sikker prevensjon? Ang det med å si det til foreldre, så får du vel bare prate med ham om det. Si at du ikke har så lyst til at han forteller det. Anonymkode: 945fe...265
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg hadde ikke likt det om min samboer skulle dele noe sånt med mine svigerforeldre. Og det ER jo annerledes å dele med egen mor, det er kvinnens kropp og kvinnen som tar abort.. jeg ville følt det som et personlig medisinsk valg som jeg bare ville dele med de JEG var komfortabel med. Likt med andre medisinske inngrep, behandlinger, undersøkelser osv. Anonymkode: 106a6...8dd Han har jo rett på å få støtte fra sine nærmeste. Dette må også være en påkjenning for han. Anonymkode: 3c855...8c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå