Nibben Skrevet 2. oktober 2021 #1 Del Skrevet 2. oktober 2021 I flere tråder ser jeg bastante påstander når det gjelder f.eks svangerskapsrisiko, og risiko for f.eks dødfødsel, medfødte fysiske- og psykiske defekter osv. Flere ganger har dette vist seg å enten være unyansert, eller rett og slett ikke stemme. Det er mange sårbare personer her inne som går gravide, og jeg mener de bør sikres et visst nivå av etterrettelighet og nøyaktighet i trådene her inne. Jeg mener at helse, og især barnets helse, er et veldig viktig tema som krever presisjon og etterrettelighet. Det samme kan man si om f.eks sykdommer med høy dødelighet, skal man påstå noe om f.eks risiko for medfødte defekter når det kommer til svangerskap, kreftprognoser e.l, bør man også vise til kilde. Jeg har sett innlegg her inne som er direkte feilaktige (selvsagt uten kilde, da det er tatt rett fra løse luften), og mot slike innlegg bør man ha en hjemmel. Helserelaterte innlegg formulert som påstander innenfor akkurat dette viktige temaet, mener jeg bør kildebelegges her inne som en regel. Jeg ser dere har en regel lydende at det ikke er lovlig å signere som helsepersonell, og det er jo greit nok, men jeg mener det bør være en regel andre veien også, man bør ikke tillate at hvem som helst poster hva som helst innenfor f.eks det viktige temaet svangerskap, om det er et spørsmål er det helt greit, men påstander bør dokumenteres. Slik sikrer man også en mer nyansert og informasjonsrik debatt. Slik det er i dag kan potensielt feilaktig informasjon stå uimotsagt, da opplysningsansvaret hviler på de som skal lese innlegget. Opplysningsansvaret bør heller ligge på opprinnelig innlegger. Disse diskusjonene foregår ofte andre steder enn på helseforaet, og ofte starter de som en avsporing av tema. I dag har man ingen klar regel om bevisst spredning av feilaktig eller unyansert informasjon innenfor dette viktige temaet. Involverer temaet sykdom med dødelighet, bør det kreves litt ekstra av opprinnelig innlegger synes jeg. Regelen kan f.eks hete "Opplysninger om sykdomsrisiko, prognoser osv må kildebelegges." 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBræker Skrevet 18. november 2021 #2 Del Skrevet 18. november 2021 Hvorfor har det ikke kommet svar på dette fra KG? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 18. november 2021 #3 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBræker skrev (12 timer siden): Hvorfor har det ikke kommet svar på dette fra KG? Beklager, den har nok rett og slett blitt glemt blant mange andre henvendelser. Forslagene i hovedinnlegget er forsåvidt gode, men anser det i dag som at regelverket er slik vi ønsker at det skal være. Vi har uansett en regel som omhandler helseskadelige innlegg, og helseskadelige innlegg vil kunne tas på denne regelen. Anglofil (teamleder) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå