Gå til innhold

Skilt og fulltidsarbeidende - føler jeg mister hele barndommen til barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en slags eksistensiell krise, og trenger å høre hva andre i lignende situasjon tenker..

Jeg har et barn på fire år. Jeg ser hen fire ettermiddager og fire morgener, og har søndagen sammen. Jeg jobber fulltid i et yrke som lønnes godt, men hvor det er forventet at man jobber fulltid - minst, og det skal bygges karriere.. Akkurat nå er jeg midt i det "verste" karrierejaget, og jeg og tidligere ektefelle hadde planlagt det slik. Det var deres tur frem til barnet var to-tre, nå skulle det være min tur. Men nå står jeg her, med et barn som sier at hen får for lite tid med meg, og jeg kjenner også på det. Selv om tiden vi har sammen får høy kvalitet, kjenner jeg altså på at jeg begår en kjempefeil. At jeg kommer til å angre på hvor lite tid jeg ser barnet i løpet av en uke, om noen får år. Jeg kommer ikke til å få flere barn heller, så dette er liksom sjansen - både for barnet og meg.

Men overdriver jeg? Vennene mine sier det. At alle foreldre har det sånn, at jeg objektivt sett har mye tid med barnet mitt, og at det er kvaliteten som teller. Noe i meg stritter likevel imot. Jeg har googlet for å prøve å finne barnepsykologenes svar på dette, uten hell.

Derfor spør jeg på Kvinneguiden - gir jeg barnet mitt en for dårlig barndom når jeg ser hen fire dager utenom barnehagen, pluss en helgedag, eller er dette "divorce guilt"?

På forhånd takk for samvittighetstynget

Anonymkode: 28cce...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du selv? Det hadde vært helt uaktuelt for meg.

Anonymkode: 7a97c...e7d

• Liker 2
Skrevet

Barnet betyr alt, karrieren ingenting. Det er svaret du får hvis du spør folk som er i sluttfasen av livet. 

Anonymkode: 0519c...7d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker dere har for lite sammenhengende tid sammen. Det blir veldig oppstykket. Kan du ha hele helgen annenhver helg i stedet for hver søndag? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva tenker du selv? Det hadde vært helt uaktuelt for meg.

Anonymkode: 7a97c...e7d

Jeg kjenner jo at det føles helt feil, selv om dette er "normen" for skilte foreldre.. At jeg og barnet mitt omtrent bare omgås, liksom. Det føles ikke bra.

Bokdamen skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker dere har for lite sammenhengende tid sammen. Det blir veldig oppstykket. Kan du ha hele helgen annenhver helg i stedet for hver søndag? 

Nei, det er dessverre ikke mulig på grunn av den andre forelderens helsesituasjon. Det er oppstykket av hensyn til deres relasjon. Så valget står mellom å jobbe redusert eller å redusere samværet med den andre forelderen ytterligere.. 

Anonymkode: 28cce...f1b

Skrevet

Jeg fatter ikke at folk får barn når karrieren og penger betyr så mye.

Nei, alle foreldre har det ikke sånn. Det handler om prioriteringer.

Men hva legger du i at du ser ungen 4 morgener og 4 ettermiddager i uka? tenker du på at han sover om natten så du ikke er med ham da, eller bare besøker du ham eller hva? 

For hvis du har ham 4 ukedager og en helgedag hver uke ser du ham jo mer enn de fleste skilte foreldre ser sine…

Anonymkode: e94d8...5f4

Skrevet

Oppfatter det som at du har barnet søndag til torsdag hver uke, eller lørdag til torsdag? Og at barnet er i barnehagen mens du er på jobb. Dersom du Jar normal arbeidstid fra rundt 8-16 ser jeg ikke helt problemet. Eller tenker du at du burde jobbet redusert? De fleste foreldre gjør jo ikke det, skilt eller ikke skilt. Og du har barnet mye mer enn andre skilte foreldre. Barnet er hos faren 1-2 døgn per uke?

Anonymkode: 547c5...619

Skrevet

Kan likevel forstå at du føler du mister mye tid med barnet når barnet er borte hver fredag og lørdag. Men dette er det vel lite å gjøre med

Anonymkode: 547c5...619

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...