Gå til innhold

Jeg tror jeg skylder skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har en forsikring fra gjensidige som gir meg utbetaling hver mnd på aap, og nå er jeg ufør så jeg får utbetaling til jeg blir pensjonist.

Men, gjensidige sa at jeg må betale skatt av dette. Hvordan gjør jeg det?? Jeg har fått 4700 i mnd i ca 3 år nå. Må jeg i fengsel?

Anonymkode: bb471...b72

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk selvangivelsen din og se om det er oppført der. Hvis ikke, snakk med skatteetaten og hør hvordan du skal gjøre det.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke oppført noen steder. Jeg er så redd for hva som skjer. Men burde ikke gjensidige melde inn? Jeg vet ikke, jeg kan ikke dette

Skrevet

Ring skatteetaten.

Anonymkode: 56ab9...773

Skrevet

Jeg har også fra gjensidige. De har hentet skattekortet selv. Har de ikke gjort det hos deg? Du får en 'lønnslipp' i postkassen inne på gjensidige sine sier. Sjekk den

Anonymkode: f6591...31f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke oppført noen steder. Jeg er så redd for hva som skjer. Men burde ikke gjensidige melde inn? Jeg vet ikke, jeg kan ikke dette

Vanligvis melder de inn, men er usikker på reglene siden det er månedlig og AAP. Ring skatteetaten og snakk med dem. De fleste offentlige etater er mer samarbeidsvillige når man selv tar kontakt, og når det ikke er gjort med overlegg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så jeg har en forsikring fra gjensidige som gir meg utbetaling hver mnd på aap, og nå er jeg ufør så jeg får utbetaling til jeg blir pensjonist.

Men, gjensidige sa at jeg må betale skatt av dette. Hvordan gjør jeg det?? Jeg har fått 4700 i mnd i ca 3 år nå. Må jeg i fengsel?

Gjensidige har vel hentet ut skattekortet ditt og trekker skatt hver måned.

Anonymkode: f3a8d...b9c

Skrevet

Nei gjensidige sier jeg må betale skatt selv. Det jeg får utbetalt er brutto

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei gjensidige sier jeg må betale skatt selv. Det jeg får utbetalt er brutto

Da får du ta en telefon til Skatteetaten da. Verre er det faktisk! 

Anonymkode: f3a8d...b9c

• Liker 2
Skrevet

Så Gjensidige som betaler ut pengene sier at du må skatte selv. Og nå, 3 år etter at utbetaling begynte så lurer du på om du må betale skatt av disse?

Jeg skjønner ikke helt.

Men uansett. Det er Skatteetaten som er rett sted å henvende seg. Ikke KG.

Fengsel er ikke aktuelt så det kan du slappe av med. Men om du skulle betalt skatt (som Gjensidige sier) men ikle har gjort det (som du sier) så skylder du nok en del i skatt. Men dette avklarer du med Skatteetaten. 

Skrevet
nomore82 skrev (10 minutter siden):

Så Gjensidige som betaler ut pengene sier at du må skatte selv. Og nå, 3 år etter at utbetaling begynte så lurer du på om du må betale skatt av disse?

Jeg skjønner ikke helt.

Men uansett. Det er Skatteetaten som er rett sted å henvende seg. Ikke KG.

Fengsel er ikke aktuelt så det kan du slappe av med. Men om du skulle betalt skatt (som Gjensidige sier) men ikle har gjort det (som du sier) så skylder du nok en del i skatt. Men dette avklarer du med Skatteetaten. 

Skatteprosenten på månedlig forsikringsutbetaling er under 5% så det er begrenset hvor voldsomt det kan bli. Men såklart, har man lite fra før så er jo alt relativt. 

Anonymkode: f8f64...151

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skatteprosenten på månedlig forsikringsutbetaling er under 5% så det er begrenset hvor voldsomt det kan bli. Men såklart, har man lite fra før så er jo alt relativt. 

Ja alt er relativt. Og så kommer det renter på manglende innbetalt skatt. Det er uansett ikke uoverkommelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skattesatsen er 22 % på alminnelig inntekt/nettoinntekt.

Kr. 4 700,- x 12 x 3  = kr. 169 200 x 22 % = kr. 39 224,- + renter.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Så jeg har snakket med skatteetaten. De sier de ikke ser noe innbetaling fra gjensidige som er innlevert. Gjensidige sier jeg må betale skatt, og melde inn selv.

Men jeg aner virkelig ikke hvordan dette skal gjøres. Jeg blir bare kastet fra den ene til den andre

Skrevet

Det er bare å kontakte Skatteetaten. Du kan kontakte de via altinn, per e-post og via telefon. Du får kanskje en stor baksmell, men heller det en rulleblad og evt. soning. Tviler på at du må sone, men mest sannsynlig betale. 

Anonymkode: 341a1...a2d

Skrevet

Du fører opp selv i skattemeldingen for 2021 når du får den neste år for utbetalinger i år. Og så sender du brev til skatteetaten og ber om at fastsettingen (ligningen) for tidligere år endres. Legg ved kopi av dokumentasjon som viser hva du har fått utbetalt.

Du kan få tilleggsskatt, men du må ikke i fengsel.

Du bør sette av penger til skatt av beløpet slik at du kan betale den inn når du får kravet fra skatteetaten.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 12.28):

Skattesatsen er 22 % på alminnelig inntekt/nettoinntekt.

Kr. 4 700,- x 12 x 3  = kr. 169 200 x 22 % = kr. 39 224,- + renter.

Ikke svar på ting du ikke har peiling på. Man skatter under 5% på uførepensjon. Leit jeg så dette 2 mnd senere.

https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/helse-og-livsforsikring/uforhet

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så jeg har snakket med skatteetaten. De sier de ikke ser noe innbetaling fra gjensidige som er innlevert. Gjensidige sier jeg må betale skatt, og melde inn selv.

Men jeg aner virkelig ikke hvordan dette skal gjøres. Jeg blir bare kastet fra den ene til den andre

Du legger det bare inn under et eller annet punkt på skattemeldingen, bare gi igjennom scrollmenyen så finner du det. Skatteetaten kan hjelpe deg med å fortelle hvor det skal føres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...