Gå til innhold

Var ikke fokuset på munnbind egentlig ganske hysterisk massesuggesjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La meg bare si med en gang. Pandemien var og er ekte. Vi måtte gjøre noe og jeg har tatt alle vaksinedosene. Er ingen konspirasjonstulling.  Jeg gikk med munnbind da det var påbudt.

Men det må være lov til stille spørsmålstegn ved det voldsomme munnbindfokuset. Var det ikke først og fremst symbolpolitikk?

Kramer mener ihvertfall det.

Anonymkode: fe283...d01

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi som jobber på helseinstitusjoner og er blitt opplært over mange år at munnbind gir svært begrenset beskyttelse fikk litt hakeslepp over hvor viktig dette ble i kampen mot Covid.

Anonymkode: 9b689...110

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig var dette symbolpolitikk. 

I mange andre land er det fremdeles påbudt å gå med munnbind utendørs til og med. Det går ikke an å påstå at dette handler om annet enn hysteri. 

Anonymkode: 85abd...b77

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Svar til overskriften. Ja, det tror jeg.

Det er også helt feil bruk. Brukt av helsepersonell så tannlegen f.eks ikke spytter deg i munnen, gir litt mer mening.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ville jo ha det. Det var stort press, ihvertfall her i Oslo, om å få innført påbud om munnbind på kollektivtransport.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig så mange meninger det finnes om dette temaet som ikke en gang prøver å forholde seg til forskning.

Husker og hvordan FHI lenge holdt seg med de to mildt sagt inkongruente forestillingene

a) "viruset smitter ikke via aerosoler, kun via dråpesmitte"

b) "munnbind begrenser ikke smittespredningen".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
Svigermor skrev (1 time siden):

Folk ville jo ha det. Det var stort press, ihvertfall her i Oslo, om å få innført påbud om munnbind på kollektivtransport.

Ja, folk var redde etter krisemaksimeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på min arbeidsplass som var inne på covid stue, men hadde mer enn 1 meter avstand hadde vanlig munnbind ingen smittet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielDuppsko skrev (På 3.10.2021 den 13.59):

Merkelig så mange meninger det finnes om dette temaet som ikke en gang prøver å forholde seg til forskning.

Husker og hvordan FHI lenge holdt seg med de to mildt sagt inkongruente forestillingene

a) "viruset smitter ikke via aerosoler, kun via dråpesmitte"

b) "munnbind begrenser ikke smittespredningen".

Ja, de sa først lenge at det ikke hjalp med munnbind. Da det ikke var var nok munnbind å få tak i. Men så fort alle kunne få tak i munnbind hjalp det plutselig veldig 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper noe uansett, så nei! Ikke hysteri. Den eneste tilløp til hysteri jeg har sett er de som ble hysteriske over å måtte bruke det. Ganske patetisk.

Endret av Lawyam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk glemmer fort gitt. Sommeren 2020 fikk vi et naturlig eksperiment som viste at munnbind gir svært signifikant beskyttelse mot smitte.

I den amerikanske delstaten Kansas ble det av grunner jeg ikke kjenner til obligatorisk å bruke munnbind i 24 av fylkene, mens det i de resterende 90 fylkene bare var anbefalt. Det var ganske mange som ikke fulgte anbefalingen.

Resultatet ble 6% reduksjon av smitten i fylkene som hadde påbud om munnbind, og 100% økning i fylkene som bare hadde anbefaling. https://www.businessinsider.com/cdc-kansas-counties-mask-mandate-work-2020-11?op=1&r=US&IR=T

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...