Gå til innhold

Når arbeid blir utsatt over 2mnd. Innafor å be om reduksjon av pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle få fiber og ble sagt at dette skulle bli lagt inn en viss måned. Nå er det utsatt med 2,5mnd. Er det innafor å be om reduksjon i pris/gratis første to måneder? Har ikke fått noen tilbakemelding på hvorfor arbeidet er utsatt. 

Anonymkode: b1dd7...e86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva som er avtalt. Og hvor stor prosent 2 måneder utgjør på et prosjekt som dette. 

På prosjekter som har en varighet på 10 år, så er 2 måneder for lite til at man kan be om kompensasjon. På et prosjekt som tar 2 uker er 2 måneders forsinkelse såpass vesentlig at det er naturlig å bli kompensert. 

Men først må du vite hva som er avtalt om fremdriften og om det er avtalt hva som skal skje dersom frister ikke overholdes. 

Men hvis du bare vil satse på at leverandør skal være snill og grei, så er det selvsagt ingenting i veien for å spørre.

Anonymkode: 537f3...035

Skrevet

Lykke til med det. Her ble de over ett år forsinket. Men vi hadde jo internett via kabel, så vi led ingen nød. 

Skrevet

Det er helt innafor å spørre, i verste fall får du nei. Jeg vet at internettleverandørene tidligere har ofte kompensert når det har vært feil og mangler over tid for enkelte.

Og kanskje du i det minste får en forklaring på forsinkelsen. Ingenting i veien med å spørre når det er såpass forsinket.

Anonymkode: ef7de...8d8

Skrevet

Kun dersom kontrakten du signerte hadde klausul om at du kunne kreve noe erstatning for akkurat dette.

Som regel har de "force majeure" som betyr at dersom de har problemer med å faktisk montere så teller ikke det som om de har startet leveringen for deg, og det kan godt stå noe om at de har flere mnd omså år på å faktisk utføre arbeidet de har lovet.

Jeg tipper at om leverandøren faktisk bryr seg om brukeren så ville de gitt deg ekstra hastighet / gratis mnd i en liten periode som plaster på såret, men det er ingen garanti for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 23.00):

Det er helt innafor å spørre, i verste fall får du nei. Jeg vet at internettleverandørene tidligere har ofte kompensert når det har vært feil og mangler over tid for enkelte.

Og kanskje du i det minste får en forklaring på forsinkelsen. Ingenting i veien med å spørre når det er såpass forsinket.

Anonymkode: ef7de...8d8

Pachka Sigaret skrev (23 timer siden):

Kun dersom kontrakten du signerte hadde klausul om at du kunne kreve noe erstatning for akkurat dette.

Som regel har de "force majeure" som betyr at dersom de har problemer med å faktisk montere så teller ikke det som om de har startet leveringen for deg, og det kan godt stå noe om at de har flere mnd omså år på å faktisk utføre arbeidet de har lovet.

Jeg tipper at om leverandøren faktisk bryr seg om brukeren så ville de gitt deg ekstra hastighet / gratis mnd i en liten periode som plaster på såret, men det er ingen garanti for.

Det er blitt installert nylig. Mulig de hadde klausul. Men vi avtalte at montørene skulle komme en dato og et gitt klokkeslett. Jeg måtte ta fri 4t fra jobb da arbeidet kunne vare så lenge, og de kunne ikke komme på ettermiddagen. De ringte samme dag da jeg var kommet hjem fra jobb for å møte de, og da rakk de ikke å komme til meg. Jeg måtte jobbe overtid to dager etter dette for å ta igjen tapt tid. Så ble det avtalt på nytt en uke etter. Ga beskjed om at jeg ikke kunne bli gående hjemme og vente, så jeg måtte få en melding 45min før de skulle komme slik at jeg ikke måtte gå unødvendig tidlig fra jobb. Men de sendte ikke melding og innrømmet at de ikke hadde notert det. Men de kom kort tid etter. Jeg måtte igjen tape 3t arbeid, denne gangen ubetalt da jeg ikke hadde mulighet å jobbe inn. 

Anonymkode: b1dd7...e86

Gjest Alterego666
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (23 timer siden):

Force majeure gjelder kun store hendelser som leveramdøren ikke har innvirkning på, type flom eller revolusjon. Da skal leverandøren så raskt som mulig varsle at de er havnet i en force majeure-situasjon og spesifikt nevne årsaken. At montøren har blitt stk om melder fra etter han skulle vært der er IKKE force majeure. 

Skrevet
Alterego666 skrev (10 minutter siden):

Force majeure gjelder kun store hendelser som leveramdøren ikke har innvirkning på, type flom eller revolusjon. Da skal leverandøren så raskt som mulig varsle at de er havnet i en force majeure-situasjon og spesifikt nevne årsaken. At montøren har blitt stk om melder fra etter han skulle vært der er IKKE force majeure. 

Rart, en gang var varen min forsinket fra PostNord uten at det var noe spesiell hendelse i det området den skulle transporteres. De bare skrev "force majeure" på den som grunn for at den ble flere dager forsinket, uten at jeg fikk vite noe mer. Så jeg trodde det var en måte å ikke ta ansvar for forsinkelsen.

Gjest Alterego666
Skrevet
Gjest5656 skrev (33 minutter siden):

Rart, en gang var varen min forsinket fra PostNord uten at det var noe spesiell hendelse i det området den skulle transporteres. De bare skrev "force majeure" på den som grunn for at den ble flere dager forsinket, uten at jeg fikk vite noe mer. Så jeg trodde det var en måte å ikke ta ansvar for forsinkelsen.

Det er ikke rart. De forsøkte å gjemme seg bak det som for mange er et forretningsspråk kunden ikke forstår. Jeg tolker deg dithen at de lyktes med det.

Du har nok rett i at de gjorde dette for å ikke ta ansvar for forsinkelsen (antakelig på svært tvilsomt grunnleg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...