Gå til innhold

Bestikk, glass og servise, for hvor mange?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som er enslig, hvor mange personer har du bestikk, glass og tallerken for? 
Er så usikker på om 6 blir nok, så vet ikke hvor mye jeg må kjøpe inn! 

Anonymkode: b665f...9a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte har du besøk av flere enn 5 personer? Og hvor ofte tar du oppvasken? Der ligger svaret.

Jeg hadde klart meg fint med 6 som enslig, men siden jeg liker å fylle oppvaskmaskinen helt før den går hadde jeg 8 tallerkener og mange flere glass. Det må ikke være samme antall av alt :)

Anonymkode: ccdf1...650

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da jeg var singel hadde jeg utstyr for 8. Antallet ble rett og slett slik fordi jeg kjøpte to pakker med 4 kuverter i hver. Kunne antakeligvis klart meg med 6, men det kommer jo an på hvor ofte du har gjester, og hvor mange. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gått for 8 glass, fat.. osv..

Anonymkode: de44b...003

• Liker 1
Skrevet

8 av hver, men greit med noen flere av gafler/skjeer i tilfelle man skal bruke skjeer/gafler til servering. 

Glass ville jeg kanskje ha litt flere av..

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde gått for 8 glass, fat.. osv..

Anonymkode: de44b...003

8 fat? Hørtes veldig mye ut, holder lenge med 1 fat

Anonymkode: 22c4a...175

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har veldig mye av det meste nå, men da jeg var ung, så kjøpte jeg bestikkpakninger på ikea, og det var gjerne til 6 eller 8 stk. Tallerkener hadde jeg allerede den gang flere serviser av, men ville gått for 6 eller 8 om jeg var deg. Har du ofte besøk, hvor ofte tar du oppvasken osv.?

Skrevet

Jeg hadde 6 skjeer, men "måtte" kjøpe flere da jeg skaffet meg oppvaskmaskin. Det ble fort tomt når jeg brukte skje både til frokost og middag.

Anonymkode: 1275c...597

Skrevet

Jeg ville tatt utgangspunkt i hvor mange personer jeg hadde sitteplass til. 

Da jeg bodde i liten leilighet hadde jeg bordplass til 6, så da hadde jeg 6 middagstallerkener og suppeskåler. Jeg hadde 8 sett bestikk, for bestikket kom i 4-pakning.

Det hendte jeg hadde en gjest på overnatting eller et par venner  til lunsj, så jeg hadde 4 asjetter. Det var nok.

Jeg hadde vel 4-5 vanlige glass og 8 vinglass. 

Jeg hadde også 8 plastfat og plastkopper, IKEA, som fungerte bra til uformell servering av pizza etc. Disse tar mye mindre plass enn vanlige, så de tar ikke verdifull skapplass.

Anonymkode: 91168...8f2

Skrevet

Har servise til 6 personer, bestikk til 16, og glass til 12.

Skal kjøpe ett sett til med servise til 6, så jeg har 12 totalt. Hadde til 10 tidligere, men byttet service i vinter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 21.20):

Jeg er enslig, men såpass voksen at jeg har samlet opp en del gjennom årene, og arvet servise etter foreldre og besteforeldre, så jeg har alt for mye. 

Til hverdagsbruk har jeg 8 av hver av glass, frokost - og middagstallerkener, og bestikk til 12. I tillegg har jeg noen løse skåler og krus til. 

Finere glass, som til rød - og hvitvin, konjakk, whiskey, champagne, har jeg nok til 8 personer, og finere middagsservise til 12. Her er det også potetfat, tre serveringsfat, to boller, og to sausnebb.

Anonymkode: 0aa79...9dd

Skrevet

Er det første gang du skal bo alene? De fleste klarer seg med servise til 4-6, kanskje 8 om du ofte inviterer folk. Er man student, finner man ofte alternative løsninger de få gangene man skulle være flere.

Vi er en familie på 4, og har hverdagsasjetter til 20 personer. Penserviset ønsker jeg å utvide til 25 asjetter og 25 tallerkener, da vi blir mange når familien samles, og det er hyggelig om alle kan spise av samme servise (+ at det er veldig praktisk å ha et par ekstra).

Anonymkode: e4bf3...638

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 21.22):

Hvor ofte har du besøk av flere enn 5 personer? Og hvor ofte tar du oppvasken? Der ligger svaret.

Jeg hadde klart meg fint med 6 som enslig, men siden jeg liker å fylle oppvaskmaskinen helt før den går hadde jeg 8 tallerkener og mange flere glass. Det må ikke være samme antall av alt :)

Anonymkode: ccdf1...650

Aldri besøk av mer enn 3. Vasker nok ved behov. 

Jeg har kjøpt inn i dag, det ble tallerken til 6 og tror det er mer enn nok. Glass har jeg storforbruk av, så da ble det 12. Så takk for hjelpen til alle som har svart! 

Bestikket kjøpte jeg for noen uker siden og det er til bare 6. Og nå høres det veldig lite ute, men problemet er, det koster 599 kr for en pakke til. Vurderer å finne en billig versjon å spe ut med, eller er det nok bestikk med 24 deler/til 6 pers? 
-ts

Skrevet

Mange!  . Bestikk til minst 15, tre -fire slags kaffeservise til 6, det gjør da ingenting om det ikke er likt. Det er sjelden vi er mer enn 4 rundt bordet nå men jeg kan servere masse folk om det treng i store lag.Men jeg er voksen da, har arva litt, fått litt og kjøpt litt sjøl. 

Har aldri brydd meg om å samle et helt komplett servise til 12,det betyr ingenting for meg. 

Anonymkode: 30f6b...715

Skrevet

Slik vi (jeg og min mann) bor nå så har jeg 6-10 av hver

Men nå flytter vi og jeg innser at jeg nok må skaffe mer pga familien. Jeg har 15 familiemedlemmer som er av de næreste (foreldre, søsken med deres partnere og barn). Jeg kjenner at jeg burde ha nok til å kunne servere alle om de kommer på en bursdag eller lignende

Anonymkode: ce736...49b

Skrevet

Jeg er «etablert» og har finservise og bestikk til 8. Det er det jeg har plass til rundt spisebordet om det skal spises middag. Har lunsjtallerkner til mange fler, men det er fordi jeg har ønsket meg en spesifikk tallerken som finnes i ulike farger til jul i flere år. Det er mye mer sannsynlig at jeg inviterer mange til lunsj enn at jeg inviterer mange til middag. Er ikke så glad i å lage mat.

Anonymkode: 692cb...8e1

Skrevet

Jeg tenker mest på meg selv når jeg kjøper bestikk og servise jeg, så jeg tenker at jeg vil ikke feks ha 6 skjeer eller 8 glass bare for da må jeg jo vaske så ofte, det er plass til mye mer i oppvaskmaskinen 😄 Men da jeg skulle kjøpe kaffeservise nylig som matchet så valgte jeg et sett med 8 "kuverter" da. Men kan hende jeg kjøper fler om jeg ser at vi også vil bruke av det litt til daglig. Serverer omtrent aldri folk på noe formell måte.

Anonymkode: 4c89b...f58

Skrevet

Da min mann var enslig (og ung) og bodde uten oppvaskmaskin hadde han 2 av hver - 2 tallerkener, 2 gafler, 2 kniver, 2 glass, 2 kaffekopper. Ett sett han brukte og vasket og ett ekstra tilfelle han hadde en gjest eller var for sliten til å vaske opp det ene settet den dagen 😄

Anonymkode: 4c89b...f58

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...