AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #1 Skrevet 2. oktober 2021 Hei:) Jeg og samboeren min har kjøpt oss leilighet som vi eier 50/50. Hvordan bør jeg best sikre meg i tilfelle brudd? Samboerkontrakt, testamente? Vi har også kjøpt noen møbler sammen og andre møbler/ting har vi kjøpt hver for oss. Er dette noe vi burde ha skriftlig? Og felleskostnader, den blir betalt fra samboeren min sin konto, også betaler jeg inn halvparten til han. Er dette noe jeg burde ha "bevis" på at jeg betaler inn hver måned? Ser sikkert litt paranoid ut her nå, men vil bare sørge for at jeg har gjort alt jeg kan i forkant hvis det eventuelt skulle bli brudd. Har aldri eid bolig med noen før så er redd for å glemme noe viktig. Anonymkode: de3bb...f03 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #2 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg tror selv jeg ville ha laget en felles konto der felleskostnadene går inn ifra dere begge.. mye enklere vil jeg tippe å se betalingene ved et eventuelt brudd om det skulle skje. Ja samboerkontrakt er ikke så dumt å ha. Anonymkode: 0a9c7...3b1 1
TomHm Skrevet 2. oktober 2021 #3 Skrevet 2. oktober 2021 Samboeren din får sannsynligvis rentefradrag fra felleskostnader, husk og regne inn dette. Ellers ønsker jeg dere lykketil!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #4 Skrevet 2. oktober 2021 Samboerkontrakt der det fremgår eierbrøk på leiligheten, og hva dere eier hver for dere og hva som er sameie. Kan også være greit med testamente, slik at man arver hverandre. Er kjedelig om en faller fra og den andre mister boligen fordi foreldrene skal ha arv. Det kan også løses gjennom livsforsikring. Anonymkode: 8e7db...5fa
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #5 Skrevet 2. oktober 2021 Dere bør ha alt skriftlig ja. Hvordan skal evt møbler kjøpt sammen fordeles ved et brudd? Husarbeid og slikt må dere også snakke om. (si meg, kjøper dere sammen uten å ha bodd sammen??)) Alt av felleskostnader inkluderer også renter, pass på når skattemeldingen kommer. Da overføres halvparten til deg. Samme med lånet og rentene der! Anonymkode: 8cd62...7b7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #6 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere bør ha alt skriftlig ja. Hvordan skal evt møbler kjøpt sammen fordeles ved et brudd? Husarbeid og slikt må dere også snakke om. (si meg, kjøper dere sammen uten å ha bodd sammen??)) Alt av felleskostnader inkluderer også renter, pass på når skattemeldingen kommer. Da overføres halvparten til deg. Samme med lånet og rentene der! Anonymkode: 8cd62...7b7 Det er vel ikke noe problem? Anonymkode: 8e7db...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #7 Skrevet 2. oktober 2021 Takk for svar alle sammen! Vi har bodd sammen en stund, men har leid😊 Anonymkode: de3bb...f03
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #8 Skrevet 2. oktober 2021 Skaff dere gjensidig livsforsikring med hverandre som begunstiget, og med en utbetalingssum som gjør det mulig for den andre å beholde boligen dersom den ene skulle falle fra. Uføreforsikring er greit å ha i samme slengen, slik at dere ikke risikerer å måtte flytte dersom den enes betalingsevne skulle reduseres. Anonymkode: 5bc65...999
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå