Gå til innhold

Hvor mye setter du/dere av som lommepenger/brukepenger hver mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten skal flytte sammen, planlegger bryllup og har bestemt oss for å ha felles økonomi.

Når lønna kommer tenker vi å overføre penger til sparekontoer, fellesutgifter til bolig og matkonto. Vi vil også ha igjen noe på hver vår konto til å bruke til det vi har lyst på som klær, hobby, spise ute osv. 
Hvor mye pleier dere å ha til slikt hver mnd? Bruker dere det samme? Hva gjør dere evt med det som ikke blir brukt opp?

Anonymkode: 56c74...174

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig settes det av kr 0. Trenger jeg nye klær eller sko så kjøper jeg det. Kino et par ganger i året, det samme med kafé og restaurant. 

Anonymkode: b4a89...bb3

Skrevet

Jeg har ca. kr. 6 000,- til forbruk etter faste utgifter, sparing og mat nå når jeg bor alene og det er ikke aktuelt med noe mindre om vi flytter sammen.

Anonymkode: 30be7...4e1

Skrevet

Har 10k til rådighet til mat og alt annet 

Anonymkode: bfd94...bee

Skrevet

0 kr settes av :) det er sjeldent vi kjøper klær eller annet forbruksvarer, så vi tar bare fra konto ved behov. Takeaway/restaurant sammen går på matbudsjett. Men om jeg må si en sum går det kanskje i snitt 500 i mnd for hver av oss. 

Lurt å spare en del til bryllup, så hadde ikke satt for mye av :) hvis ikke du bruker alt er det jo bare å spare?

Anonymkode: 6a31f...31e

Skrevet

Dere som sier at dere setter av 0kr -hvilken konto tar dere penger fra når dere trenger noe?

Jeg går feks fast til hudpleier hver mnd, frisør ca annenhver mnd, kjøper kosmetikk/sminke, p-piller v/behov ol. Er også på kafé med venner innimellom eller tar en tur på byen.

ts

Skrevet

Jeg setter ikke av noen spesiell sum, men jeg har ca 15k til rådighet hver måned etter alle faste utgifter er betalt. Bruker det jeg trenger og sparer resten. Noen måneder blir det mye, andre blir det lite. Men det skal sies at jeg ikke er en person som plutselig kan finne på å bruke masse penger på tull. Derfor trenger jeg heller ingen lommepenger for å begrense forbruket mitt

Anonymkode: fad82...4d7

Skrevet

Jeg får 12000kr/mnd til eget forbruk. Shopping, hudpleie, restaurant og frisør. 

Pleier ikke å klare å bruke opp alt, så jeg setter resten i fond eller sparer til en dyrere ting jeg ønsker meg. 

Anonymkode: 9c5b6...560

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som sier at dere setter av 0kr -hvilken konto tar dere penger fra når dere trenger noe?

Jeg går feks fast til hudpleier hver mnd, frisør ca annenhver mnd, kjøper kosmetikk/sminke, p-piller v/behov ol. Er også på kafé med venner innimellom eller tar en tur på byen.

ts

Men da må du jo sette av penger til det månedlig :) da har det ikke noe å si at andre setter av 0 når du bruker noen tusenlapper. Sett den summen på en konto du har et kort til når du får lønning.

Jeg bruker kredittkort når jeg skal kjøpe noe, så jeg trekker ikke fra sparekonto. Vi bruker kredittkort til alt vi kan pga poeng, og betaler det som en vanlig regning hver måned. Alltid full sum.

Regn ut hva du bruker i året sånn ca (de på de siste 12 mnd og legg til litt pga covid), del summen på 12 og der har du beløpet. Om du ikke bruker alt en mnd sparer kan du la pengene stå til neste måned (f.eks frisør annenhver måned). Funker fint så lenge du ikke blir fristet til å bruke de opp.

Anonymkode: 6a31f...31e

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto. Det går trekk til fond, og høyrentekonto hver måned. Utover det tar han noen regninger, jeg noen, og begge drar kortet på løpende forbruk. Før vi ble gift gikk alt unntatt privat forbruk fra en felleskonto for å hindre en mitt/ditt krangel i tilfelle brudd. 

Penger ut over det bruker vi som vi føler for. Vurderer jeg for eksempel noe til 10 000 nevner jeg det i forkant, ikke det at han sier nei, men synes det er ryddig at han vet i og med at det er våre penger. 

Må sies at ingen av oss bruker penger uten at det er gjennomtenkt, og generelt har et fornuftig forbruk. Hadde en av oss vært storshopper, spiller, hatt en dyr hobby, eller noe som helst slikt, måtte vi sikkert satt opp regler. Men per nå går vi med overskudd hver måned med denne ordningen, og da er det ingen vits i å komplisere det. 

Anonymkode: 58055...cd8

Skrevet

Jeg setter av mellom 2-4000kr i mnd til «annet/diverse». Beløpet varier litt fra mnd til mnd. Det vil si alt av shopping/nettshopping(klær, hudpleie, kosttilskudd til trening, interiør osv.). Restaurant/kafebesøk. Gaver(gjelder stort sett bare oktober/november, da hele familien min har bursdag da, pluss julegaver). Hvis det er noe til overs en måned så går dette til sparekonto.

Anonymkode: 28501...f3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Brukskontoen. Der tar jeg penger dersom jeg skal til frisør, café, restaurant, kino o.l. 

Anonymkode: b4a89...bb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg får 12000kr/mnd til eget forbruk. Shopping, hudpleie, restaurant og frisør. 

Pleier ikke å klare å bruke opp alt, så jeg setter resten i fond eller sparer til en dyrere ting jeg ønsker meg. 

Anonymkode: 9c5b6...560

Du får? Har du ikke egen inntekt?

Anonymkode: ec600...cf7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ts

Setter ikke av noe. Trekker et fast beløp til sparing hver måned på lønningsdagen, og så blir resten stående på brukskonto. Frisør, klær osv. trekkes derfra. Bruker som regel ikke opp alt, så etter et par måneder overfører jeg gjerne litt ekstra til sparekonto eller fond. 

Anonymkode: a6ace...23b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har hver vår lønnskonto. Det går trekk til fond, og høyrentekonto hver måned. Utover det tar han noen regninger, jeg noen, og begge drar kortet på løpende forbruk. Før vi ble gift gikk alt unntatt privat forbruk fra en felleskonto for å hindre en mitt/ditt krangel i tilfelle brudd. 

Penger ut over det bruker vi som vi føler for. Vurderer jeg for eksempel noe til 10 000 nevner jeg det i forkant, ikke det at han sier nei, men synes det er ryddig at han vet i og med at det er våre penger. 

Må sies at ingen av oss bruker penger uten at det er gjennomtenkt, og generelt har et fornuftig forbruk. Hadde en av oss vært storshopper, spiller, hatt en dyr hobby, eller noe som helst slikt, måtte vi sikkert satt opp regler. Men per nå går vi med overskudd hver måned med denne ordningen, og da er det ingen vits i å komplisere det. 

Anonymkode: 58055...cd8

Sånn ca sånn gjør vi det også. 

Jeg sparer i eget pensjonsfond og begge sparer til barna. Vi deler utgifter og regninger sånn noenlunde etter hvem som har best og mest romslig sjans. I morgen tar han kortet mitt for å ta service på bilen vår fordi jeg fikk lønn rett før helgen. 

Etter at vi har fått unger så flyter grensene helt sammen, helt uten at vi har felleskonto. Vi fører over til hverandre, kan du ta kinobilletter for hele familien siden du bare er en uke fra lønn, eller skal jeg? 

Også snakker vi sammen om større kjøp. Vi kjøper sjelden veldig dyre ting rent personlig, det er de få gangene man etter flere år må/har lyst til å oppdagere en PC eller mobil og da faller dette svært ofte sammen med bursdag- eller julegave. 

Det funker veldig greit fordi vi er uselviske med hverandre, og fornuftige med pengebruk og har ca samme syn på hva som er lurt. Funker også slik at jeg i det stille har avlyst time hos manikyr fordi noe røyk på bilen, eller han utsetter innkjøp av nye ski for samme grunn. 

Men det er etter tjue år, to barn, ekteskap og eid felles bolig og hatt felles lån i 12 år. 

Anonymkode: 9c04d...3b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...