AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #1 Del Skrevet 2. oktober 2021 Har helt siden puberteten vært plaget av sviende hud på store deler av kroppen, særlig armer og ben. Har prøvd hundrevis av kremer, men ingenting hjelper egentlig. Det lindrer litt, men etter noen få timer så er sviingen tilbake. Har vært hos fastlegen og spurt om råd, men siden jeg ikke har eksem er det visstnok ikke noe leger kan bistå med. For det er ingenting synlig feil med huden, den bare kjennes litt tørr ut. Jeg smører meg flere ganger om dagen med spesialkremer kjøpt i dyre dommer på apoteket, og er så lei. Er det noen her inne som har hatt lignende hud og som har funnet en varig løsning? Anonymkode: 6dc38...2d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #2 Del Skrevet 2. oktober 2021 Be om henvisning til hudlege? Anonymkode: 0a910...44f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #3 Del Skrevet 2. oktober 2021 Men kjære deg, du har jo eksem. Og fastlegen din er en dott som tror eksem = utslett. Be om henvisning til hudlege, du. Typisk for atopisk eksem er tørr og kløende hud, og så har mange utslett som kommer og går i tillegg. Fra fhi: Atopisk eksem (atopisk dermatitt) er en tilstand med tørr, kløende hud. Det oppstår ofte et rødt utslett med hevelse og noen ganger væskende blemmer. Utslettet kan være til stede hele tiden, eller det kan komme og gå. Alvorlighetsgraden varierer fra person til person. Enkelte har bare små områder med lett kløe, mens andre kan ha store hudområder med intens kløe og hissig utslett. Kløen kan bli så kraftig at man klorer seg opp med negler, nøkler eller andre skarpe gjenstander. Få diagnose av den hudlege, så du kan få canoderm på blå resept og spare litt penger. Mange med atopisk eksem må smøre flere ganger om dagen, man kanskje kan du trappe ned hvis du får en skikkelig behandling. Mulig kortison bør prøves? Snakk med en hudlege, du. Anonymkode: f244a...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #4 Del Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Be om henvisning til hudlege? Anonymkode: 0a910...44f Fastlegen sier nei, fordi jeg ikke har eksem. Han mener jeg bare har tørr hud. Men jeg er ikke enig i at det bare er tørr hud, for jeg kjenner ingen andre som må smøre seg flere ganger om dagen for å slippe at huden svir. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men kjære deg, du har jo eksem. Og fastlegen din er en dott som tror eksem = utslett. Be om henvisning til hudlege, du. Typisk for atopisk eksem er tørr og kløende hud, og så har mange utslett som kommer og går i tillegg. Fra fhi: Atopisk eksem (atopisk dermatitt) er en tilstand med tørr, kløende hud. Det oppstår ofte et rødt utslett med hevelse og noen ganger væskende blemmer. Utslettet kan være til stede hele tiden, eller det kan komme og gå. Alvorlighetsgraden varierer fra person til person. Enkelte har bare små områder med lett kløe, mens andre kan ha store hudområder med intens kløe og hissig utslett. Kløen kan bli så kraftig at man klorer seg opp med negler, nøkler eller andre skarpe gjenstander. Få diagnose av den hudlege, så du kan få canoderm på blå resept og spare litt penger. Mange med atopisk eksem må smøre flere ganger om dagen, man kanskje kan du trappe ned hvis du får en skikkelig behandling. Mulig kortison bør prøves? Snakk med en hudlege, du. Anonymkode: f244a...452 Men jeg har ikke noe utslett, blemmer eller noe sånt. Det er ingenting synlig i huden (med mindre jeg klør meg for da blir huden illrød og veldig varm og det svir enda mer, så jeg prøver å være veldig streng med å ikke klø meg). Canoderm er en av de få kremene jeg har funnet som faktisk hjelper litt, men jeg må likevel smøre meg mye oftere enn noen annen jeg kjenner. Men det er helt vilt dyrt med sånne kremer, og fastlegen min sa en gang at mange prøver å lure til seg blå resept for å slippe å måtte betale for kremer selv, så derfor må legene være ekstra strenge. Han vil uansett ikke henvise meg til hudlege siden jeg ikke har eksem, så tror ikke jeg kommer noen vei der. Anonymkode: 6dc38...2d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #5 Del Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fastlegen sier nei, fordi jeg ikke har eksem. Han mener jeg bare har tørr hud. Men jeg er ikke enig i at det bare er tørr hud, for jeg kjenner ingen andre som må smøre seg flere ganger om dagen for å slippe at huden svir. Men jeg har ikke noe utslett, blemmer eller noe sånt. Det er ingenting synlig i huden (med mindre jeg klør meg for da blir huden illrød og veldig varm og det svir enda mer, så jeg prøver å være veldig streng med å ikke klø meg). Canoderm er en av de få kremene jeg har funnet som faktisk hjelper litt, men jeg må likevel smøre meg mye oftere enn noen annen jeg kjenner. Men det er helt vilt dyrt med sånne kremer, og fastlegen min sa en gang at mange prøver å lure til seg blå resept for å slippe å måtte betale for kremer selv, så derfor må legene være ekstra strenge. Han vil uansett ikke henvise meg til hudlege siden jeg ikke har eksem, så tror ikke jeg kommer noen vei der. Anonymkode: 6dc38...2d8 Les sitatet fra nhi en gang til. Man kan fint ha atopisk eksem uten å ha noe synlig utslett eller blemmer. Fastlegen din et en dott, dette har han overhodet ikke peiling på. Bare det at canoderm hjelper viser jo tydelig at det er eksem. Du må gå til en annen lege. Bestill time privat hos en hudlege, det er det verdt. Anonymkode: f244a...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3. oktober 2021 #6 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fastlegen sier nei, fordi jeg ikke har eksem. Han mener jeg bare har tørr hud. Men jeg er ikke enig i at det bare er tørr hud, for jeg kjenner ingen andre som må smøre seg flere ganger om dagen for å slippe at huden svir. Men jeg har ikke noe utslett, blemmer eller noe sånt. Det er ingenting synlig i huden (med mindre jeg klør meg for da blir huden illrød og veldig varm og det svir enda mer, så jeg prøver å være veldig streng med å ikke klø meg). Canoderm er en av de få kremene jeg har funnet som faktisk hjelper litt, men jeg må likevel smøre meg mye oftere enn noen annen jeg kjenner. Men det er helt vilt dyrt med sånne kremer, og fastlegen min sa en gang at mange prøver å lure til seg blå resept for å slippe å måtte betale for kremer selv, så derfor må legene være ekstra strenge. Han vil uansett ikke henvise meg til hudlege siden jeg ikke har eksem, så tror ikke jeg kommer noen vei der. Anonymkode: 6dc38...2d8 Du må bytte fastlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Les sitatet fra nhi en gang til. Man kan fint ha atopisk eksem uten å ha noe synlig utslett eller blemmer. Fastlegen din et en dott, dette har han overhodet ikke peiling på. Bare det at canoderm hjelper viser jo tydelig at det er eksem. Du må gå til en annen lege. Bestill time privat hos en hudlege, det er det verdt. Anonymkode: f244a...452 Honey Dew skrev (5 timer siden): Du må bytte fastlege. Takk for svar begge to. Men er dere virkelig sikre på at dette er noe en lege kan hjelpe med? For jeg har nevnt dette problemet for alle fastleger jeg har hatt siden jeg var i tenårene (og nå nærmer jeg meg 40), og ingen av dem har hjulpet med noe. Jeg vil ikke være en vanskelig pasient som krever og krever, er litt redd for å tråkke leger på tærne. Det er jo de som vet best. Men kanskje jeg faktisk skal gå til en privatpraktiserende hudlege, for da får vel ikke fastlegen vite det? Men samtidig er det kjipt å bruke 2000 kr på time hos hudlege hvis han også sier at jeg bare har tørr hud. Finnes det noen privatpraktiserende hudleger som er spesialister på mildt atopisk eksem hos voksne? Jeg bor i Oslo så har heldigvis gode muligheter for å gå privat. Men igjen, kjipt å punge ut i dyre dommer for så bare å få beskjed om at det ikke er noe en lege kan hjelpe med. Anonymkode: 6dc38...2d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Del Skrevet 3. oktober 2021 Kan du legge ut et nærbilde av huden din på armen? Anonymkode: c39f2...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du legge ut et nærbilde av huden din på armen? Anonymkode: c39f2...70f Ser egentlig ikke poenget. Det er virkelig ingen synlige tegn, huden ser helt normal ut. Det eneste er hvis jeg klør meg, da blir huden illrød, men det er vel ikke unormalt. Anonymkode: 6dc38...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Del Skrevet 3. oktober 2021 Nevrologisk kanskje. Anonymkode: cb691...bbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Del Skrevet 3. oktober 2021 Kan det være noe du spiser, som du er allergisk mot? Jeg ville tenkt litt over det. Både tenkt over hva jeg spiser, og om det er noen ganger jeg klør mer enn andre, og hva jeg eventuelt har spist da. Selv får jeg tidvis kløe på ben og armer om jeg spiser sitrus (også sitron), reker, kiwi eller jordbær. Kan være verdt å tenke over. Anonymkode: ab44a...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nevrologisk kanskje. Anonymkode: cb691...bbe Jeg tror egentlig ikke det, tror det er selve huden. For hvis huden dras eller strekkes (f.eks. hvis man vrir seg) så svir det på samme måte. Anonymkode: 6dc38...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #13 Del Skrevet 3. oktober 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror egentlig ikke det, tror det er selve huden. For hvis huden dras eller strekkes (f.eks. hvis man vrir seg) så svir det på samme måte. Anonymkode: 6dc38...2d8 Men det er nerver som gjør at du kan kjenne ting som for eksempel svie. Og det kan være noe nevrologisk "feil" et stykke unna som kan gjøre at huden brenner. Anonymkode: ab44a...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Del Skrevet 3. oktober 2021 Jeg ville tatt en time hos privat hudlege, hva er vel 2000 kroner om det kan fikse dette, kontra å kanskje ha det sånn hele livet? Jeg ville også vurdert en sjekk hos kiropraktor, kanskje er det nerver i klem et sted. Anonymkode: ab44a...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3. oktober 2021 #15 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar begge to. Men er dere virkelig sikre på at dette er noe en lege kan hjelpe med? For jeg har nevnt dette problemet for alle fastleger jeg har hatt siden jeg var i tenårene (og nå nærmer jeg meg 40), og ingen av dem har hjulpet med noe. Jeg vil ikke være en vanskelig pasient som krever og krever, er litt redd for å tråkke leger på tærne. Det er jo de som vet best. Men kanskje jeg faktisk skal gå til en privatpraktiserende hudlege, for da får vel ikke fastlegen vite det? Men samtidig er det kjipt å bruke 2000 kr på time hos hudlege hvis han også sier at jeg bare har tørr hud. Finnes det noen privatpraktiserende hudleger som er spesialister på mildt atopisk eksem hos voksne? Jeg bor i Oslo så har heldigvis gode muligheter for å gå privat. Men igjen, kjipt å punge ut i dyre dommer for så bare å få beskjed om at det ikke er noe en lege kan hjelpe med. Anonymkode: 6dc38...2d8 Har du noen autoimmune sykdommer? https://www.google.com/search?q=burning+skin+disease&oq=burning+skin+disease&aqs=chrome..69i57j0i22i30l9.7287j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ville tatt en time hos privat hudlege, hva er vel 2000 kroner om det kan fikse dette, kontra å kanskje ha det sånn hele livet? Jeg et så enig. TS, gå privat, da har du i det minste forsøkt. Anonymkode: f244a...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå