Gå til innhold

Hvor fort kjører man når det regner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fort skal man kjøre når man regner?

1mm, 1,5mm eller hva med mer enn 2mm? Hva med når det pøsregner skikkelig?

Loven sier man skal kjøre etter forholdene, men hvilken fart mener dere er riktig?

Anonymkode: 6c547...f9b

Skrevet

Hvis du har lappen bør du jo merke det selv når du kjører i regn.

Anonymkode: 5662d...f83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har lappen bør du jo merke det selv når du kjører i regn.

Anonymkode: 5662d...f83

Øvelseskjører, har ikke lappen enda. Men greit å vite når jeg har oppkjøring, som er snart.

Av en merkelig grunn har det aldri regnet alle kjøretimene jeg har hatt med min lærer siden i fjor. Har hatt skikkelig "flaks" med været.

Skrevet

Det er noe du selv må kjenne på. Dette kommer an på flere ting enn bare nedbørsmengden. Det avhenger av veien (blir det dype renner som gjør det lett å få vannplaning feks), dekkene dine og vindusviskere for sikten. Så det finnes ingen fasitsvar 

Anonymkode: 9772a...9e1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe du selv må kjenne på. Dette kommer an på flere ting enn bare nedbørsmengden. Det avhenger av veien (blir det dype renner som gjør det lett å få vannplaning feks), dekkene dine og vindusviskere for sikten. Så det finnes ingen fasitsvar 

På landevei med dårlig veistand tenker jeg man gjerne kan senke farten en del da, og jeg tror det vil være lettere å kjenne der.

Hva med europaveier med 80-grense og oppover? Da blir det jo litt vanskeligere å velge fart synes jeg. For det er jo veldig rette strekker med få svinger. 

Skrevet

Ingen fasit på det, du kjører etter forholdene. Har du lite mønster så merkes det allerede på ca.3mm 

• Liker 1
Skrevet
tdm900 skrev (Akkurat nå):

Ingen fasit på det, du kjører etter forholdene. Har du lite mønster så merkes det allerede på ca.3mm 

Bilen jeg kjører i har ganske nye sommerdekk og mye i mønsterdybde. Så du mener alt under ca. 3mm kan man kjøre i normal fart som ved fint vær?

Skrevet

Jeg lå i 30-40 på motorvei med 90-sone en gang det høljet skikkelig. Det gjorde alle andre også, dvs. de som ikke kjørte til siden og stoppet helt.

Tilpasse farten etter forholdene. Det kommer med erfaring.

Anonymkode: e727a...1d3

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bilen jeg kjører i har ganske nye sommerdekk og mye i mønsterdybde. Så du mener alt under ca. 3mm kan man kjøre i normal fart som ved fint vær?

Nei, det finnes ingen fasit, du må kjøre etter forholdene. Underlaget og mengden regn vil også ha betydning.

Anonymkode: 0b12c...4d9

• Liker 3
Skrevet

Jeg lå i 30-40 på motorvei med 90-sone en gang det høljet skikkelig. Det gjorde alle andre også, dvs. de som ikke kjørte til siden og stoppet helt.

Tilpasse farten etter forholdene. Det kommer med erfaring.

Anonymkode: e727a...1d3

Er bare redd jeg skal kjøre for sent og irritere andre bilister.

Skrevet

Er bare redd jeg skal kjøre for sent og irritere andre bilister.

Da kjører du til siden og slipper folk forbi 

• Liker 4
Skrevet

Da kjører du til siden og slipper folk forbi 

Finnes folk som legger seg nærme på flerfeltsvei og som ikke gidder å kjøre forbi.

Skrevet

Du skal som andre sier kjøre etter forholdene.

Det betyr at du kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Dersom forholdene gir deg lengre bremselengde må du ned med farten. Dersom forholdene gir deg redusert sikt må du ned med farten.

Hvor mye ned med farten du skal må du skaffe deg erfaring på og vurdere etter sikt. Jeg vet det ikke er enkelt som fersk sjåfør men det er dessverre sånn :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På landevei med dårlig veistand tenker jeg man gjerne kan senke farten en del da, og jeg tror det vil være lettere å kjenne der.

Hva med europaveier med 80-grense og oppover? Da blir det jo litt vanskeligere å velge fart synes jeg. For det er jo veldig rette strekker med få svinger. 

Litt OT men på enkelte av strekkene med fri fart på Autobahn i Tyskland er det skiltet med fartsgrense på 120 hvis det regner. Ikke på alle strekk med fri fart men på en del.

Skrevet
Kjetil E skrev (2 minutter siden):

Litt OT men på enkelte av strekkene med fri fart på Autobahn i Tyskland er det skiltet med fartsgrense på 120 hvis det regner. Ikke på alle strekk med fri fart men på en del.

Ja, det er jo litt sykt at 110 er høyeste grense på de fineste veiene som har nesten like god stand som autobahn i Tyskland.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, det er jo litt sykt at 110 er høyeste grense på de fineste veiene som har nesten like god stand som autobahn i Tyskland.

Nei, det er ikke så veldig sykt. Fartsgrensa er satt etter veldig mye annet enn det vi som "menigmann" er i stand til å se og legge merke til når vi kjører på veien, for eksempel kurvatur, sideterreng, hvor nære veien står lyktestolper og skilt, hva slags fundament og innfesting er det på lyktestolper og skilt (dvs. hvordan oppfører de seg ved påkjørsel), hvor bred er midtdeleren og hva slags midtrekkverk er det satt opp, hva slags belysning er det, hvordan er overgangsbroene bygd, lengde på påkjøringsrampene og andre ting rundt kryssutforming etc. etc.  

Anonymkode: ff668...bb0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor fort skal man kjøre når man regner?

1mm, 1,5mm eller hva med mer enn 2mm? Hva med når det pøsregner skikkelig?

Loven sier man skal kjøre etter forholdene, men hvilken fart mener dere er riktig?

Du skal kjøre i den farta du har kontroll i, men ikke over fartsgrensa. Og ikke unødvendig sakte selvfølgelig, i så fall slipp biler forbi. Spørsmålet blir litt «hvor langt er et tau?»

Anonymkode: d5a07...a3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Finnes folk som legger seg nærme på flerfeltsvei og som ikke gidder å kjøre forbi.

Ja da får de bare ligge der da 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke så veldig sykt. Fartsgrensa er satt etter veldig mye annet enn det vi som "menigmann" er i stand til å se og legge merke til når vi kjører på veien, for eksempel kurvatur, sideterreng, hvor nære veien står lyktestolper og skilt, hva slags fundament og innfesting er det på lyktestolper og skilt (dvs. hvordan oppfører de seg ved påkjørsel), hvor bred er midtdeleren og hva slags midtrekkverk er det satt opp, hva slags belysning er det, hvordan er overgangsbroene bygd, lengde på påkjøringsrampene og andre ting rundt kryssutforming etc. etc.  

Er mye politikk i fartsgrensene i Norge også da

Anonymkode: bb676...9f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 14.20):

Alt dette finnes i Tyskland også... Likevel er det ingen fartsgrense. Var det jeg reagerte på. Mente ikke at det var feil fartsgrensa satt i Norge.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...