Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 5 søsken, voksne over 30 alle, 3 av dem har vanlig god økonomi mens de 2 andre har masse gjeld og har dårlig råd og har ikke råd til julegaver på vanlig vis. . Hvordan organisere og gjøre med julegaver da på en god måte? Jeg er ikke grådig ( jeg er en av dem med økonomi på stell)og kan kjøpe jeg, men føler det blir så skjevt og rart når vi gir til alle og de ikke har råd til noe. Og kanskje de føler det nedverdigende og at de aldri har råd å kjøpe? 

Vi bor på hver sin kant av landet og kan ikke gjøre noe sammen i jula så opplevelser slik er ikke et altenativ. Så jeg står litt fast. Er det noen som har et godt råd til hvordan vi løser dette? 

Jeg vet jeg bare høres grådig ut og som om jeg vil ha mest mulig gaver, men handler mest om å få en god jul for alle. 

Anonymkode: 948a7...7ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gleden er å gi, når man er voksen. De vet vel at du vet om deres økonomi og kjenner hverandre godt nok til at de vet du gir uten forventninger. Blir helt feil om jula skal være et regnskap, og følelse av skam om man ikke har mulighet til å gi så mye. 

Anonymkode: de327...f98

• Liker 3
Skrevet

Hva er det egentlig du er ute etter å løse? 

Altså, du kan ikke styre andres økonomi og dine søsken syns sikkert det er kjipt å ikke ha råd til å kjøpe gaver - men enda kjipere å heller ikke få noe fordi man er fattig. 

Anonymkode: 42ec9...531

• Liker 6
Skrevet

Som en med dårlig økonomi så hadde jeg satt stor pris på om de andre spurte om vi kunne kutte ut julegaver helt. Da kan de heller bruke noen kroner på noe de trenger selv.

Anonymkode: 4756a...3c5

• Liker 8
Skrevet

Vi er tre voksne søsken med god økonomi, men vi kjøper ikke julegaver til hverandre lenger. Kun til nieser og nevøer. 

Anonymkode: 67ea4...1cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er tre voksne søsken med god økonomi, men vi kjøper ikke julegaver til hverandre lenger. Kun til nieser og nevøer. 

Anonymkode: 67ea4...1cc

ok? Men julegaver er hyggelig da. Og trist når ingen får.. det finns ikke unger under 20 i vår familie. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som en med dårlig økonomi så hadde jeg satt stor pris på om de andre spurte om vi kunne kutte ut julegaver helt. Da kan de heller bruke noen kroner på noe de trenger selv.

For meg er ikke det aktuelt, for det er en av gledene med jula ; å få kjøpe eller lage julegaver. Så det hadde blitt et nei fra meg. 

• Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hva med å bli enig om en fast sum hver? Da får alle en liten gave og det trenger ikke bli for dyrt. Meg og mine søsken har satt summen til 250-300kr, kjøper ikke for mer enn det. 

Anonymkode: a761b...5e8

• Liker 2
Skrevet

Jeg løser det ved at fra julegavene fra meg, så skriver jeg på til og fra lappen at det også er fra A og B også (de med dårlig råd og som egentlig ikke orker å handle julegaver. ) 

Mest for barna i familien sin skyld. 

Anonymkode: 49643...d90

• Liker 2
Skrevet

Dropp julegaver når dere uansett ikke er samlet i julen. Skal det sendes gaver til 4 forskjellige destinasjoner er det å dessverre mange hundrelapper i porto. Send eventuelt en blomst eller noe type gavekort over nett til de søskene du ønsker. 

Anonymkode: 2833a...4e7

• Liker 1
Skrevet

Kan du spesifikt ønske deg noe som er billig og enkelt å lage? Noen julekaker du vet de nailer bedre enn deg eller noe annet i den duren? Du kan presisere at du vet du får igjen i det livets lange løp uansett når ting er skjevt, og at det viktigste bare er å sette pris på hverandre.

Jeg syns julegaver er kjempefint, og vokste opp med at de med dårlig råd av tanter og onkler ga ting som leverpostei etc, mens de fikk viktige ting til hjemmet de ikke hadde råd til tilbake av sine søsken. Når de har blitt eldre er ting snudd, og de gjeldende tantene og onklene har stor glede av å gi gaver til alle oss nevøer og nieser (som ikke engang ga noe den gang). Det er ikke et regnestykke, bare stor giverglede fra alle hold. Nå som jeg er voksen uten så god økonomi enda, har jeg begynt å gi julekaker og lignende til mine tanter og onkler igjen. Det er en rundans ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 17.30):

Vi er 5 søsken, voksne over 30 alle, 3 av dem har vanlig god økonomi mens de 2 andre har masse gjeld og har dårlig råd og har ikke råd til julegaver på vanlig vis. . Hvordan organisere og gjøre med julegaver da på en god måte? Jeg er ikke grådig ( jeg er en av dem med økonomi på stell)og kan kjøpe jeg, men føler det blir så skjevt og rart når vi gir til alle og de ikke har råd til noe. Og kanskje de føler det nedverdigende og at de aldri har råd å kjøpe? 

Vi bor på hver sin kant av landet og kan ikke gjøre noe sammen i jula så opplevelser slik er ikke et altenativ. Så jeg står litt fast. Er det noen som har et godt råd til hvordan vi løser dette? 

Jeg vet jeg bare høres grådig ut og som om jeg vil ha mest mulig gaver, men handler mest om å få en god jul for alle. 

Jeg tenker at det er på tide at dere starter en gruppechat på facebook og tar opp dette mellom dere. Og avtaler en løsning på det. Det kan være at dere kutter hverandre ut, og det kan være at dere setter en makspris på en "symbolsk" sum til hver, altså at dere kjøper en liten ting til hverandre. 

Anonymkode: 7b37b...a38

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 21.27):

For meg er ikke det aktuelt, for det er en av gledene med jula ; å få kjøpe eller lage julegaver. Så det hadde blitt et nei fra meg. 

Så raust på vegne av de som sliter med å betale alle gavene. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...