Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen regler som sier at det blir feil å skrive "vi" i en tekst?

som for eks. "vi kan si at..." eller er det helt innafor å skrive? 

Anonymkode: 7f976...31d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal det ikke være innfor?

Anonymkode: 81a59...9cc

Skrevet

Hvorfor skal det ikke være innfor? Er dere fler som har kommet til en konklusjon kan du vel skrive "vi"

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på situasjonen.

Jeg bruker ikke vi når jeg sender ut brev i jobbsammenheng.

Anonymkode: 1eafa...d0c

Skrevet

Du burde helst unngå det så sant dere ikke er flere som skriver teksten. Eneste sammenhengen jeg kan se at det funker er om du skriver noe som alle universelt kan enes om, "Vi vet alle at Kongen heter Harald".

Anonymkode: 924f8...c65

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du burde helst unngå det så sant dere ikke er flere som skriver teksten. Eneste sammenhengen jeg kan se at det funker er om du skriver noe som alle universelt kan enes om, "Vi vet alle at Kongen heter Harald".

Nå tenkte jeg først og fremst på akademisk tekst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal det ikke være innfor? Er dere fler som har kommet til en konklusjon kan du vel skrive "vi"

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal det ikke være innfor?

Det var akkurat det jeg tenkte.

Jeg skriver en akademisk stil på universitetet. sist jeg skrev det, så kommenterte en annen fra gruppen min at det blir feil å anvende "vi", fordi jeg bare snakker for en, og ikke flere. Så han mente at jeg skulle skrive "en kan si at..." så ja.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå tenkte jeg først og fremst på akademisk tekst.

godt tenkt! fordi det er akkurat det 

Skrevet

Har prøvd å unngå det så lenge jeg gikk på skolen (grunnskole)

Anonymkode: f7fba...5f9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var akkurat det jeg tenkte.

Jeg skriver en akademisk stil på universitetet. sist jeg skrev det, så kommenterte en annen fra gruppen min at det blir feil å anvende "vi", fordi jeg bare snakker for en, og ikke flere. Så han mente at jeg skulle skrive "en kan si at..." så ja.. 

Jeg hadde en professor som mente at det var blitt akseptabelt, men samtidig hadde jeg et par eldre professorer som absolutt ikke mente det samme. 

Jeg tror egentlig det begynner å være innafor på generell basis, men for sikkerhetsskyld holdt jeg meg unna slike formuleringer, og det gikk alltid bra. Jeg ville valgt å være på den sikre siden, og heller referere til "vi" som prosjektgruppen, studentgruppen eller andre passende ord.

Anonymkode: b96cb...a74

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde en professor som mente at det var blitt akseptabelt, men samtidig hadde jeg et par eldre professorer som absolutt ikke mente det samme. 

Jeg tror egentlig det begynner å være innafor på generell basis, men for sikkerhetsskyld holdt jeg meg unna slike formuleringer, og det gikk alltid bra. Jeg ville valgt å være på den sikre siden, og heller referere til "vi" som prosjektgruppen, studentgruppen eller andre passende ord.

Anonymkode: b96cb...a74

hva bør jeg erstatte det med i stedet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke skrive "vi" om du skriver generelt. Det er generaliserende. Hvem er vi? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man eller det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En eller man. Men aller helst "en", da "man" bare kan være subjekt - men "en" kan være subjekt og alt annet. 

Skrevet

I slike settinger må du tenke gjennom på hvordan du kan omformulere setningen. det kommer helt an på hva du skal skrive.

med dette, det kan være/viser til/tyder på, disse argumentene/funn peker mot, noe som.. En mulighet er, 

Anonymkode: 00b65...6dc

Skrevet

I en akademisk tekst kan du ikke skrive vi. Hvem er vi? Hvorfor er vi relevant? En akademisk tekst skal skrives objektivt, ved å skrive "vi" så gjør du den personlig. Blir som å skrive "jeg", det er heller ikke bra. Skriv heller Man

Anonymkode: fbb6b...910

• Liker 2
Skrevet

Man kan si, en kan si. Ikke jeg eller vi. Jeg og vi kan du eventuelt benytte deg av i avslutning/oppsummering. 

Anonymkode: 6f987...b67

• Liker 1
Skrevet

Ja, så lenge det ikke blir for personlig, f.eks. så er dette helt innafor 

"I avsnitt om *x* så undersøker vi om *x*"

Anonymkode: ec4b1...63f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, så lenge det ikke blir for personlig, f.eks. så er dette helt innafor 

"I avsnitt om *x* så undersøker vi om *x*"

Anonymkode: ec4b1...63f

Nei, du må omskrive så du ikke bruker vi. For å bruke din setning; "det ble i avsnitt x undersøkt om y"

Anonymkode: fbb6b...910

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...