Gå til innhold

Baderomsvifte som står på hele tiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet som er ganske ny. Baderomsvifte er automatisk og staår og durer hele tiden. Uansett vær eller varme.  Uansett om man dusjer eller ikke. Og uansett om vaskemaskin og tørketrommel er på eller ikke.

Er det normalt? Vil viften suge ut varmen? Leiligheten er i andre etasje av et hus. 

Jeg har snakket med huseier om det og folka som bygde huset har sagt at et er normalt, men er det det?

Holder på å klikke av duringen og det er irriterende hvis jeg må ha mye gulvvarme på for å få det varmt. 

Noen som har peiling på dette? Prøvd å google men finner ingenting om det.

Anonymkode: 166bb...911

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, min gjorde det før så gjorde jeg noen innstillinger så nå er det bare etter dusjing og slikt den slår seg på

Skrevet

Den er stilt inn feil. Eller det er alt for fuktig på rommet.

Vær obs på at slike er brannfeller om de ikke renses. Mye støv på baderom + varmeutvikling i vifta.

Anonymkode: 5f6a5...abf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den er stilt inn feil. Eller det er alt for fuktig på rommet.

Vær obs på at slike er brannfeller om de ikke renses. Mye støv på baderom + varmeutvikling i vifta.

Anonymkode: 5f6a5...abf

Det er ikke fuktig på badet, bare etter dusj og kanskje med tørketrommel.

Vifta står på uansett om det er varmt, kaldt, dusj, Ikke dusj. Jeg har jo vaska den så godt jeg kan mens den durer i vei, for set danner seg sinnsykt mye støv i  på deksel, jeg får bare vasket det.  Videre inn har jeg ikke peiling.

Men den står jo å suger 24/7-365 så det er nok støv på den.

Men blir det kaldere på badet med vifta på? Jeg vet jo ikke siden den alltid står på. Men føler jeg må skru ganske mye opp før det er skikkelig varme på badet.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men blir det kaldere på badet med vifta på?

Den blåser ut luft fra badet, så dermed må det komme luft inn på badet fra andre steder. Som regel kommer det via dørkarmer og andre sprekker, og det vil stort sett være "innendørsluft" som blir sugd inn. Med mindre badet for eks. ligger i en kjeller hvor tilstøtende rom er veldig kalde, burde det ikke ha stor effekt på temperaturen.

Alternativet hadde vært undertrykk i rommet, noe som skal en del til, men klart det avhenger av hvordan det er bygd, hvor gammelt det er mm.

Anonymkode: 9bdbd...a37

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den blåser ut luft fra badet, så dermed må det komme luft inn på badet fra andre steder. Som regel kommer det via dørkarmer og andre sprekker, og det vil stort sett være "innendørsluft" som blir sugd inn. Med mindre badet for eks. ligger i en kjeller hvor tilstøtende rom er veldig kalde, burde det ikke ha stor effekt på temperaturen.

Alternativet hadde vært undertrykk i rommet, noe som skal en del til, men klart det avhenger av hvordan det er bygd, hvor gammelt det er mm.

Takk for svar. Huset er tre å gammelt pg leilighet er oppe.  Snekker snakket om at viften kunne bli påvirket av værtrykk, men denne står å spinner i både høytrykk og lavtrykk og hvilket som helst trykk😅

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for svar. Huset er tre å gammelt pg leilighet er oppe.  Snekker snakket om at viften kunne bli påvirket av værtrykk, men denne står å spinner i både høytrykk og lavtrykk og hvilket som helst trykk😅

Hm, i et såpass nytt bygg tviler jeg litt på de har installert en vifte som går konstant, det er vanlig å bruke vifter som har fuktighetssensor og dermed skrur seg på etter behov.

Er du sikker på at det ikke er noe mulighet for justering på den, ofte pleier det å være enten et hjul eller en vribryter.

• Liker 1
Skrevet

Pusset opp badet mitt i fjor og elektriker som monterte badevifte satt den til å gå hele tiden. Lav hastighet og veldig stillegående. Etter to dager tok jeg av dekselet for å stille den til kun å starte når det er fuktig. Så nå startet den hver gang jeg dusjer eller bruker litt vann på badet. 
Bare tull at den skal gå hele tiden og den har helt sikkert noen knapper du kan trykke på bak et deksel eller noe sånt. 

Anonymkode: 479e3...87a

• Liker 1
Skrevet

Sikker på at det er vifte, og ikke avtrekk i et ventilasjonssystem? 

Anonymkode: 5b55e...b02

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Luften som blåses/trekkes ut fra huset må jo erstattes, og denne erstatningslufta kommer selvsagt utenfra. Det vil si, i første omgang trekkes jo lufta fra de nærmeste rommene som du sier, men disse rommene får jo også da et "underskudd" på luft, og til syvende og sist må all luft som skyves/trekkes ut av huset erstattes med uteluft. (Det er ikke så mange andre steder å ta den fra, vel?) Dermed går det varme tapt på høst/vinter så lenge avtrekksvifta går. Å påstå noe annet høres veldig rart ut for meg. 

TS: Kunne du forsøke å fjerne dekselet på vifta og se om det sitter en justeringsskrue der? Ofte er det mulig å justere fuktighetsføleren så vifta skrur seg på ved behov og av igjen når luftfuktigheten blir lav nok. 

Anonymkode: 00a7e...082

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Sikker på at det er vifte, og ikke avtrekk i et ventilasjonssystem? 

Anonymkode: 5b55e...b02

Det er en vifte.  Avtrekk til ventilasjonsystem er det rundt om andre rom i leilighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Luften som blåses/trekkes ut fra huset må jo erstattes, og denne erstatningslufta kommer selvsagt utenfra. Det vil si, i første omgang trekkes jo lufta fra de nærmeste rommene som du sier, men disse rommene får jo også da et "underskudd" på luft, og til syvende og sist må all luft som skyves/trekkes ut av huset erstattes med uteluft. (Det er ikke så mange andre steder å ta den fra, vel?) Dermed går det varme tapt på høst/vinter så lenge avtrekksvifta går. Å påstå noe annet høres veldig rart ut for meg. 

TS: Kunne du forsøke å fjerne dekselet på vifta og se om det sitter en justeringsskrue der? Ofte er det mulig å justere fuktighetsføleren så vifta skrur seg på ved behov og av igjen når luftfuktigheten blir lav nok. 

Anonymkode: 00a7e...082

Jeg skal prøve å få av deksel. Takk for tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...