AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #1 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg har kokt fint lite poteter selv, så har ikke helt peiling. Hva er deres beste tips?😊 hvordan gjør dere det? Anonymkode: 8e271...440
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #2 Skrevet 2. oktober 2021 For meg er det å koke med lokk 🙈 Ingen som fortalte meg at de skulle koke med lokk, så mine poteter ble elendige til jeg fant ut av det 😅 Anonymkode: 96969...324
Hoppetaujenta Skrevet 2. oktober 2021 #3 Skrevet 2. oktober 2021 Hvis du plukker potetene selv i matbutikken, velg jevnt store poteter, for da er de ferdige på likt. Hvis du kjøper i ferdig pose så står det på posen hvor lenge de skal koke. Jeg liker å vaske eller skylle dem uansett om de skal være vasket fra før av, legg oppi de du skal ha i ei gryte, fyll opp med kaldt vann til vannet dekker potetene, sett lokk på og sett gryta på komfyren. Slå på rett plate (!) og la dem koke opp skikkelig før du kan sette ned varmen ett hakk, fremdeles kokende med lokket på. Koker det voldsomt hele tiden så vil vannet trenge seg ut under lokket og det blir masse vann rundt på komfyren. Det trenger vi jo ikke. Kommer an på hvor store potetene er, men sjekk forsiktig med en tynn, spiss knivtupp litt inn i poteten. Kjenner du motstand så må de koke litt til. Kjenn etter ti minutter igjen. Før eller siden er de gjennomkokt, slå av strømmen på plata, hell ut varmtvannet i vasken (bruk grytekluter så du ikke brenner deg og pass på dampen fra vannet, for det kan også brenne) og når vannet er ute kan du sette gryta med poteter i tilbake på den fremdeles varme plata uten strøm, ta av lokket og la potetene dampe seg tørre. Så skreller du dem og spiser til middagsmat eller hva du nå vil ha. Noen sier at det MÅ strøs salt over når du har dem i vann og før koking for da blir potetene bedre, men jeg bruker det ikke. Det er ikke nødvendig for smakens skyld. Enkelt å få til hjemmelaget potetmos også om du vil ha det. Bare fortsett å spørre om du lurer på noe. Det er slik vi lærer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #4 Skrevet 2. oktober 2021 Finn kjele, putt ca like store poteter oppi med skallet på, fyll kaldt vann så det akkurat såvidt dekker potetene, sett på lokk, kok opp, skru ned til ca middels varme slik at det koker men ikke fosskoker, kok i ca 25 min (pleier stå tid på posene). Åpne lokket, stikk i en potet med skarp knip. Er den hard, må den koke litt til. Hell av det varme vannet, la potetene avkjøle seg litt, deretter ta av skallet (hvis du ikke vil spise det) og server. Jeg har heller ikke salt i vannet. Du kan og skrelle potetene før de koker, da kan du ha litt salt i vannet. Jeg foretrekker å koke med skall (mye næring i skallet) Anonymkode: 46522...ebd
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #5 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg skreller de, så putter jeg de i en kjele, fylller med vann til det dekker potetene, salter vannet, setter plata på maks, skrur ned til litt over medium varme når det koker og lar de koke i 25-30 minutter alt etter hvor store de er. Jeg har aldri brukt lokk og mine poteter blir alltid fine. Anonymkode: 6e735...21c 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #6 Skrevet 2. oktober 2021 Se og lær av verdens beste kokk Anonymkode: 493e0...965
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #7 Skrevet 2. oktober 2021 Det enkleste er å bruke rist og dermed dampe dem i stedet for å koke dem. Spesielt for de typene poteter som lett koker i stykker, f.eks mandelpoteter. Anonymkode: 67d55...80a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 Tusen takk for så utfyllende svar! Dere er så gode🥰 jeg synes merkelig nok potetene ofte blir en blanding av overkokt og underkokt😁 som om de er for harde i midten og for mye kokt ytterst. Spesielt mandelpoteter, de blir enten for harde eller så går de i oppløsning😟 Noen idé om hva jeg gjør feil?😁 Anonymkode: 8e271...440
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg legger potenene i kokende vann og koker de i 25-30 minutt. Ikke noe verre enn det. Stikker rn knkv gjennom for å sjekke om de er ferdige. Anonymkode: 97f8b...caa 1
Hoppetaujenta Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen idé om hva jeg gjør feil? Anonymkode: 8e271...440 Mandelpoteter er kjempegode og noen skikkelig luringer, for de bør passes på hele tiden. Ikke bare begynne litt på en film eller glemme dem. Vær i nærheten, sjekk stadig vekk og stikk forsiktig knivspissen i for å kjenne...og hvis de trenger fem minutter til, så gjør de det. Får de noen ekstra for mange minutter så kan det være nok til at det blir en slags utilsiktet mos. En må bare øve seg, så får en litt mere peiling etter hvert. Man må gjøre en del feil for å få muligheten til å lære. P.s. Jeg syns det er veldig rart at alle velger å gjemme seg bak AB her. Det dreier seg om noe så vanlig som poteter og det er vel ikke innerst i intimsonen som ingen skal vite at dere koker...eller? Endret 3. oktober 2021 av Hoppetaujenta 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg har kjøpt kerrs pink som skal vel egentlig være ganske mele, men mine ble ganske blaute likevel😩 hvordan går det an? Hvis det var fordi de var overkokt ville de vel heller gått i oppløsning? Anonymkode: 8e271...440
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 12.27): Tusen takk for så utfyllende svar! Dere er så gode🥰 jeg synes merkelig nok potetene ofte blir en blanding av overkokt og underkokt😁 som om de er for harde i midten og for mye kokt ytterst. Spesielt mandelpoteter, de blir enten for harde eller så går de i oppløsning😟 Noen idé om hva jeg gjør feil?😁 Anonymkode: 8e271...440 Ville tenkt at du burde hatt litt lavere varme, og fulgt med hyppigere for å forsøke å unngå overkoking. Men det er mulig du egentlig bør gå over til mer kokefaste poteter. Eller så er det jo mulig å dampkoke mandelpotetene. Da blir de sjelden like overkokt. Anonymkode: 75911...d9b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 De siste 15 årene har jeg bare dampet poteter. De blir perfekte hver gang. Før datt de fra hverandre rett som det var, og skallet gikk i oppløsning. Legger potetene på rista, fyller vann opp til der rista starter, legger på lokk, skrur ned varmen når det koker. Koker cirka 20-30 min. Anonymkode: 29d27...c9b
Hatsumomo Skrevet 6. oktober 2021 #14 Skrevet 6. oktober 2021 Hoppetaujenta skrev (På 3.10.2021 den 13.38): Mandelpoteter er kjempegode og noen skikkelig luringer, for de bør passes på hele tiden. Ikke bare begynne litt på en film eller glemme dem. Vær i nærheten, sjekk stadig vekk og stikk forsiktig knivspissen i for å kjenne...og hvis de trenger fem minutter til, så gjør de det. Får de noen ekstra for mange minutter så kan det være nok til at det blir en slags utilsiktet mos. En må bare øve seg, så får en litt mere peiling etter hvert. Man må gjøre en del feil for å få muligheten til å lære. P.s. Jeg syns det er veldig rart at alle velger å gjemme seg bak AB her. Det dreier seg om noe så vanlig som poteter og det er vel ikke innerst i intimsonen som ingen skal vite at dere koker...eller?
Maskopi Skrevet 6. oktober 2021 #15 Skrevet 6. oktober 2021 Kjøp en sånn: https://www.clasohlson.com/no/Damprist/p/Pr347855000 Ha vann til rett under risten, legg potetene på risten og kok opp. Når det koker skrur du ned temperaturen på ca halvparten, og lar de dampe i 20-30 min til de er ferdige
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #16 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg skreller og deler de i to. Gjennom at dele så minsker jeg på koketiden. Bruker en sånn lang nål for å sjekke at de er ferdige. Stikker nålen oppi på det tjukkeste og holder opp i luften- hvis poteten sklir av så er de ferdige. Hvis jeg skal lage potetstappe kutter jeg potetene i kanskje 8 deler. Da går det enda raskere. Anonymkode: 5a823...8f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå