Gå til innhold

Staten plyndrer befolkningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag skriver Nationen at Statkraft håvet inn 13 milliarder kroner første kvartal i år på høye strømpriser. I samme periode måtte mangen pensjonister i store gamle boliger sitte med ytterklæra på seg i hjemmene sine for ikke å fryse mens staten håver inn penger på strømprisene.. Hvorfor er norske myndigheter slik mot egen befolkning?  Solidaritet over hele verden bare ikke i Norge, for nordmenn skal lide. Politikere i har i andre media idag forkynt at bostøtten skal være redningen.. De glemmer en ting, de enslige får ikke bostøtte.. Den er regulert slik at aller tjener for mye til å få noe.. Minste uføresats og 10k i husleie er ca 300 kr i bostøtte. Har de som mål å gjøre halve nasjonen til sosialklienter? Hva tror du? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt ensidig fokus? Gjør staten noe som helst positivt for befolkningen? 

Staten tjener penger på skatt og avgifter på strømmen. Hva med de som tjener penger på å selge strøm? De har vel noe ansvar de og? 

Utfordringen er at vi har latt politikerene våre privatisere og la markedet styre strømprisene. Slik er det når befolkningen synes det er fint at noen få blir rike på bekostning av oss andre. 

• Liker 12
Skrevet
Airman skrev (2 timer siden):

I samme periode måtte mangen pensjonister i store gamle boliger sitte med ytterklæra på seg i hjemmene sine for ikke å fryse 

De kan selge og kjøpe noe mindre. Problem løst

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, stan said:

Litt ensidig fokus? Gjør staten noe som helst positivt for befolkningen? 

Staten tjener penger på skatt og avgifter på strømmen. Hva med de som tjener penger på å selge strøm? De har vel noe ansvar de og? 

Utfordringen er at vi har latt politikerene våre privatisere og la markedet styre strømprisene. Slik er det når befolkningen synes det er fint at noen få blir rike på bekostning av oss andre. 

Staten gjør noe positivt, men det er mye sløsing i offentlig sektor. Slik vil det alltid være når man bruker andres penger.

• Liker 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

De kan selge og kjøpe noe mindre. Problem løst

Selge en bolig de har hatt som sitt hjem hele livet for å fylle kontoen til Statkraft i et land med høye fjell med mye vind, mye regn og et av verdens lengste kystlinje.. Uhørt og skam  kaller jeg det for

Skrevet
4 minutter siden, Airman said:

Selge en bolig de har hatt som sitt hjem hele livet for å fylle kontoen til Statkraft i et land med høye fjell med mye vind, mye regn og et av verdens lengste kystlinje.. Uhørt og skam  kaller jeg det for

Jeg tror ærlig talt jeg vil kalle det et fornuftig råd. Det er altfor mange som tvilholder på boliger som overhode ikke passer for dem, verken praktisk eller økonomisk, i altfor lang tid, samtidig som de forlanger at samfunnet skal tilrettelegge for dette. Et hus er et hus, ikke et familiemedlem, og å bli voldsomt romantisk tilknyttet til det er ikke sunt. Har sett det både i egen og andres familie; enslig 80-åring i en 200 kvadratmeter kåk fra 1850, som han eller hun enten fullstendig blakker seg på å varme opp, eller sitter og fryser i.

Gjerne forfaller den og, de har jo verken helse eller økonomi til å vedlikeholde den. I Oslo er det sikkert litt bedre, siden det generelt er et presset marked der, men her på sørlandet er det massevis av boliger ute på Finn, som holder på å falle sammen fordi noen har insistert på å bo der i minst et par tiår lengre enn de burde. Er virkelig glad for at mine egne besteforeldre var smarte nok til å kjøpe seg noe mindre, bedre isolert og mer lettholdt da de ble for gamle for den digre eneboligen.

• Liker 5
Skrevet
Matssats skrev (3 timer siden):

Staten gjør noe positivt, men det er mye sløsing i offentlig sektor. Slik vil det alltid være når man bruker andres penger.

Hvor i offentlig sektor er det sløsing?

• Liker 1
Skrevet

Strøm mafiaen som jeg velger å kalle dem er i bunn og grunn staten gjennom kommunene.  Ja det er en skjult skatt, de håver inn på økte priser.  Unnskyldningen er det europeiske strømmarkedet der vår vannkraft blir eksportert ut gjennom utenlandskabler som det norske folk har betalt.  Et skittent spill der den vanlige husstanden er taperen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en stund siden staten var til for folket. Nå er det omvendt. Vi er barn av staten som skal forvaltes, detaljreguleres og kontrolleres økonomisk fra vugge til grav.

Hvordan det skjedde er uklart, men det ser ut til at det store flertallet av oss digger det. For tre uker siden ga de fornyet tillit og mandat til å fortsette ferden mot frihetens endelige endestasjon. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, A-hunter said:

Det er nok en stund siden staten var til for folket. Nå er det omvendt. Vi er barn av staten som skal forvaltes, detaljreguleres og kontrolleres økonomisk fra vugge til grav.

Hvordan det skjedde er uklart, men det ser ut til at det store flertallet av oss digger det. For tre uker siden ga de fornyet tillit og mandat til å fortsette ferden mot frihetens endelige endestasjon. 

Akkurat den samme observasjonen gjorde jeg i mine første år i arbeidslivet.  

Jeg tror du finner mye av roten til onde i nyliberalismen. 

• Liker 2
Skrevet

Er det ran når du kjøper bensin også, siden staten har eierandeler på sokkelen?

Skrevet
16 hours ago, stan said:

Hva med pendlerboligene? 

• Liker 1
Skrevet
Airman skrev (På 2.10.2021 den 14.36):

Idag skriver Nationen at Statkraft håvet inn 13 milliarder kroner første kvartal i år på høye strømpriser. I samme periode måtte mangen pensjonister i store gamle boliger sitte med ytterklæra på seg i hjemmene sine for ikke å fryse mens staten håver inn penger på strømprisene.. Hvorfor er norske myndigheter slik mot egen befolkning?  Solidaritet over hele verden bare ikke i Norge, for nordmenn skal lide. Politikere i har i andre media idag forkynt at bostøtten skal være redningen.. De glemmer en ting, de enslige får ikke bostøtte.. Den er regulert slik at aller tjener for mye til å få noe.. Minste uføresats og 10k i husleie er ca 300 kr i bostøtte. Har de som mål å gjøre halve nasjonen til sosialklienter? Hva tror du? 

Det er ikke så lett å klage på dette så lenge som 96% av Norges befolkning stemte for denne utviklingen i valget for ca 3 uker siden.

• Liker 1
Skrevet
Muskath skrev (26 minutter siden):

Hva med pendlerboligene? 

Stortinget og representanter der? Joda, jeg skal gi deg rett i den. 

Politikere er virkelig ikke til å stole på. 

Skrevet
4 minutter siden, stan said:

Stortinget og representanter der? Joda, jeg skal gi deg rett i den. 

Politikere er virkelig ikke til å stole på. 

Nei, det er de ikke, enig. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, fy faen så jævlig det er å bo i Norge. Tror jeg emigrerer til Sør-Sudan eller Armenia i stedet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at det er svært problematisk at norske selskaper eksporterer billigere strøm til utlandet og tjener penger på det for så å kjøpe strøm tilbake dyrere hvor vi, forbrukerne, betaler regningen.

Det er egentlig rart at politikerne ikke har tatt tak i dette og stoppet galskapen, men så er de altfor opptatte av sin egen navle og hvordan snylte mest mulig skattepenger til seg selv.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Som A-hunter korrekt påpeker; hva enn som er, er nøyaktig hva dere stemte inn for 3 uker siden, så det er ingen grunn til å klage, dette har dere bokstavelig talt valgt.

Ny sjanse om 4 år. Om "noe annet" fortsatt er for rasistisk og nazistisk og sjåvinistisk og ekstremistisk og.... uuuu!..... nasjonalistisk, så fortsetter vi med "samme som før" ytterligere 4 år. Rinse and repeat. Deres valg. Opp til dere.

Dere får tenke på det. I mellomtiden er det nok bare å spinke og spare inn alt dere kan de neste 4 årene 😅

Endret av Ubiquiti
  • Liker 1
Skrevet
On 10/3/2021 at 12:43 AM, stan said:

Overalt. Hvor vil du starte? Norge bruker en enormt høy andel av bnp (og i absolutte tall) på f.eks. helse og utdanning uten at vi har betydelig bedre resultater enn resten av OECD. Bistand koster Norge nærmere 40 mrd kr hvert år uten at det kan påvises noen som helst betydelig effekt i mottakerlandene. Infrastrukturutbygging er langt mindre samfunnsøkonomisk lønnsomme enn naboland. Innvandring koster mange titalls milliarder kr hvert år. Vi har dobbelt så høy andel syke og uføre som sammenlignbare land (som koster oss ca. 70 mrd kr ekstra hvert år). Omtrent samtlige statlige prosjektet lider av svak prosjektstyring og går langt over budsjett (nå senest tog på østlandet, vannforsyning Oslo, Regjeringskvartalet osv). I tillegg har vi alt for generøse ordninger for kultur, pensjon og høyere utdanning.

Å spørre om hvor det er sløsing i offentlig sektor er direkte tullete.

• Liker 3
Skrevet

Det er bare positivt at Norge eksporterer strøm og tjener rått med penger. Bra for miljøet. Bra for Europa. Bra for staten/oss.

Det eneste er at vi ikke bør selge mer enn vi kan avse.

Det er regulert, og vi bør kanskje diskutere grensene for hvor mye det skal være lov å tappe magasinene.

Nå er strømmen latterlig billig igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...