Gå til innhold

lukter vondt(fisk?) i leiligheten


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

:forvirret:

Jeg og samboeren min har bodd i en leilighet i 2 måneder nå. Veggene er nymalte, og leiligheten er nedvasket.

Jeg vasker og rydder hver eneste uke. Bruker mye salmiakk på kjøkken og slike ting, men det trenger vel ikke ha noe å si?

Om glassene i kjøkkenskapet står opp-ned, altså med åpningen ned mot hylla, så stinker det fisk av glassene. Etter diskusjon med min mor, fant vi ut at det luktet tørrfisk. (samboeren min og jeg har ikke bodd sammen så lenge, og glassene er hans. Han var ikke noe flink med oppvasken når han bodde for seg selv, men de er jo skinnende rene nå!!)

For et par uker siden kokte samboeren min fisk til middag. Jeg kom ut av badet mens dette pågikk, og møtte en vegg med en helt forferdelig fiskelukt. Jeg skrek ut at den fisken måtte være fordervet, men den hverken luktet eller smakte vondt når du kom på nært hold.

Hele kvelden og dagen etter så stank det i leiligheten, og jeg luftet for harde livet (noe jeg gjør mye ellers også)

Nå syns jeg uansett at det stinker fisk (eller er det fisk det lukter? :forvirret: ) overalt igjen. Den er selvfølgelig ikke så sterk nå, men det er uansett en motbydelig lukt å ha der man bor.

Det lukter til og med i gangen.

Det skal sies at det er samboeren min som lager mesteparten av maten hos oss, og det går mye i indisk/curry/tandoori osv osv, så det er ofte litt sterk matlukt her.

Men hva kan jeg gjøre for å forebygge dette da? Må jeg virkelig vaske ned leiligheten allerede? :sur:

Jeg gjør selvfølgelig det, og har vel egentlig bestemt meg allerede for å ta det i helgen, men er det noe annet jeg burde gjøre i tillegg?

Kom med alle mulige tips om dere har noen. Jeg trenger de!

:grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, dette lyder kjent!

Da jeg bodde i Asia hadde jeg en vaskehjelp fra Sri Lanka, og når hun vasket opp, så stinket glass/tallerkener etc fisk! Lukten satte seg også svakt andre steder.

Jeg fikk gjennom bekjente vite at det hadde noe med et eller annet krydder å gjøre. Løsningen ble å bytte vaskehjelp - og problemet forsvant.

Kanskje din sambo bruker ett eller annet i maten som min kjære Sri Lankiske vaskehjelp også gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydder som lager den lukten? Merkelige greier..

Har jo ikke så lyst til å bytte ut samboeren heller :ler:

Han bruker vel mye chili, hvitløk, koriander og spisscumin tror jeg, men det kan da umulig sette igjen en sånn fæl lukt i huset? :sur:

jeg tror ikke det er salmiakken jeg kjenner, for den har jeg da brukt i flere år, uten at det har luktet fisk før.

Kanskje jeg må nekte samboeren å lage mer mat? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor setter du glassene opp-ned? De må være HELT tørre hvis du skal fortsette med det, ellers blir det lukt (bakterier..)

Ville også slutte med salmiakk-bruken, det er ikke spesielt sunt å bruke mye av det...spesielt ikke på kjøkkenet. Og salmiakk lukter jo ikke akkurat kjempegodt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, glassene setter vi nå riktig vei. Gammel vane er vond å vende, men vi har som sagt begynt å sette de rette veien, så de lukter ikke noe spesielt mer.

Salmiakken kan jeg godt slutte med, i tilfelle den har skylden.

Morsom historie, men jeg er ikke uvenner med noen heller altså :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...