Gjest Hipparchia Skrevet 2. oktober 2021 #1 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg er oppriktig nysgjerrig på om det er akseptabelt å spille av de originale versjonene av sånn som Torbjørn Egners viser, Astrid Lindgrens filmer osv til egne barn?
Gjest BethD Skrevet 2. oktober 2021 #2 Skrevet 2. oktober 2021 Hvorfor skulle ikke det vært akseptabelt?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #3 Skrevet 2. oktober 2021 Så klart vi gjør 🤩 De har også fått se gamle serier som Bamsen Theodor og Portveien 2 😆 Anonymkode: 28a4f...926 3
Honey Dew Skrevet 2. oktober 2021 #4 Skrevet 2. oktober 2021 Nå har jeg store barn da, men jeg synger gamle barnesanger for barnebarna mine. Leser også Asbjørnsen og Moe for dem. 2
Gjest Hipparchia Skrevet 2. oktober 2021 #5 Skrevet 2. oktober 2021 BethD skrev (18 minutter siden): Hvorfor skulle ikke det vært akseptabelt? Det er flere orginale versjoner som er sensurert. Slik som at Pippis far var "negerkonge" eller Visen om vesle Hoa. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så klart vi gjør 🤩 De har også fått se gamle serier som Bamsen Theodor og Portveien 2 😆 Anonymkode: 28a4f...926 Så koselig 😍 Gleder meg til å vise Jul i Skomakergata til min. Honey Dew skrev (16 minutter siden): Nå har jeg store barn da, men jeg synger gamle barnesanger for barnebarna mine. Leser også Asbjørnsen og Moe for dem. Koselig❤️
Brunello Skrevet 2. oktober 2021 #6 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg antar spørsmålet gjelder såkalte «rasistiske» ord og uttrykk i gamle sanger og bøker. Det bryr jeg meg ikke så mye om. Det jeg imidlertid er bevisst på, er at mye av det vi kjenner fra vår barndom er ganske dårlig i forhold til det som er skrevet / laget de siste årene. Ved å la barna se, lese og høre på det som er laget for 20, 30, 40, 50 og til og med 60 år siden, tar vi fra de gleden av mye av det nye og mye bedre som er laget. De grelleste eksemplene er Tre nøtter til Askepott og Jul i Skomakergata, som begge deler er ganske elendig. Men bare fordi foreldrene (hovedsakelig mødrene) har minner fra egen oppvekst, blir barna påtvinger makkverket. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #7 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg synger noen sanger, men leser ikke bøker fra min barndom for dem. De nye bøkene er mye bedre enn de gamle. Anonymkode: 237f9...a90 1
Gjest BethD Skrevet 2. oktober 2021 #8 Skrevet 2. oktober 2021 Hipparchia skrev (3 timer siden): Det er flere orginale versjoner som er sensurert. Slik som at Pippis far var "negerkonge" eller Visen om vesle Hoa. Så koselig 😍 Gleder meg til å vise Jul i Skomakergata til min. Koselig❤️ Det syns jeg er så utrolig idiotisk! Det med sensur. Men nå er ikke jeg i den situasjonen hvor jeg kunne blitt fornærmet av det heller så jeg burde vel holde kjeft. Men ja,kommer til å vise alt sånt.
Schadenfreude Skrevet 2. oktober 2021 #9 Skrevet 2. oktober 2021 Det er mye som har tapt seg, eller som fremstår helt absurd i dag. Jeg har ikke så voldsomt behov for å tvinge det på ungene. Det eneste unntaket er kanskje Fragglene, som jeg syns det var litt trist at de ikke likte 😂 Ellers syns jeg det er greit å være litt bevisst på å skjerme barna fra gamle fordommer og holdninger. Vi har tross alt kommet et stykke videre. Man trenger ikke engang å gå så langt tilbake i tid for å finne eksempler på dette. Se feks på hvordan Rowling omtaler Dudley og faren hans. Fedmen brukes for å understreke hvor ekle de er.
Blomsterpotta Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg gleder meg til å synge om negerkonge, hottentott og alle andre barnesanger jeg vokste opp med. At andre ser på dette som rasistisk og bør sensureres bryr jeg meg ikke noe om. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 Hipparchia skrev (19 timer siden): Jeg er oppriktig nysgjerrig på om det er akseptabelt å spille av de originale versjonene av sånn som Torbjørn Egners viser, Astrid Lindgrens filmer osv til egne barn? Jeg har alltid spilt «gamle» sanger til barna mine. Rolf Just Nielsen, Thorbjørn Egner, Geir Børresen, Arne Bendiksen, Portveien 2 musikken, Trond-Viggo Torgersen, Nora Brockstedt,Per Asplun, Osv. Har laget til en god liste med sanger på Spotify 😀 Anonymkode: 8e810...585
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 Ja, og gamle filmer. Både Peter pan og 101 dalmatinere får kjørt seg🤣 Anonymkode: ffa5b...def
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #13 Skrevet 3. oktober 2021 Jah. Er det noe rasisme forklarer jeg det bare at folk var uopplyste før. Anonymkode: 06fdd...0f8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Skrevet 3. oktober 2021 Her går det mye i Astrid Lindgren, Thorbjørn Egner, Roald Dahl osv i sang og bøker. Veldig koselig🥰 Anonymkode: 85b55...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 Alt med måte. Jeg likte ikke å se eller høre på det meste som mine foreldre likte å se og høre da de var barn. Hvorfor skulle dagens barn like det vi så og hørte på da vi var barn? Ting forandrer seg. Noen ting er tidsløse, men pompel og pilt er ikke en av de. Anonymkode: 641c9...a13 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Skrevet 3. oktober 2021 Brunello skrev (På 2.10.2021 den 15.43): Jeg antar spørsmålet gjelder såkalte «rasistiske» ord og uttrykk i gamle sanger og bøker. Det bryr jeg meg ikke så mye om. Det jeg imidlertid er bevisst på, er at mye av det vi kjenner fra vår barndom er ganske dårlig i forhold til det som er skrevet / laget de siste årene. Ved å la barna se, lese og høre på det som er laget for 20, 30, 40, 50 og til og med 60 år siden, tar vi fra de gleden av mye av det nye og mye bedre som er laget. De grelleste eksemplene er Tre nøtter til Askepott og Jul i Skomakergata, som begge deler er ganske elendig. Men bare fordi foreldrene (hovedsakelig mødrene) har minner fra egen oppvekst, blir barna påtvinger makkverket. Jeg derimot ønsker at barnet mitt skal kjenne til og få glede av vår felles kulturhistorie gjennom vår kanon😊 Anonymkode: 8764d...139 1
Brunello Skrevet 3. oktober 2021 #17 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg derimot ønsker at barnet mitt skal kjenne til og få glede av vår felles kulturhistorie gjennom vår kanon😊 Anonymkode: 8764d...139 Men barnet vil ha mer glede av noe nytt (i alle fall i følge de som har greie på kultur for barn). Og det du mener er felles kulturhistorie (dersom du mener det jeg kritiserer) er strengt tatt ikke det lenger. Det er noe vi som er etnisk norske som vokste opp på 70 og 80 tallet husker og har nostalgiske tanker om. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #18 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg satte på Doktor Dyregod en gang mens jeg var i mammaperm, mest for å underholde meg selv. Tenkte i starten at "dette var jo koselig lydbok, hvorfor har jeg ikke hørt mer på dette før?" Så kom de til den delen hvor de reiser til Afrika... og da kom jeg på hvorfor. Når det finnes så mye bra annet av lydbøker og bøker, så trenger jeg ikke bruke tid på noe som ikke har noen gode holdninger. Når det er sagt, så er jeg nok mer tilbøyelig til å lese andre bøker fra barndommen min som er mer koselige, som Astrid Lindgren f.eks. Anonymkode: 0cbab...689
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #19 Skrevet 3. oktober 2021 Blomsterpotta skrev (12 timer siden): Jeg gleder meg til å synge om negerkonge, hottentott og alle andre barnesanger jeg vokste opp med. At andre ser på dette som rasistisk og bør sensureres bryr jeg meg ikke noe om. Skikkelig kult å være rassist ass. Du er virkelig rebelsk 👍 Når man vet folk blir lei seg og systematisk undertrykka av de tingene, så koster det så lite å ta litt hensyn. Anonymkode: 0c6d1...879 1
Blomsterpotta Skrevet 3. oktober 2021 #20 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skikkelig kult å være rassist ass. Du er virkelig rebelsk 👍 Når man vet folk blir lei seg og systematisk undertrykka av de tingene, så koster det så lite å ta litt hensyn. Anonymkode: 0c6d1...879 Huff ja, folk krenkes for ett godt ord og ærlig talt dette bryr jeg meg ikke om. Det er bare noen sanger og eventyr som har vært helt brukbare frem til folk skulle krenkes hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå