Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Hvor mange kjønn mener du at det er og hvorfor?

2. Tror du at menn og kvinner fra naturens side har ulike roller, siden de har forskjellige styrker?

3. Kan man velge sitt eget kjønn eller er man bare født som det?  Hvis førstnevnte hvorfor er det aldri følelsene som «tar feil» men det er alltid kroppen som har «feil»kjønnsorgan?

Anonymkode: 19c04...862

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det er kun 2 biologiske kjønn , men mange kjønnsidentiteter.  Viktig å skille dette.

2. Både nei og ja men tida vi er i begynner mange kvinner i mannsdominerte yrker og mange menn i kvinnedominerte yrker. Før var det ikke ofte se en kvinne som bilmekaniker eller lastebilsjåfør

3. Tror vi blir født med det kjønnet vi gjør for en grunn. For å få erfaring. Tror alle har vært begge kjønn men det at noen føler de er født i feil kropp kan være fordi de tidligere har hadd mange andre liv med et annet kjønn og de er utviklet nok til at de plukker opp sansene sine fra tidligere liv .

Anonymkode: 46f92...3f2

• Liker 2
Skrevet

Hva i all verden har dette med gudstro å gjøre?

Anonymkode: 1c76c...acb

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva i all verden har dette med gudstro å gjøre?

Anonymkode: 1c76c...acb

Emnet heter og filosofiske spørsmål.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2. Tror du at menn og kvinner fra naturens side har ulike roller, siden de har forskjellige styrker?

3. Kan man velge sitt eget kjønn eller er man bare født som det?  Hvis førstnevnte hvorfor er det aldri følelsene som «tar feil» men det er alltid kroppen som har «feil»kjønnsorgan?

1. Det er 2 biologiske kjønn.

2. Ulike roller? Jeg tror kvinner og menn er veldig forskjellige, og har forskjellige styrker og svakheter. Men det betyr ikke at man må ha forskjellige roller. Man skal være fri til å ta på seg hvilken rolle man ønsker. Kvinner er flinkere til roller og yrker hvor omsorg er viktig, men det er ingen regler uten unntak. 

3. Nå i moderne tider kan man velge. Man kan ta hormoner og gå gjennom kjønnskorrigerende operasjon. Man kan ikke forandre på biologien, men man kan velge å både se og leve som et annet kjønn om man ønsker. Personlig bryr jeg meg ikke om hva voksne mennesker gjør med egen kropp.

Anonymkode: 6a5c1...564

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🥴

Anonymkode: bbafc...889

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Men da har det jo ikke noe med om man er ateist eller ikke å gjøre??

Anonymkode: 84df5...04b

• Liker 2
Skrevet

1. Jeg mener at fokuset på kjønn er helt feil. Det spiller ingen rolle hva man er - uavhengig av kjønn bør man kunne utfolde seg og uttrykke seg som man vil.

2. Jeg tenker det er naturlig at de forskjellige kjønnene har forskjellige "roller", og det var nok av litt større betydning før. Det er jo ikke til å legge skjul på at menn som regel er større og sterkere enn de fleste kvinner, men kvinner har jo til gjengjeld andre styrker, som er nødvendige når man blant annet har en kropp som skal kunne lage, bære fram og fø et helt menneske.

3. Igjen, jeg tror alle ser på det helt feil. Biologisk er vi forskjellige for i hovedsak å kunne reprodusere oss. Men man må da kunne få føle det man føler og være som man vil. Vi er så mye mer enn reproduksjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 13.36):

Ingen av spørsmålene har noe med det å være ateist å gjøre.

Det kunne like godt stått  "dere som drikker melk"...

• Liker 1
Skrevet

1. Jeg tenker at det i utgangspunktet er to kjønn biologisk, men har forståelse for at noen kan identifisere seg som noe annet. Om noen ønsker å identifisere seg som et tre, så kjør på! 

2. Nja, jeg er litt usikker. Jeg tror menn og kvinner har ulike styrker og svakheter, men også at menn og kvinner kan gjøre veldig mye av de samme tingene. Tenker at mannen i huset fint kunne vært hjemmeværende med barn like godt som kvinner kan være hjemmeværende med barn. Kvinner kan også fint jobbe som maskinførere eller mekanikere, som menn kan jobbe som pedagog i barnehage eller som sykepleiere. 

3. Jeg tenker man kan velge hvilket kjønn man identifiserer seg som. Dersom min biologisk fødte datter kommer i tenårene og sier "jeg identifiserer meg som en gutt", så er jeg åpen for at hun skal være seg selv. Selv om vi nå er i klesbutikken eller lekebutikken, og hun ser klær i blått med traktor på eller at hun vil leke med Spider-Man-leker, så ja, da skal hun få lov å gjøre det! Når det er sagt, så kaller ikke jeg min datter for "hen". Frem til hun vet hva hun identifiserer seg som, så er hun ei jente. 

Forøvrig har ingen av spørsmålene noen ting med det å være ateist. Med mindre det du ville var å se om religiøse og ateister ser ulikt på disse spørsmålene. 

Skrevet

Mennesket har mer enn to kjønn. Noen har genetiske variasjoner, andre har psykologiske variasjoner. Det at noe dukker opp i en statistikk gjør det ikke til noen normativ regel?

Man kan dessverre ikke i dag velge sitt kjønn på DNA nivå. Men vi andre kan forstå at de som er transpersoner kjemper en helt fundamental kamp for menneskeverd. De kan sjelden skjule seg noe sted. Når de kommer inn i et rom, så vet alle hva de er. Husk det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...