Gå til innhold

Fjelltur i Norge. Hvor er det minst sjans for å møte på store dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg er litt nybegynner så tenker jeg å ikke starte på Finnmarksvidda med en gang. Gjør jo ingenting om jeg møter på rev og hare liksom, men er litt redd store dyr, spesielt rovdyr og elg. Og elg er det vel en del av på østlandet? Noen som har tips? Tenkte å begynne med en 2-dagerstur.

Anonymkode: d3606...c4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møre og romsdal. Jeg går mye her og har aldri sett elg. Her er elg noen steder, men jaggu ikke overalt 

Anonymkode: 18c84...abb

• Liker 2
Skrevet

Elgen holder seg for det meste i skogen. De driver ikke og soser noe særlig i fjellheimen. Bare husk refleksvest om du skal ut nå som det er jakt. For enkelte jegere er litt for ivrige. 

Skrevet

TS, 

jeg har gått i fjellet i 30 år i stort sett i hele landet. Det siste du trenger å bekymre deg for som nybegynner i fjellet er å treffe på store dyr eller rovdyr. 

Hvor mange eksempler har du selv lest eller hørt om hvor en fjellvandrer har blitt angrepet av en sinna elgku eller spist opp av bjørn? De aller fleste tilfeller av angrep på mennesker skjer i bynære skoger og da er det som oftest elg som angriper. 

Det du derimot bør være obs på er å tilegne deg litt kunnskap om hva du bør gjøre hvis du blir tatt av vær og vind, hvordan komme deg over bekker og elver, hvordan få i deg varme når du tar deg en pause m.m. 

Anonymkode: d63db...692

• Liker 13
Skrevet
Saph skrev (2 minutter siden):

Elgen holder seg for det meste i skogen. De driver ikke og soser noe særlig i fjellheimen. Bare husk refleksvest om du skal ut nå som det er jakt. For enkelte jegere er litt for ivrige. 

Dette er selvfølgelig bare vås og tull fra ende til annen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er selvfølgelig bare vås og tull fra ende til annen. 

Nei, det er det ikke. Elg holder seg i nærheten av skog. Evt på togskinner eller midt i veien når det er mørkt. Og jegere har ikke alltid is i magen. To lamaer har nettopp blitt skutt. 

Skrevet
Saph skrev (9 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Elg holder seg i nærheten av skog. Evt på togskinner eller midt i veien når det er mørkt. Og jegere har ikke alltid is i magen. To lamaer har nettopp blitt skutt. 

Nå må du slutte. 

Jeg bor selv litt under tregrensa .Elgen som er i denne regionen vandrer fra dal til dal, og for å komme til nabodalen må den gå over mye fjell, opp mot 1000 høydemeter. 

Tregrensa er på 650-750 høydemeter. 

Kan du fortelle meg hvordan elgen kommer seg fra dalen vår til nabodalen hvis den ikke går over fjellet. Og hvordan har det seg at jeg i fjor skøyt en elg på 850 høydemeter? 

• Liker 6
Skrevet

Det er større sjanse for at du treffer på ei illsint ammeku enn en bjørn.

Anonymkode: 09402...944

• Liker 7
Skrevet

Elg kan du finne nesten overalt.

Anonymkode: ad599...d8f

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå må du slutte. 

Jeg bor selv litt under tregrensa .Elgen som er i denne regionen vandrer fra dal til dal, og for å komme til nabodalen må den gå over mye fjell, opp mot 1000 høydemeter. 

Tregrensa er på 650-750 høydemeter. 

Kan du fortelle meg hvordan elgen kommer seg fra dalen vår til nabodalen hvis den ikke går over fjellet. Og hvordan har det seg at jeg i fjor skøyt en elg på 850 høydemeter? 

Hvor har jeg skrevet at de aldri er på fjellet? Jeg har skrevet at de for det meste holder i nærheten av skog. 

"Elgen holder seg for det meste i skogen. De driver ikke og soser noe særlig i fjellheimen" 

Er en grunn til at den kalles skogens konge, og ikke fjellheimens høyhet. 

Endret av Saph
Skrevet

Saph skrev (16 timer siden):

Saph skrev (16 timer siden):

Saph skrev (13 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at de aldri er på fjellet? Jeg har skrevet at de for det meste holder i nærheten av skog. 

"Elgen holder seg for det meste i skogen. De driver ikke og soser noe særlig i fjellheimen" 

Er en grunn til at den kalles skogens konge, og ikke fjellheimens høyhet. 

Ser ingen grunn til å bruke tid på dette så dette er siste innlegget. 

I innleggene dine er du klar og tydelig på at elg ikke soser i fjellene, holder seg i skogen, eventuelt på togskinner og midt i veien når det er mørkt(galskap av snodige og rare påstander).

Virkeligheten er så lenge det er fjell i nærheten av der hvor elgen holder til på vinterstid så vil en god del av bestanden trekke opp i fjellet så snart snøen smelter for å beite. De er i fjellet helt frem til  snødybden blir for høy slik at det ikke er noe mer å beite på. 

Årsaken til dette er meget enkel, det er begrenset med  beite til elgen i det lavtliggende strøk, derfor trekker den opp. Det ser vi også her hvor vi bor, i starten av sesongen så holder den seg på 300 til 500 høydemeter. Desto lenger ut i sesongen så trekker den høyere opp for å beite. Derfor skytes de fleste elg helt i starten av jaktsesongen på 400 til 600 høydemeter, mens på slutten av sesongen så skytes den i opp til 900 høydemeter.

Still deg heller spørsmålet, er jeg like sta og vanskelig til vanlig og hvorfor skal jeg stå på noe som jeg ikke har kunnskap eller kompetanse  om. Det er et retorisk spørsmål som du burde resonere og reflektere litt rundt. For din egen del. 

• Liker 6
Skrevet
Saph skrev (17 timer siden):

Nå driver jeg med elgjakt på Hardangervidda, et godt stykke unna skog. Så det at elgen er i nærheten av skog stemmer ikke. Selvsagt er det elg i skogen, men det er også i fjellet. 

Anonymkode: 935aa...1d7

• Liker 1
Skrevet

Mye diskusjon her men i Møre og Romsdal er det ikke elg I hvertfall. Sunnmørske alpen skal være fine 😊

Anonymkode: b85be...2e5

Skrevet

Dette går bra, uansett om du møter Elg, Ammeku, eller Bjørn, gi deg til kjenne og minsk presset på dyret ved å trekke deg vekk,  vis ikke dyret har muligheten eller gjør det først. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg benytter meg MYE av tiden min I skog/fjell etc med sporing av dyr for diverse institusjoner, og går sjelden på vilt. 

Møter du på dyr, gi deg til kjenne. De fleste vil bare trekke seg unna, og bli borte. 

Hvis de ikke fjerner seg, gå mot de bestemt, vis hvem som er sjefen 🙂

Har møtt alle våre rovdyr, 99 % trekker seg unna. 

Anonymkode: 8a2c1...9d2

• Liker 1
Skrevet

De ville dyrene i skogen hører eller lukter deg stort sett lenge før du enser dem - og de gjør sitt ytterste for å unngå deg.

Er du redd for at det er dyr i området, så syng en trall, er ikke verre enn det.

Elg er hovedsaklig skummel der den trekker ned i bebyggelse, for der kan den være stressa og opptre unormalt.

Går mye elg her, aldri vært redd for å gå i skogen. Aldri sett dem i skogen. Men er litt småredd når årskalvene trekker ned mellom husene vinterstid.

Anonymkode: 56e08...f78

• Liker 2
Skrevet

Du møter ikke store dyr! 

• Liker 2
Skrevet

I nord er det stor sett trygt, men nærme russergrensen kan det være sibirsk tiger. Langs grensen til Sverige er det mye bjørn og ulv. Gå heller på vestlandet. I fjellet er det enkelte moskus og ellers mye elg som trekker opp i fjellet.

Anonymkode: 0b92d...43e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I nord er det stor sett trygt, men nærme russergrensen kan det være sibirsk tiger. Langs grensen til Sverige er det mye bjørn og ulv. Gå heller på vestlandet. I fjellet er det enkelte moskus og ellers mye elg som trekker opp i fjellet.

Moskus på Vestlandet? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og sibirsk tiger nært grensa til Norge? Haha. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...