Gå til innhold

Hvordan reagerer dere når barnet onanerer/leker med tissen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er et lite barn som gjør dette åpenlyst, hvordan reagerer dere, hva sier dere?

Anonymkode: e7b45...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevde det med sønnen min da han var liten. Ignorerte det,og gav det lite oppmerksomhet. Etterhvert som han ble eldre eller det var mennesker på besøk sa jeg på en fin måte at han kan gjøre det på rommet sitt i fred og ro

Skrevet

Vi snakket om at vi skjønner at det kiler i magen og er deilig, men at det er tid og sted for sånne ting. Så det gjør man på rommet. 

Vi var opptatt av at det ikke skulle knyttes til skam så leste oss opp litt på håndtering på sider på nett 

Anonymkode: bb5ef...122

• Liker 10
Skrevet

Viktig å ikke si noe på en måte som gir barnet skyldfølelse. Si det veldig enkelt: jeg skjønner at du syns det er spennende å leke med tissen, å det er greit og bra, men det er slik vi gjør på soverommet eller badet. 

Anonymkode: 330ad...950

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi snakket om at vi skjønner at det kiler i magen og er deilig, men at det er tid og sted for sånne ting. Så det gjør man på rommet. 

Vi var opptatt av at det ikke skulle knyttes til skam så leste oss opp litt på håndtering på sider på nett 

Så små barn fikler vel mest med tissen fordi den er spennende eller bare for å fikle, de opplever ikke nødvendigvis kuling i magen og orgasmer. 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så små barn fikler vel mest med tissen fordi den er spennende eller bare for å fikle, de opplever ikke nødvendigvis kuling i magen og orgasmer. 

Men de merker at det er godt! Og da kan man jo tenke hva man vil om den saken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har vel ingen snakket om orgasmer, men du vet nok mye bedre enn barnepsykologer og andre som har skrevet avhandlinger pm dette. 🙄 Eller...

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har vel ingen snakket om orgasmer, men du vet nok mye bedre enn barnepsykologer og andre som har skrevet avhandlinger pm dette. 🙄 Eller...

Poenget er at man skal være forsiktig med å tilskrive baret følelser man ikke vet de har, som når du sier til det at du skjønner det kiler i magen og er deilig. Det er ikke sikkert barnet gjør dette, men bare leker med penisen feks. 

• Liker 19
Skrevet

Er jeg og barnet alene i rommet, så overser jeg det fullstendig, men har sagt ei gang at "kanskje det vil være fint med litt alenetid nå". Jente 6 år gammel. 

Er vi med andre, eventuelt storesøsken som litt for enkelt kan kommentere dette, så kan jeg finne på å distrahere eller avlede. Foreslå at vi kan finne på noe som barnet synes er veldig gøy, f.ks brettspill eller jeg foreslår noe for storesøsken, så det barnet får tankene over på noe annet og går for å finne på hva enn jeg foreslo. Har ingen fokus på onaneringa og overser totalt at barnet gjør det.

Seksualitet snakker vi ikke om mens det skjer, men utenom disse gangene. Typisk ved en sånn god samtale på sengekanten. Da snakker vi om at tissen er veldig spennende, og kan være deilig å ta på, og at det er fint å ta på tissen når man er alene. Da forteller barnet meg at det gjør sånn og sånn med tissen, og jeg er imøtekommende og åpen for samtale og spørsmål. Vi har et åpent og avslappa forhold til seksualitet.

Anonymkode: ab67d...ecb

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når det er et lite barn som gjør dette åpenlyst, hvordan reagerer dere, hva sier dere?

Det ONANERER jo ikke da...

Vi sier at man koser/tar seg på tissen når man er alene, og så ber vi han om gå et sted han kan være alene på en respektfull måte. Fortsetter han sier jeg «jeg går ut av stua så du kan kose med tissen selv».

Dette for å vise at dette er ikke noe voksne er med på, mtp. forebygging av overgrep og dette er noe man gjør alene, uten skam. Men at det ikke er sosialt akseptert å gjøre det foran andre. 

Anonymkode: 69be9...ab7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ONANERER jo ikke da...

Vi sier at man koser/tar seg på tissen når man er alene, og så ber vi han om gå et sted han kan være alene på en respektfull måte. Fortsetter han sier jeg «jeg går ut av stua så du kan kose med tissen selv».

Dette for å vise at dette er ikke noe voksne er med på, mtp. forebygging av overgrep og dette er noe man gjør alene, uten skam. Men at det ikke er sosialt akseptert å gjøre det foran andre. 

Han er snart 4, forresten 

Skrevet

Jeg ber ham putte tissefanten på plass nedi buksa, samt vaske hendene. Han har fått beskjed om at det er lov å leke med den når han er på badet, men ikke midt i stua med folk rundt seg.

Anonymkode: 0118f...224

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ber ham putte tissefanten på plass nedi buksa, samt vaske hendene. Han har fått beskjed om at det er lov å leke med den når han er på badet, men ikke midt i stua med folk rundt seg.

Anonymkode: 0118f...224

Håper du ikke er like brysk mot han som du er her 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er jeg og barnet alene i rommet, så overser jeg det fullstendig, men har sagt ei gang at "kanskje det vil være fint med litt alenetid nå". Jente 6 år gammel. 

Er vi med andre, eventuelt storesøsken som litt for enkelt kan kommentere dette, så kan jeg finne på å distrahere eller avlede. Foreslå at vi kan finne på noe som barnet synes er veldig gøy, f.ks brettspill eller jeg foreslår noe for storesøsken, så det barnet får tankene over på noe annet og går for å finne på hva enn jeg foreslo. Har ingen fokus på onaneringa og overser totalt at barnet gjør det.

Seksualitet snakker vi ikke om mens det skjer, men utenom disse gangene. Typisk ved en sånn god samtale på sengekanten. Da snakker vi om at tissen er veldig spennende, og kan være deilig å ta på, og at det er fint å ta på tissen når man er alene. Da forteller barnet meg at det gjør sånn og sånn med tissen, og jeg er imøtekommende og åpen for samtale og spørsmål. Vi har et åpent og avslappa forhold til seksualitet.

Hva tenker du om at hun forklarer så detaljert for deg hva hun gjør, tenker du ikke at hun vil føle seg utlevert når hun blir litt større og skjønner dette. At du ikke hjelper henne å sette grenser for hva man utleverer, men heller deltar i det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva tenker du om at hun forklarer så detaljert for deg hva hun gjør, tenker du ikke at hun vil føle seg utlevert når hun blir litt større og skjønner dette. At du ikke hjelper henne å sette grenser for hva man utleverer, men heller deltar i det. 

Nei, vi snakker om at det er privat, noe som er bare hennes. Jeg har gjort det samme med storesøsknene og det har utelukkende vist seg positivt, og jeg hadde det også slik hjemme da jeg var barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 11.34):

Jeg sier at man ikke skal ta på tissen foran andre, og at man kan gjøre det på do eller på rommet. Husk og vaske hendene etterpå. 

Anonymkode: 8d047...dc6

• Liker 1
Skrevet
BethD skrev (3 timer siden):

Håper du ikke er like brysk mot han som du er her 😕

Det der er vel ikke bryst? 

Skrevet

Hvor vanlig er det egentlig? Ingen av våre barn har hatt noen interesse av å leke med tissen. 

Anonymkode: 3cb11...d09

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der er vel ikke bryst? 

Nei det kommer vel an på hvordan man leser og tolker 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...