Gå til innhold

Er dette greit å foreslå for barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldremøter i enden av mnd, og jeg vurderer å sende styrer en mail med to forslag jeg ønsker alle avdelingene skal ta opp med foreldre og vurdere om skal innføres. Barnehagen er privat og "foreldrestyrt"...

- Lage en intern regel om bursdagsfeiring i bhg og hvorvidt foreldre kan ta med kake/kosemat ifb barnets bursdag, og at hensyn skal tas til eventuelle allergier på den aktuelle avdelingen. (Nei, bhg kan ikke informere om hvem som har allergier, men de kan si at de har barn med X-allergi på avdelingen) 

- Innføre begrensing av enkelte pålegg. Pr nå serveres syltetøy og prim daglig, jeg ønsker at det begrenses til en dag f.eks og at grønnsaker får høyere prioritet på bordet. 

Er dette tullete ting å ønske? Jeg har vært vikar i barnehager de siste årene, og vår egen er den eneste som ikke har "sukkerbegrensing" og aldri har jeg sett prim eller syltetøy på bordet utenom ved levering rett i frokostserveringen 😅 

Anonymkode: 45426...d31

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboer foreslo for øvrig å ta det med foreldregruppa (husker ikke hva det kaltes) som skal være foreldrenes stemme for styret, det er kanskje mer rett enn foreldremøter? Jeg aner ikke 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samboer foreslo for øvrig å ta det med foreldregruppa (husker ikke hva det kaltes) som skal være foreldrenes stemme for styret, det er kanskje mer rett enn foreldremøter? Jeg aner ikke 🤷🏼‍♀️

Det heter FAU

Anonymkode: c6e7b...0ea

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser ikke problemet med verken prim eller syltetøy.

Anonymkode: 0a5bc...656

Prim og syltetøy er proppfull av sukker, og det er ingenting i på leggene som gagner barna, utenom at det er godt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det heter FAU

Så flott, da har jeg fått svar på de viktigste tingene i hvertfall! 

• Liker 9
Skrevet

Du kan selvsagt ta set opp…

Anonymkode: 754d3...c81

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det heter FAU

I barnehager heter det stort sett SU- samarbeidsutvalget. 
Jeg synes det er gode forslag jeg ts. Og slett ikke uvanlig at slike spørsmål tas opp på foreldremøter. Lykke til :)

• Liker 14
Skrevet

Jeg tenker det er greit å enes om hvordan man markerer bursdager, mtp allergi, ekstraarbeid for foreldrene og at det kan bli mange feiringer ila et år. Men jeg ser faktisk ikke problemet med hverken prim eller syltetøy. Prim inneholder flere næringsstoffer som barn trenger, du skriver at det er "ingenting i det som gagner barna" og det er feil, bl.a kan prim være en viktig kilde til kalium, kalsium og ulike sporstoffer. Nekter du barn brunost med samme begrunnelse? Eller er det bare primen du har et hat mot? Syltetøy kan også velges i varianter uten tilsatt sukker, da er ikke en syltetøyskive det som ødelegger kostholdet. Gir du barnet ditt yoghurt eller frukt? Mye sukker i det og, sannsynligvis mer enn i den syltetøyskiven hvis du begynner å regne på det. Hvis du mener påleggsutvalget generelt er for magert så kan du ta opp det, f.eks at du ønsker kaviar, leverpostei eller ost i tillegg. 

Anonymkode: a553c...abe

• Liker 32
Skrevet

Absolutt. Jeg hadde ikke godtatt prim og syltetøy hos oss. Hadde de vært der en gang i uka, så ok, men 5 dager i uka med innholdsløs kost, tar opp for mye for en liten kropp. 

Anonymkode: 18c7b...9d3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser ikke problemet med verken prim eller syltetøy.

Anonymkode: 0a5bc...656

Også lurer dere etterpå hvorfor ungen har vondt i magen og er vanskelig å ha med å gjøre. Hvorfor ikke endre på kosten i stedet for å sende til lege og utredning. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker det er greit å enes om hvordan man markerer bursdager, mtp allergi, ekstraarbeid for foreldrene og at det kan bli mange feiringer ila et år. Men jeg ser faktisk ikke problemet med hverken prim eller syltetøy. Prim inneholder flere næringsstoffer som barn trenger, du skriver at det er "ingenting i det som gagner barna" og det er feil, bl.a kan prim være en viktig kilde til kalium, kalsium og ulike sporstoffer. Nekter du barn brunost med samme begrunnelse? Eller er det bare primen du har et hat mot? Syltetøy kan også velges i varianter uten tilsatt sukker, da er ikke en syltetøyskive det som ødelegger kostholdet. Gir du barnet ditt yoghurt eller frukt? Mye sukker i det og, sannsynligvis mer enn i den syltetøyskiven hvis du begynner å regne på det. Hvis du mener påleggsutvalget generelt er for magert så kan du ta opp det, f.eks at du ønsker kaviar, leverpostei eller ost i tillegg. 

Er uenig i alt som skrives her. Vitner om dårlig forståelse for kosthold. Prim og brunost er ikke det samme. Sukkerfritt syltetøy er hvertfall ikke å anbefale. Du kan ikke sammenlignes med frukt. Er det rart barna blir syke. 

• Liker 6
Skrevet

Om barnehagen kalles foreldrestyrt må det da være mulig å ta opp dette. Jeg aner ikke om du får gjennomslag, det kommer an på hva de andre foreldrene mener, men det må være helt ok å foreslå det. Som du sier, det gjøres i mange andre barnehager.

Anonymkode: 86c18...9e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er klar over hva innholdet er i Prim, det er fortsatt noenting man ikke får tak i i andre pålegg, med langt mindre sukker. Vi spiser ikke brunost flere ganger i uken heller her i hus. Ikke youghurt eller frukt heller, for øvrig. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Absolutt. Jeg hadde ikke godtatt prim og syltetøy hos oss. Hadde de vært der en gang i uka, så ok, men 5 dager i uka med innholdsløs kost, tar opp for mye for en liten kropp. 

Det er dette jeg også reagerer på. Server for all del prim og syltetøy, men må det være daglig? 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg synes det blir dumt å legge føringer på hva andre barn skal ha på brødskiva si i barnehagen. I barnehagen til datteren min, er det ei som får servert nugatti til hvert brødmåltid. Hvorfor? Fordi hun av medisinske årsaker må opp i vekt (er snakk om ei på snart 3 år, hun veier ni kilo og bruker strl 86 i klær - det samme som lillesøsteren sin på 1 år). Jenta spiser nesten ingenting, så det lille hun spiser godt av får hun. Fordi de andre barna ser dette, hender det seg de også får ei skive med nugatti. I samme barnehagen kan de også finne på å lage kake til en fredag og kose seg med det etter varmmaten, og det synes jeg er flott. 

Anonymkode: dbed1...bdd

Her serveres alle måltid i barnehagen, ingen har med matpakke. Men, det er vel noe helt annet hvis barnet har medisinske årsaker til noe som helst, men jeg syns likevel det er en vag unnskyldning. Spiser hun nugattien kunne hun fint spist noe annet, altså. Jeg kjenner ei på 1 år som er på vei inn i str 68, å være liten av vekst er ikke akkurat skadelig nødvendigvis. I en barnehage jeg har jobbet i var det en som spiste knekkebrød med smør hver dag. Barnet er under utredning, men de gjør ikke seg selv noen bjørnetjeneste ved å servere nugatti av den grunn. Barnet er kjempetynt og lite, men er med i lek og aktiv ellers. Men dette ble avsporing og urelevant..... 

Men uansett, jeg syns heller ikke det er dumt med kake på en fredag, men hvis det spises prim 5 dager i uken, kake til 18 bursdager og kake en eller to fredager i mnd blir det fort veldig mye søtt. Litt føringer bør det være innafor med. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De sitter ikke å spiser prim med skje antar jeg, men har prim på grov brødskive. Jeg ville tenkt TS er hysterisk. 

Anonymkode: 3a66d...886

Grovt og grovt, fru Blom. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om barnehagen kalles foreldrestyrt må det da være mulig å ta opp dette. Jeg aner ikke om du får gjennomslag, det kommer an på hva de andre foreldrene mener, men det må være helt ok å foreslå det. Som du sier, det gjøres i mange andre barnehager.

Anonymkode: 86c18...9e3

Ikke sant. Jeg forventer ikke at alle føyer seg etter mine ønsker, men jeg syns det er litt spesielt hvordan de gjør ting og vil gjerne fremme forslagene og høre argumenter for og i mot...

• Liker 4
Skrevet

Jeg tviler på at barna spiser prim og syltetøy til hvert måltid selvom det står fremme, kanskje x spiser prim mandag, og syltetøy torsdag, mens y spiser syktetøy tirsdag og prim på fredag. 

Anonymkode: b4225...7b7

• Liker 5
Skrevet

Klart du kan sende inn forslag, men ikke forvent at det blir sånn.

• Liker 7
Skrevet

Send inn forslag du men er rimelig sikker på at dette blir fnist av og himlet med øynene av når de ansatte får dette med seg 🤣

Anonymkode: 67d46...165

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du hadde ikke godtatt?? 

Anonymkode: 754d3...c81

• Liker 14
Skrevet

Greie forslag dette. 

Anonymkode: 7eaef...09a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...