Gå til innhold

Pengegaver til barn inn på sparekonto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg leser i tråder her inne er det mange som skriver at de setter inn pengegaver på sparekonto, som skal brukes til bolig etc. Hvor mye penger i pengegave er det snakk om, feks til bursdag? Når tante Lise her gir 200kr og sier til ungen at den skal kjøpe seg noe den ønsker seg, da setter jeg ikke pengene inn på konto. Eller når onkel gir 300kr. Blir jo ikke akkurat no egenkapital til bolig å snakke om disse beløpene her, er ca sånn hun får. Så jeg lar hun kjøpe det hun ønsker seg for pengene. Så hvilke summer får dine barn som dere tenker vil gi egenkapital til bolig når de blir store? 

Anonymkode: 50a9f...b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg leser i tråder her inne er det mange som skriver at de setter inn pengegaver på sparekonto, som skal brukes til bolig etc. Hvor mye penger i pengegave er det snakk om, feks til bursdag? Når tante Lise her gir 200kr og sier til ungen at den skal kjøpe seg noe den ønsker seg, da setter jeg ikke pengene inn på konto. Eller når onkel gir 300kr. Blir jo ikke akkurat no egenkapital til bolig å snakke om disse beløpene her, er ca sånn hun får. Så jeg lar hun kjøpe det hun ønsker seg for pengene. Så hvilke summer får dine barn som dere tenker vil gi egenkapital til bolig når de blir store? 

Anonymkode: 50a9f...b8b

Selvsagt kan 200 kr. her og 300 kr. der bli en sum som kan hjelpe barnet ut i voksenlivet til slutt :klo: Sett pengene i fond. 

Anonymkode: 6fd8a...cad

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvsagt kan 200 kr. her og 300 kr. der bli en sum som kan hjelpe barnet ut i voksenlivet til slutt :klo: Sett pengene i fond. 

Anonymkode: 6fd8a...cad

Dette! :) 

Av og til «legger jeg av» penger til barnet sånn han får kjøpt noe fint/godt til seg selv. Eks 100kr, men det er ikke sånn at han får bruke det opp når som helst så det blir ca 1 gang i måneden om ikke litt sjeldnere. 

Gaver får man til jul og bursdag, og det blir feil å kjøpe presanger til seg selv hver måned når man bare er et barn. 

Skrevet

Barnet får som regel over 10k i pengegave til jul og bursdag. 

Vi får pengene til å kjøpe gave eller ting som barnet trenger, men setter den heller i fond. 

Anonymkode: 7acda...510

Skrevet

Jeg setter inn kanskje halvparten eller mer, men barna er små enda (barnehagealder) og har alt de trenger, så de er fornøyde (foreløpig) om de får velge seg en ny leke. Skal prøve å oppmuntre til at de sparer litt, og kanskje at de sparer til noe litt dyrere de ønsker seg. 

Anonymkode: d8302...a22

Skrevet

Vi har et fast trekk til fond til barnet hver måned. Har i tillegg en konto der vi setter inn barnetrygden og diverse gaver. 

Bestemor er opptatt av å ikke gjøre forskjell på barnebarna, så hvis alle barnebarna er på besøk, og de større barna får lørdagsgodt til f. eks. 50 kr vippser hun 50 kr til meg. Helt unødvendig, men viktig for henne. Da overfører jeg de pengene til kontoen til barnet, selv om det ikke er mange kronene. 

Anonymkode: 9e4f4...6c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...