AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Hei Det er mitt første barn som startet i bhg for ca 2 mnd siden. Jeg er litt ny i dette bhg gamet. Derfor er det en god del ting jeg ikke vet om. Hvor ofte skal yttertøyet taes med hjem? Vasker dere den? Eller skyller dere den? Hvor mange skiftetøy plagg har barnet i liggende i bhg? Hvor mange overdeler og hvor mange underdeler? Hva slags sko passer det nå? Han går med overgangssko hjemme i fra. Har regnstøvler i bhg uten for. Har dere merket kun de klærne som ligger i bhg eller merker dere de klærne også som barnet tar på hjemme ifra? Har barna deres regndress med eller uten fleece? Hva er best? De som har uten fleece, tar de på fleece i det været som er nå? Noe mer dere ønsker å legge til som er greit å vite? Anonymkode: 0b84d...5df
Gjest BethD Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei Det er mitt første barn som startet i bhg for ca 2 mnd siden. Jeg er litt ny i dette bhg gamet. Derfor er det en god del ting jeg ikke vet om. Hvor ofte skal yttertøyet taes med hjem? Vasker dere den? Eller skyller dere den? barnehagen ønsker at vi tar hjem alt hver fredag. Vasker etter behov. Hvor mange skiftetøy plagg har barnet i liggende i bhg? Hvor mange overdeler og hvor mange underdeler? Dette bruker å stå i barnehagen Hva slags sko passer det nå? Han går med overgangssko hjemme i fra. Har regnstøvler i bhg uten for. Har alle sko tilgjengelig utenom vintersko. Har dere merket kun de klærne som ligger i bhg eller merker dere de klærne også som barnet tar på hjemme ifra? Merker alt som skal innenfor veggene i barnehagen Har barna deres regndress med eller uten fleece? Hva er best? De som har uten fleece, tar de på fleece i det været som er nå? har fleecedress utenom,de tar på om det trengs Noe mer dere ønsker å legge til som er greit å vite? Anonymkode: 0b84d...5df
tussi84 Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei Det er mitt første barn som startet i bhg for ca 2 mnd siden. Jeg er litt ny i dette bhg gamet. Derfor er det en god del ting jeg ikke vet om. Hvor ofte skal yttertøyet taes med hjem? Vasker dere den? Eller skyller dere den? Hvor mange skiftetøy plagg har barnet i liggende i bhg? Hvor mange overdeler og hvor mange underdeler? Hva slags sko passer det nå? Han går med overgangssko hjemme i fra. Har regnstøvler i bhg uten for. Har dere merket kun de klærne som ligger i bhg eller merker dere de klærne også som barnet tar på hjemme ifra? Har barna deres regndress med eller uten fleece? Hva er best? De som har uten fleece, tar de på fleece i det været som er nå? Noe mer dere ønsker å legge til som er greit å vite? Anonymkode: 0b84d...5df Fikk du ingen informasjon om noe av dette fra barnehagen før baenehagestart? Her gjorde vi det,.og vår begynner I bhg nå 11 okt. Vi fikk beskjed om å ha liggende i barnehagen hele tiden: 1. 2 fulle skift, etter sesong. Nå på høsten er det 2 bodyer/2 gensere, 2 bukser, 2 strømpebukser, 2 par sokker osv. På vinteren er det feks mer ull tøy.. 2. Uteklær etter sesong. Feks regntøy, eller vinterdress, og fleece. Vi kommer til å ha et par av hver ting i bhg. I tillegg hals, lue, og votter. 3. Innesko, samt utendørs sko/støvler etter sesong 4. Bleier, evt kosedyr/sutteklut for soving, kuldekremer evt etc ... Vi kommer til å vaske tøyet etter behov i vaskemaskin. Vi kommer til å merke alle klær, siden de klærne barnet har på når det kommer i bhg fort evt må skiftes mens det er i bhg.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Antall skiftetøy som ønskes og hvor ofte garderoben må tømmes/ryddes kan variere fra bhg til bhg. To sett skift er kanskje mest vanlig, men det avhenger av hvor god plass det er i garderoben f.eks. Yttertøy vaskes selvfølgelig etter behov. Hvilke klær som passer nå avhenger jo av hvor i landet du bor. Regntøy (bukse og jakke) bør være uten fôring (så det også kan brukes i varmere vær, eller utenpå annet yttertøy, og tørker raskere). Personlig anbefaler jeg ull fremfor syntetisk fleece som mellomlag. ALT må merkes. Anonymkode: ef437...61e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 0.19): Hei Det er mitt første barn som startet i bhg for ca 2 mnd siden. Jeg er litt ny i dette bhg gamet. Derfor er det en god del ting jeg ikke vet om. Hvor ofte skal yttertøyet taes med hjem? Vasker dere den? Eller skyller dere den? Hvor mange skiftetøy plagg har barnet i liggende i bhg? Hvor mange overdeler og hvor mange underdeler? Hva slags sko passer det nå? Han går med overgangssko hjemme i fra. Har regnstøvler i bhg uten for. Har dere merket kun de klærne som ligger i bhg eller merker dere de klærne også som barnet tar på hjemme ifra? Har barna deres regndress med eller uten fleece? Hva er best? De som har uten fleece, tar de på fleece i det været som er nå? Noe mer dere ønsker å legge til som er greit å vite? Anonymkode: 0b84d...5df Hei! Jeg er mamma og jobber i barnehage, så håper svarene mine kan hjelpe deg. Husk også at du ikke må vær redd for å spørre de ansatte i barnehagen om det du lurer på. I min barnehage tas yttertøyet hjem 1 gang i måneden, siste fredag i måneden. Dersom dressen eller regntøyet har blitt vått gjennom, må det selvsagt tas med hjem for å tørkes. Det samme gjelder om dressen eller regntøyet er veldig skittent av søle og grus, da må det hjem for en vask. Du må ikke vaske yttertøy undøvendig mye, da blir det slitt og ødelagt til slutt. Tørk over med en klut om det er mulig, regntøy kan også spyles i dusjen. Når det gjelder skiftetøy kan jeg gi deg en kjapp oversikt, dette varierer selvsagt hvor gammelt barnet er og hvilken årstid det er. Denne oversikten er fra småbarn (høst/vinter): 2 ullbody og 2 ullstilongs, 1 body og bukse, 2 par ullsokker og 1 par vanlige, 2 mellomlag (gjerne ett i ull og ett i fleece, og gjerne ha 1 sett todelt og en heldress), 2 luer, tykke vintervotter, tynne sovevotter og regnvotter. Dersom du er flink til å ta med tilsvarende tilbake når du har fått noe hjem holder dette i massevis. Det er slitsomt med kasser som er overfylte også. Hvilke sko som passer nå, varierer selvsagt i forhold til hvor du bor. Her på vestlandet bruker vi mye støvler, er det tørt ute bruker noen barn vanlige gortex joggesko eller litt høyere overgangssko. Jeg merker både klær som ligger i barnehagen og det barnet mitt har på seg til barnehagen. Dette fordi jeg vet av erfaring at barn gjerne tar av seg sokker over alt, når vi går inn og har 12 gjennomblaute barn, blir gjerne klærne slengt overalt i garderoben. Mitt barn har om våren/sommeren todelt regnsett uten fleece og vinterregndress med fór i om høsten/vinteren. Erfaringsmessig tar det ofte tid for regntøy med fleece og tørke. Anonymkode: 17a57...c6c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Hvor ofte skal yttertøyet taes med hjem? Vasker dere den? Eller skyller dere den? Vår barnehage har regel om at alt tøy (bortsett fra rent skiftetøy) skal tas med hjem hver fredag. Alt vaskes ved behov. Yttertøy tørkes av med fuktig klut hvis det ikke er behov for å vaske det. De legger yttertøyet i skittentøyposen hvis det er behov for å vaske utenom fredagene. Hvor mange skiftetøy plagg har barnet i liggende i bhg? Hvor mange overdeler og hvor mange underdeler? Tre sett body/ tynn genser og bukse, et i ull og to i bomull har vi liggende nå på høsten. Om sommeren bytter vi ut ull med shorts/t-skjorte. Tre par sokker. Hva slags sko passer det nå? Han går med overgangssko hjemme i fra. Har regnstøvler i bhg uten for. Mine har overgangssko og dock boots i barnehagen nå. 2 og 4 år. Har dere merket kun de klærne som ligger i bhg eller merker dere de klærne også som barnet tar på hjemme ifra? Merker alt. Har barna deres regndress med eller uten fleece? Hva er best? De som har uten fleece, tar de på fleece i det været som er nå? Har begge deler og bytter litt på. Når de har regntøy uten fleece tar barnehagen på fleece eller ull som mellomlag, ja. Anonymkode: f345f...27c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Hvor ofte skal yttertøyet taes med hjem? Vasker dere den? Eller skyller dere den? Her tar vi med tøyet hjem og vasker det om det er veldig skittent 🙂 Regnklær har vi bare skylt i dusjen hjemme . Hvor mange skiftetøy plagg har barnet i liggende i bhg? Hvor mange overdeler og hvor mange underdeler? To sett med t-skjorte, bukse og genser + 2-3 sokkepar og truser. På sommeren supplerer vi med shorts. Nå som det nærmer seg vinter har han både fleece og strikka-tøy liggende. Hva slags sko passer det nå? Her bruker han overgangssko til barnehagen. Har både støvler og dockboots liggende i barnehagen. Har dere merket kun de klærne som ligger i bhg eller merker dere de klærne også som barnet tar på hjemme ifra? Merker stort sett alt. Har barna deres regndress med eller uten fleece? Hva er best? De som har uten fleece, tar de på fleece i det været som er nå? Har ikke dress med fleece. Men har kattnakken regndress med børstet innside + kattnakken vinter-regndress liggende i barnehagen nå. Anonymkode: 242ce...e72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå